Resultaten die Nederland verder brengen

In 2017 ging D66 voor het eerst in 12 jaar weer regeren. We wilden niet langs de zijlijn blijven staan, maar resultaten boeken voor mensen. Op deze pagina vind je veel van de resultaten die we boekten. Hieronder vind je een paar hoogtepunten:

• Er komt een CO2-heffing voor de industrie.
  • Het ouderschapsverlof is verlengd van vijf dagen naar zes weken.
  • Starters hoeven vanaf 1 januari niet meer duizenden euro’s overdrachtsbelasting te betalen.
  • Er komt een vliegtaks en daarmee een eerlijkere prijs op vliegen.
  • We schreven een heel nieuwe onderwijsvisie, met voorstellen als meer salaris voor leraren, bijles, sport en cultuur ook gewoon op school, en een gezonde warme lunch.
  • En we kwamen met een voorstel voor een nieuwe studiebeurs voor studenten.

D66-fractievoorzitter Rob Jetten neemt je in iets meer dan 2 minuten mee langs de resultaten van D66 in 2020.

Beeld: Rob Jetten neemt je mee langs de bereikte resultaten van D66 in het jaar 2020.

Resultaten boek je samen

Om resultaten te boeken heb je meerderheden nodig in de Tweede en Eerste Kamer. In 2017 vormden we een coalitie. Veel partijen kozen ervoor niet mee te doen. Met een ongebruikelijke combinatie van partijen en de kleinst mogelijke meerderheid was het niet altijd eenvoudig.

Maar de resultaten zijn er. D66 weet doorbraken te forceren waar eerdere kabinetten de tanden op stuk beten. Tegelijkertijd weten we vanuit onze fracties met eigen plannen en voorstellen de blik op de toekomst te houden. Wij blijven ons inzetten om onze idealen dichterbij te brengen. Voor een Nederland waar we iedereen vrij laten, maar waar we niemand laten vallen.

Werk en inkomen

“De discussie over de pensioenen heeft twintig jaar geduurd. Ik heb een stapje kunnen zetten met het pensioenakkoord dat er eindelijk is. Daar ben ik trots op. Maar we zijn er nog niet.”

– Wouter Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Foto: Jeroen Mooijman - Beeld: Wouter Koolmees in gesprek op Congres 110 in Breda

Klimaat en natuur

Beeld: Nooit eerder investeerde een kabinet zo veel in klimaat en natuur. Dankzij de inzet van D66 heeft de overheid definitief een actieve rol om de klimaatcrisis te bestrijden.

D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven over onze resultaten voor klimaat, natuur en milieu.

Beeld: D66

“Dit kabinet heeft wezenlijke problemen opgelost waar voorgaande kabinetten de tanden op stuk beten. Daarbij was de samenwerking met oppositie en maatschappij de sleutel tot succes.”

– Rob Jetten, D66-fractievoorzitter in de Tweede Kamer tijdens de Algemeen Politieke Beschouwingen in 2020.

Beeld: D66-fractievoorzitter Rob Jetten in gesprek met scholieren in Amsterdam.

Onderwijs en wetenschap

Beeld: De resultaten van D66 voor het onderwijs van de afgelopen vier jaar. Wat begon met het wegwerken van grote tekorten en het terugdraaien van eerdere bezuinigingen leidde tot meer kansen voor veel meer mensen.

“Zonder D66 was dat allemaal niet gebeurd. Al die tastbare verbeteringen heeft u bereikt. Al die stappen naar een betere wereld en een vrijer land heeft u gezet. Zonder uw steun, ideeën en rechte rug was het niet gelukt.”

– Sigrid Kaag, tijdens haar eerste speech als lijsttrekker van D66 op zaterdag 5 september.

Sigrid is de nieuwe D66-leider in 2020. In Arnhem geeft zij haar eerste speech als D66-leider. Foto: Jeroen Mooijmean - Beeld: Sigrid Kaag

Zorg en gezondheid

Vrij zijn om jezelf te zijn

Beeld: D66 heeft veel bereikt voor lhbti’ers.

Europa en internationaal

Justitie en veiligheid