Blijf op de hoogte

Persoonlijke inburgering

Als driekwart van de vluchtelingen in de bijstand belandt moet het écht anders. Daarom heeft minister Wouter Koolmees het roer omgegooid. Iedere nieuwkomer moet mee kunnen doen. Daarom krijgen nieuwkomers vanaf nu taalles vanaf dag 1 en worden ze geholpen aan een baan.

In het vorige inburgeringsstelsel was iedere nieuwkomer verantwoordelijk voor zijn of haar eigen inburgering. Driekwart van de vluchtelingen belandden uiteindelijk in de bijstand en deden dus niet mee. Minister Wouter Koolmees wil dat iedere nieuwkomer kan meedoen en gooide het roer om. Elke nieuwkomer krijgt nu een eigen, persoonlijk inburgeringsplan en:

– Taalles vanaf dag één

– Nieuwkomers hoeven niet meer zelf hun inburgering te betalen door een lening bij DUO aan te gaan, want dat werkt fraude en misverstanden in de hand.

– In Nederland zijn er meer dan 190 bedrijfjes die inburgeringscursussen aanbieden. Dat is heel veel. Minister Koolmees gaat de louche inburgeringsschooltjes aanpakken.

– En tot slot: de inburgeringstoets. Daar zitten veel betuttelende vragen erin en die vragen worden eruit gehaald. Bij Jinek beantwoordde Wouter Koolmees zelf een vraag uit het inburgeringsexamen. Dat kan je hier terugkijken.

Laatst gewijzigd op 5 juli 2018