Pak belasting- ontwijking aan!

D66 komt met een aanvalsplan om belastingontwijking aan te pakken. Met dit actieplan wordt de regering gevraagd om ook bestaande, meer schimmige manieren van belastingontwijking aan te pakken.

11.02.2021

D66-Kamerlid Steven van Weyenberg: ‘We hebben de laatste jaren veel gedaan aan de aanpak van belastingontwijking van multinationals. Dat is goed en ook daar zijn we nog niet klaar. Ik wil echter ook aandacht vragen voor de minder bekende manieren van belastingontwijking. Die zijn schimmig en daar wil ik nu het licht op zetten, zodat ook dat aandacht krijgt en wordt aangepakt.’

Op dit moment bestaan er allerlei exotische manieren voor superrijke particulieren en bedrijven om belasting te ontwijken. Dat kan bijvoorbeeld door met bijzondere constructies te investeren in vastgoed, waardoor over de winsten geen belasting hoeft te worden betaald. Of waardoor geen belasting wordt betaald over dividenduitkeringen. Dat moet anders.

In het aanvalsplan worden een aantal problemen geschetst en er worden acties voorgesteld om dit op te lossen. Ondanks dat het aanvalsplan veel verschillende belastingontwijkingsopties in kaart heeft gebracht, is deze waarschijnlijk niet eens volledig. We vragen daarom ook van het kabinet een reactie én actie op de genoemde problemen. Zo willen we ervoor zorgen dat iedereen een eerlijk belastingaandeel betaalt.

Iedereen moet zijn steentje bijdragen als het gaat om belasting betalen. Hiervan worden immers bijvoorbeeld wegen, goed onderwijs en cultuur bekostigd. Daar profiteert iedereen van, dus iedereen moet ook een eerlijk aandeel betalen. Dat is op dit moment niet het geval. Waar de normale hardwerkende burger belasting betaalt over zijn salaris en boodschappen, ontwijken superrijken en bedrijven belasting met schimmige constructies. Dat moet anders.

Er wordt aan het kabinet een reactie gevraagd op de voorgestelde acties in het aanvalsplan en we vragen ook of zij die om willen zetten in concrete maatregelen.