Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

Schermafbeelding 2016-01-18 om 12.52.59

Op 15 september 1966 presenteert een groep van 36 mensen in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag een voorstel voor politieke vernieuwing. Zij noemt zichzelf het initiatiefcomité D’66 en hun Appèl is gericht

aan iedere Nederlander
die ongerust is
over de ernstige devaluatie
van onze democratie.

Appèl

Dit Appèl van maar liefst acht pagina’s wordt in een oplage van 20.000 stuks gedrukt en is te koop voor 1 gulden per stuk bij de boekhandel. De aangehechte adhesiekaart kan tot 15 oktober 1966 worden ingestuurd. Afhankelijk van het aantal adhesiebetuigingen zal het initiatiefcomité besluiten tot het oprichten van een politieke partij.

Initiatiefcomité D’66

Het initiatiefcomité D’66 komt voort uit een groep van dertien mensen die op initiatief van Algemeen Handelsblad-journalisten Hans Gruijters en Hans van Mierlo op 30 april 1966 bijeenkomt in Hotel Krasnapolsky te Amsterdam om “met gefronste wenkbrauwen van gedachten te wisselen over het kreupele bestaan van het politieke leven in ons land”. Twee van hen kunnen zich niet vinden in de besproken koers en verlaten de groep. De overige elf spreken korte tijd later weer af bij Hans van Mierlo thuis in Amsterdam.

In de maanden die volgen komt de – inmiddels naar 46 personen uitgebreide, en later weer naar 36 geslonken – groep elke zaterdag in Amsterdam samen om onder voorzitterschap van Van Mierlo te vergaderen over de grondslagen van een nieuwe partij, zoals later gepubliceerd in het Appèl.

Politieke Partij Democraten 66

De reacties op het Appèl zijn overweldigend en op zaterdag 22 oktober 1966, acht dagen na de Nacht van Schmelzer (en de daaropvolgende val van het Kabinet-Cals van KVP-PvdA-ARP op 14 oktober), besluit het initiatiefcomité tot de oprichting van de Politieke Partij Democraten 66 – kortweg: D’66.

Tot voorzitter is gekozen: mr. H.A.F.M.O. van Mierlo (journalist), tot secretaris mr. H. van Beekhuizen (advocaat) en tot penningmeester drs. E. Visser (journalist), zo meldt het Algemeen Handelsblad van maandag 24 oktober 1966.

Verder lezen over de geschiedenis van D66? Bekijk de tijdlijn, of lees De historische canon van D66.

Laatst gewijzigd op 7 april 2016