Stel wapenembargo in tegen Turkije

ChristenUnie, CDA en D66 willen dat de EU een wapenembargo instelt tegen Turkije. Dit embargo moet gelden voor alle wapens die ingezet kunnen worden in de strijd in Nagorno-Karabach, Libië, en de oostelijke Middellandse Zee. Op al die plaatsen is Turkije immers zeer waarschijnlijk militair betrokken en schendt daarbij het internationaal recht.

De partijenwillen dat de regering binnen de EU actief steun verwerft voor dit embargo en doen hiervoor een voorstel bij de begrotingsbehandeling Buitenlandse Zaken. Naar verwachting haalt deze motie een meerderheid.

ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind: “Keer op keer gaat Turkije over de schreef. Ze schenden het wapenembargo in Libië en boren illegaal naar gas en olie in de zee van Griekenland. Bovendien steunen ze jihadisten strijders in de oorlog in Nagorno-Karabach tegen de Armeniërs. Daarmee laait het conflict steeds verder op. Het is tijd voor stevige maatregelen. Het is onbestaanbaar als de EU aan Turkije wapens verkoopt, waarmee het land vervolgens mensenrechten schendt.”

CDA-Kamerlid Martijn van Helvert: “Het lijkt erop dat Erdogan zich mengt in een strijd waarbij het internationaal recht wordt geschonden, en hij het mooie Turkije naar de rand van een schurkenstaat laat afglijden. Het is erg dat het moet, maar we willen dat de EU een wapenembargo tegen onze NAVO-bondgenoot instelt. We moeten onschuldige burgers beschermen.”

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “De maat is vol. Als NAVO-bondgenoot Erdogan militaire conflicten aanwakkert in plaats van stabiliteit bevordert dan moeten we een duidelijke lijn trekken: geen wapens meer naar Turkije zolang dit doorgaat.”