Kwartetkabinet — Rob Jetten: “Meer kwakzalverij dan echte geneeskunde in het akkoord”

Bekijk hier de bijdrage van Rob Jetten

Rob Jetten - Partijleider Rob Jetten tijdens het formatiedebat. Beeld: D66

Partijleider Rob Jetten haalt in zijn betoog tijdens het formatiedebat hard uit naar de bezuinigingen op onderwijs, zoals genoemd in het hoofdlijnenakkoord. Ook maakt hij zich grote zorgen om de zorg en het klimaat.

Na de verkiezingen begon, volgens traditie, het oer-Hollands gezelschapsspel: de formatie. Geert was er als eerste bij en riep: “Wie doet er mee met een spelletje kwartet?”. Hij keek vrolijk de zaal in. Bij de uitgang was het dringen: ikzelf stond al buiten, Frans snelde zich naar de exit en ook Mirjam en Henri verlieten de zaal.

Caroline zat al enthousiast aan tafel: “Ik speel met Geert.”

Dilan draalde nog wat. Ondanks dat ze haar hand had overspeelt bij de verkiezingen besloot ze toch “Ach ja, waarom niet?”

Pieter twijfelde; wilde eerst nog even thuis overleggen, maar deed daarna toch mee. En mocht het kwartetspel zelf beginnen. “Geert, mag ik in de categorie Rechtsstaat van jou: het moskeeverbod?”

“Die heb ik! Die geef ik je meteen” zei Geert verheugd. “Weet je wat? Je mag nog veel meer hebben, zolang dit kabinet er maar komt! En wil iemand nog wat drinken? Want ik heb een overvolle ijskast!”

Kwartetkabinet

Zo werd het kwartetkabinet geboren. BBB scoorde een kwartetje voor boeren, PVV voor asiel, NSC voor democratisering en VVD voor defensie. En er mist nog altijd een belangrijk kwartet. Dat van de premier. Het grote probleem van een kwartetkabinet is dat niemand het geheel in handen krijgt. Onderwijs, gezondheid, klimaat. Ze liggen op de stapel van ongebruikte kaarten. En dat is slecht voor het land.

Onderwijs

Eén op de drie leerlingen kan niet goed lezen en schrijven. Schoolklassen moeten naar huis omdat er geen leraar is. Werkgevers staan te springen om goed-geschoold personeel. Net nu we fors investeren in goede docenten, het wegwerken van leerachterstanden en meer innovatie, voeren VVD, PVV, NSC en BBB de grootste onderwijsbezuiniging van deze eeuw door. Een frontale aanval op de toekomst van onze kinderen en op de economie. Daarom zeg ik: draai deze bezuinigingsblunder terug!

Zorg

Over de zorg wekten de coalitiepartijen hoge verwachtingen. Van de gratis tandarts, de terugkeer van verzorgingstehuizen tot het afschaffen van het eigen risico. Maar nu ligt er een akkoord met meer kwakzalverij dan échte geneeskunde. Het gevolg: wachtlijsten lopen op. De kwaliteit van zorg wordt niet beter. Mensen gaan uiteindelijk meer betalen voor zorg. En het belangrijkste: we leven met elkaar niet langer en gezonder, want deze coalitie bezuinigt op preventie en de GGD’s. Nederlanders verdienen beter.

Klimaat

De klimaatcrisis staart ons recht in het gezicht. Droge zomers, overstromingen, een hoge energierekening, mislukte oogsten, met duurdere groente en fruit tot gevolg. Nu is niet het moment om onze groene koers af te zwakken, maar om door te zetten. Het Klimaatfonds gaat niet door de shredder, zoals dhr Wilders altijd stoer riep. Toch bezuinigt deze coalitie miljarden op duurzame energie. Werken zij groene koplopers tegen en gaan vervuilende bedrijven niet méér, maar mínder betalen. Dat is oneerlijk tegenover al die mensen die hun best doen om te verduurzamen. En het is ook onnodig. Want vergeet niet: wij zijn het land van de Deltawerken!

Als er één land is dat de klimaatklus kan klaren, zijn wij het!

Tot slot

Dit kwartetkabinet is geen spel. Het is een instabiel experiment. Met partijen die wilde beloftes doen, om het Europese migratie- of natuurbeleid onderuit te halen, terwijl zij nu al weten dat dat niet gaat lukken. Maar dan kunnen ze achteraf wel makkelijk Brussel of de rechter als boosdoener bestempelen. Dat is alsof je zelf een schwalbe maakt en een rode kaart krijgt, maar vervolgens de schuld geeft aan de scheidsrechter. Nederland verdient beter.

D66 zal daarom stevige oppositie voeren en het alternatief bieden. Want voor ons is duidelijk: Nederland is een open land, een vrij land. Wij trekken ons niet terug achter de dijken, maar verdienen onze centen dankzij samenwerking over grenzen heen. Wij staan voor een land waarin iedereen zichzelf kan zijn. Dát is het land waar ik aan wil bouwen. Dat land laten we niet van ons afpakken. Dankuwel.