Geen kerncentrale in Groningen

D66 en CDA willen niet dat er een kerncentrale komt in Groningen. Daarmee willen deze partijen de onrust bij Groningers wegnemen die is ontstaan nadat VVD-leider Rutte zondag in het verkiezingsdebat zei dat in Groningen een kerncentrale gebouwd kan worden. Groningers zijn zich rot geschrokken.

04.03.2021

D66 Kamerlid Matthijs Sienot: “Een paar jaar geleden zei Rutte ‘sorry’ voor de veel te trage versterking van de huizen in het aardbevingsgebied. Maar wat is die ‘sorry’ van Rutte waard, als hij nu de Groningers de stuipen op het lijf jaagt met een kerncentrale waar ze niet op zitten te wachten? Afgelopen weekend was er nog een aardbeving in Groningen. De provincie kampt bovendien nog met de nare nasleep van de tientallen jaren van gaswinning. Laat hem eerst dat probleem goed oplossen, voordat hij nieuwe onrust gaat stoken. Daarom willen wij Groningers geruststellen met een duidelijke uitspraak van de Kamer: er komt geen kerncentrale in Groningen.”

Groningen kampt nog met de schadelijke gevolgen van de gaswinning. Vele duizenden Groningers wachten nog op de versterking van hun huis. Dan helpt het niet als de leider van de VVD zegt dat Groningen een energieprovincie moet worden met een kerncentrale. Ook het bestuur van de provincie heeft duidelijk aangegeven geen kerncentrale in hun provincie te willen.

D66 en CDA komen samen met een voorstel dat oproept geen kerncentrale in Groningen te bouwen onder meer vanwege het gebrek aan draagvlak in dit aardbevingsgebied. Dit wordt besproken in de Tweede Kamer tijdens het debat over de Tijdelijke Wet Groningen op donderdag 4 maart.