Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Het systeem: Geld naar scholen

Obstakels van nu

Hoewel er meer geld in onderwijs wordt geïnvesteerd, komt dat vaak op de verkeerde plek terecht, namelijk in reserves en bureaucratie. Dit staat in schril contrast met realiteit op scholen waar geregeld een tekort aan geld is. Dit komt doordat de schoolleiders hun positie zijn kwijtgeraakt en geen zeggenschap meer hebben. Besluiten worden genomen op een managementniveau dat te ver van de klas af staat. Bovendien is het financieringsmodel veel te ingewikkeld geworden met aparte potjes, bekostiging en subsidies.

Naar geld naar scholen

Aan welke oplossingen denken we? Stuur het geld direct naar scholen. Dé herkenbare plek voor overheid, leraren, ouders en leerlingen; dat gebouw in de wijk waar je je (klein)kind naar toe brengt, geleid door een schoolleider, die je gewoon kent. De school moet de zeggenschap en verantwoordelijkheid hebben om het beste onderwijs te geven aan ieder kind. De school krijgt hiermee grote verantwoordelijkheden zoals personeelsbeleid, ICT en huisvesting. Er dient dus zeker samengewerkt te worden tussen scholen. Dit kan worden gerealiseerd door de schoolleiders gezamenlijk het bestuur te laten vormen zodat de zeggenschap en verantwoording bij de school blijft. Het omdraaien van de bekostiging betekent dat de schoolleider terug in positie wordt gebracht. De schoolleider kan dan niet langer ook de conciërgetaken op zich nemen en een klas overnemen. Schoolleiders verdienen een passend en salaris en ruimte voor ontwikkeling.

Jouw idee toevoegen?

We nodigen iedere leraar, schoolleider, conciërge of geïnteresseerde uit om mee te denken. Wat kan er beter én wat moet er beter in het onderwijs? Dat kunnen kleine en eenvoudige ideeën zijn, maar het mag ook een grootse en meeslepende gedachte over hoe het radicaal anders zou moeten. Wij willen het graag horen! Stuur ons een mailtje!

In de toekomst mee blijven denken?

Ontvang regelmatig een mailtje van D66. We vragen je over jouw ideeën over onderwijs en allerlei andere onderwerpen. En we houden je op de hoogte van onze plannen voor de toekomst. Schrijf je gratis en vrijblijvend in.

Laatst gewijzigd op 4 maart 2020