Nieuwe studiebeurs van maximaal 400 + 300 euro per maand

D66 komt met een plan voor een nieuwe studiebeurs. In het huidige stelsel voor studiefinanciering zitten enkele knelpunten. D66 stelt daarom een nieuwe studiebeurs voor. Studenten waarvan ouders tot 70.000 euro per jaar verdienen (twee keer modaal), krijgen een studiebeurs van maximaal 400 euro per maand. Bovendien wil D66 alle toeslagen afschaffen. In plaats daarvan krijgen studenten een belastingkorting van maximaal 300 euro per maand.

Jan Paternotte: “Iedereen die wíl studeren, moet ook kunnen studeren. Uit onderzoek blijkt dat vooral studenten met ouders met een middeninkomen in de knel komen. Dat is niet eerlijk. Ook deze studenten moeten zich vrij voelen om te gaan studeren. Daarom wil D66 dat 60% van alle studenten een studiebeurs krijgt. Daarmee helpen we studenten die dat nodig hebben én kunnen we blijven investeren in het onderwijs.”

Een studiebeurs
tot 400 euro

Uit de onderzoeken naar het leenstelsel blijkt dat studenten met ouders met een middeninkomen het meest in de knel komen. Voor studenten waarbij de ouders niet of weinig kunnen bijdragen is er nu een aanvullende beurs van maximaal € 400 per maand. Als de ouders opgeteld meer dan één keer het modale inkomen (à € 35.000 per jaar) verdienen, komt de student al snel niet meer in aanmerking voor deel van de beurs. Tegelijkertijd kunnen deze ouders met middeninkomens niet altijd voldoende aan de studie bijdragen.

D66 wil dat meer studenten een studiebeurs krijgen. Dat doen we door de grens van het maximale inkomen van de ouders te verhogen naar € 70.000 per jaar. Dat is twee keer het modale inkomen. Daardoor komen voortaan meer dan 60% van de studenten in aanmerking voor een beurs, of een gedeelte daarvan. Daar komt nog de belastingkorting bovenop.

Belastingkorting
van 300 euro

We hebben in Nederland een ingewikkeld toeslagenstelsel. Studenten lopen bijvoorbeeld bij de huurtoeslag tegen het probleem dat je een eigen huisnummer moet hebben. Als een student met huisgenoten samenwoont of een te hoge huur betaalt, valt die buiten de boot.

D66 heeft een omvangrijk voorstel om het falende toeslagenstelsel af te schaffen. Voor studenten betekent dit dat zij voortaan maar de helft aan zorgpremie betalen en maximaal 300 euro per maand als ‘belastingkorting’ uitgekeerd krijgen.

Minder prestatiedruk,
meer gift

D66 wil soepelere voorwaarden voor de nieuwe studiebeurs. We kennen de studiebeurs niet pas na het behalen van een diploma als gift toe, maar zetten tijdens de studie de beurs periodiek om in een gift. Bijvoorbeeld na elk behaald studiejaar. Dat geldt ook voor de OV-studentenkaart, die in eerste instantie officieel een schuld is. Dat maakt studenten tijdens de studie meer vrij en geeft meer duidelijkheid over de echte hoogte van de studielening.

Betere beurs voor eerstejaars

Eerstejaarsstudenten geven we de kans om een jaar studeren uit te proberen. Als zij in het eerste jaar toch besluiten te stoppen met studeren, dan wordt de studiebeurs omgezet in een gift. Voor bijvoorbeeld mbo-studenten kan dat een belangrijke maatregel zijn om ervoor te kiezen om door te stromen.