Blijf op de hoogte

Eerste Kamerverkiezingen 2019

Op 27 mei 2019 worden de leden van de Eerste Kamer gekozen. De leden van D66 hebben Annelien Bredenoord verkozen tot lijsttrekker voor de Eerste Kamerverkiezingen in 2019.

De leden van D66 hebben de kandidatuur van Annelien Bredenoord als lijsttrekker van de Eerste Kamer voor D66 met 96,3% van de stemmen gesteund. Bredenoord was de enige kandidaat voor het lijsttrekkerschap van de Eerste Kamer. Hieronder leest u alles over de totstandkoming van de kandidatenlijst.

Overige kandidaten Eerste Kamerverkiezingen

Hier vindt u de definitieve lijst. Op maandag 7 januari het advies vastgesteld met in hun ogen het beste team voor D66 in de Eerste Kamer. Het lijstadvies betreft de posities tussen de lijsttrekker en nummer 25. Meer informatie over de totstandkoming van het advies en de gehele lijst kunt u hier vinden.

Leden van D66 kunnen van 24 januari 2019 tot en met 5 februari, 12.00 uur hun stem over het lijstadvies uitbrengen. Bekijk hier de pitches van de kandidaten bij de kandidatenpresentatie.

In het kandidatenboek vindt u meer informatie over de kandidaten.

Profielen

Het Congres heeft op 3 maart jl. de profielen vastgesteld voor de lijsttrekker en voor de overige kandidaten voor de Eerste Kamerverkiezingen. De profielen kunt u hieronder terug vinden.

Meer informatie

De gehele verkiezingsprocedure, van toelating van kandidaten tot het vaststellen van de uitslag, staat onder leiding van de Landelijke Verkiezingscommissie (LVC) van D66.De Landelijke Verkiezingscommissie heeft naast het vaststellen van de tijdpaden nog een aantal formele besluiten genomen. Deze besluiten kunt u hier teruglezen.

Regeling voorkeursacties

Ten aanzien van het voeren van persoonlijke campagnes bij interne verkiezingen hebben het Landelijk Bestuur en de Landelijke Verkiezingscommissie een regeling voorkeursacties opgesteld. Het voeren van campagnes bij interne verkiezingen hoort bij onze partijdemocratie. We hanteren als vereniging een aantal spelregels om zowel de kandidaten als de leden duidelijkheid te geven. Deze spelregels zijn van toepassing op zowel landelijk, Europees, regionaal of lokaal georganiseerde activiteiten die in het teken staan van een interne verkiezing.

De regeling voorkeursacties is hier te vinden.

Voor meer informatie over de procedures rond de verkiezing of uw ingediende kandidaatstelling kunt u contact opnemen met de Landelijke Verkiezingscommissie via lvc@d66.nl of 070-356 60 66.

Laatst gewijzigd op 10 april 2019

Nu is het moment.