Tweede Kamer: Uitzondering op het eigen risico voor slachtoffers van vrouwelijke genitale verminking

Op initiatief van D66 zijn hersteloperaties voor vrouwelijke slachtoffers van genitale verminking komend jaar uitgezonderd van het eigen risico. Vandaag werd het amendement van D66 op de begroting van het ministerie van VWS aangenomen.

D66-Kamerlid Vera Bergkamp: ‘Het leed dat vrouwen die genitaal verminkt zijn ervaren is niet te beschrijven. Met hersteloperaties kunnen we deze vrouwen enorm helpen. Nu dat er goede stappen zijn gezet, willen we niet dat het eigen risico een drempel is voor deze vrouwen om een hersteloperatie te doen. Dat gaat we volgend jaar onderzoeken.’

In Nederland leven naar schatting maar liefst 41.000 vrouwen die een vorm van genitale verminking hebben ondergaan. Vaak al op zeer jonge leeftijd. Deze weerzinwekkende daad kan leiden tot lichamelijke, psychische en seksuele problemen. D66 wil de gevolgen daarom zoveel mogelijk beperken. Hersteloperaties kunnen daarbij een belangrijke rol spelen.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat hersteloperaties veilig en effectief zijn voor vrouwen met fysieke klachten. Nu de operaties zijn opgenomen in het basispakket, wil D66 starten met een uitzondering op het eigen risico. Bergkamp: ‘Het gaat hier vaak om zeer jonge vrouwen, die al als klein meisje zijn verminkt. Voor hen kan het eigen risico nét een drempel vormen om hulp te zoeken. We hopen die stap naar herstel hiermee makkelijker te maken. Deze vrouwen verdienen dat!‘. Het voorstel werd unaniem aangenomen in de Tweede Kamer. Na een jaar zal deze regeling worden geëvalueerd.