Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Gelijke kansen

Ruimte en kansen krijgen om het beste uit jezelf en anderen te halen. Dat is waar D66 voor staat. Emancipatie op alle terreinen is daarbij van essentieel belang. Emancipatie moet zorgen voor gelijke kansen voor iedereen; ongeacht leeftijd, achtergrond, herkomst, geslacht, seksuele oriëntatie, genderidentiteit, leefvorm of huidskleur. Pas bij gelijke kansen ontstaan de omstandigheden om het beste uit jezelf te halen. Iedereen moet vrij zijn om zichtbaar zichzelf te kunnen zijn. D66 streeft daar niet alleen naar in Nederland, maar wereldwijd. Wij willen daarom dat de Nederlandse overheid actief werkt aan het nakomen van de rechten van de mens in de hele wereld. Voor ons zijn mensenrechten universeel; ze gelden voor iedereen, altijd en overal.

Afschaf Enkele-feitconstructie

Met een wettelijke regeling is een einde gemaakt aan de zogenaamde ‘enkele-feit’-constructie in de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB). Op basis van deze onduidelijkheid in de wet hadden instellingen de mogelijkheid om personen (met name leerlingen en docenten) te weigeren of weg te sturen vanwege ‘bijkomende omstandigheden’ gerelateerd aan hun seksuele geaardheid en/of genderidentiteit.

Weigerambtenaar

Twaalf jaar na openstelling van het huwelijk voor paren van gelijk geslacht is er in 2014 een definitief einde gekomen aan de weigerambtenaar door een wetsvoorstel van D66 Tweede Kamerleden Pia Dijkstra en Gerard Schouw. D66 vindt het van belang dat alle ambtenaren de wet uitvoeren en niet discrimineren. Persoonlijke bezwaren mogen geen reden zijn om te weigeren een huwelijk tussen twee personen van gelijk geslacht te sluiten. Gemeenten mogen niet louter weigerambtenaren in dienst hebben, ze zijn verplicht aan iedereen de mogelijkheid bieden om te kunnen trouwen. Gelijke behandeling is een belangrijk recht en moet voor iedereen gelden.

Vrijheid van religie

Het is een grondrecht van ieder individu om de vrijheid te hebben om te geloven wat hij of zij wil. In de mate waarop hij of zij dat wil, zolang je de vrijheid van een ander niet schaadt. Maar daarbij mogen gelovigen geen andere mensen (of dieren) in de weg staan. Of haat uitdragen naar andere mensen. D66 denkt daarbij aan het ritueel slachten of ambtenaren die weigeren om homostellen te trouwen. Voor discriminatie, homofobie, antisemitisme of moslimhaat is in onze samenleving geen plaats.

Laatst gewijzigd op 3 mei 2017