Blijf op de hoogte

Fraude

De schade als gevolg van de fraude in Nederland is groot en bedraagt volgens een rapport van PWC ongeveer 11 miljard euro. Hiervan komt circa 7,3 miljard ten nadele van de overheid. D66 wil dat het kabinet een fraudecommissaris aanstelt die de middelen krijgt om de grootschalige fraude in Nederland aan te pakken. Denk hierbij aan fraude met zorg- en huurtoeslagen, maar ook aan belasting- en faillissementsfraude.

Één fraudecommissaris

De pakkans voor fraudeurs is bijna nihil en de financiële schade is groot. De verantwoordelijkheid voor de fraudeaanpak ligt bij verschillende ministeries  en daardoor is het lastig om tot een aanpak te komen waarbij iedereen daadwerkelijk samenwerkt en informatie deelt. Het kabinet stelt verbetermaatregelen voor en heeft mooie voornemens, maar die gaan niet ver genoeg. D66 wil één  fraudecommissaris die het hele speelveld overziet, maar vooral ook het mandaat krijgt om bij de verschillende ministeries en betrokken overheidsinstanties de fraude aan te pakken. Een Rijksbrede aanpak onder leiding van een fraudecommissaris is de enige oplossing.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016

Nu is het moment.