Techvisie 2.0: Een politieke agenda voor de digitale toekomst

In de Techvisie beschrijven we een politieke agenda voor de digitale toekomst. Want nieuwe technologieën veranderen de wereld in sneltreinvaart. Ze veranderen de manier waarop docenten lesgeven, hoe dokters en patiënten met elkaar praten, waar politici over debatteren en hoe mensen nieuws delen.

De nieuwe technologieën hebben voor mensen en bedrijven onomkeerbare gevolgen, doorgaans positief, maar soms ook negatief. Technologie hoeft ons niet te overkomen, de mens kan het zelf vormgeven. Dit vraagt wel om politieke keuzes. In Nederland én in Europa. En daar kunnen we niet langer mee wachten. We laten nu te veel maatschappelijke kansen liggen. China en de Verenigde Staten streven ons voorbij. Digitalisering bedreigt onze autonomie, onze democratie en onze economie. En we zijn kwetsbaar voor buitenlandse beïnvloeding en aanvallen op onze vitale infrastructuur, zoals havens of energiecentrales.

Achter de schermen werken algoritmen en kunstmatige intelligentie op manieren die onze hersenen niet eens meer herkennen. Onze samenleving wordt op deze manier compleet anders ingericht.

Ons doel is dat Nederland niet achterop loopt, maar tot de digitale koplopers behoort. We werken aan een toekomst waar technologie niet uit de hand loopt, omdat de overheid reguleert waar nodig. Een toekomst waar de opbrengst van technologie niet teveel uiteen loopt, omdat de welvaart eerlijk verdeeld wordt.