Debat over agressie tegen journalisten: “Een aanval op de vrije pers, is een aanval op de democratie.”

Inmiddels heeft 8 op de 10 journalisten weleens te maken met agressie of bedreiging. De NOS werd gedwongen de logo’s van haar busjes te verwijderen. De Groningse journalist Willem Groeneveld van Sikkom kreeg een molotovcocktail door zijn voordeur. Vandaag debatteerde de Tweede Kamer over agressie tegen en bedreiging van journalisten.

09.09.2021

“Dit zijn directe aanvallen op de persvrijheid in ons land. Aanvallen die wij, zeker als parlement, zeer hoog op zouden moeten nemen.”

Hanneke van der Werf

Een land zonder vrije pers is niet veilig.

Beeld: Hanneke van der Werf tijdens het debat over agressie tegen en bedreiging van journalisten.

“Misdaadjournalisten John van den Heuvel en Paul Vugts leven met zware beveiliging. Zover is het nu gekomen. Journalisten wonen in safehouses omdat een moordopdracht voor hen is afgegeven”, haalt Hanneke van der Werf aan tijdens het debat. Zware criminelen hebben het gemunt op de journalistiek. De moord op Peter R. de Vries roept, twee maanden later, nog steeds veel verdriet, woede en onbegrip op. Waarom werd hij niet beter beveiligd? Welke impact heeft dit op onze rechtsstaat? Hoe groot is het gevaar voor andere betrokkenen in het Marengo-proces?

Ook voor de Tweede Kamer ligt er een grote verantwoordelijkheid, vindt Van der Werf. “Wij hebben een voorbeeldfunctie. Een aanval op de vrije pers, is een aanval op de democratie. Een aanval op ons allemaal.”

01.12.2020

Voor bedreigde politici is er een apart team van de regionale recherche van politie-eenheid Den Haag. Voor journalisten moet er ook een dergelijk aanspreekpunt komen.

27.05.2021

Voeg journalisten of publicisten toe aan de lijst waarbij een strafverhogende omstandigheid gaat gelden. Daarmee wordt een duidelijk signaal afgegeven dat bedreiging tegen hen in het bijzonder niet wordt getolereerd.

27.05.2021

Doxing is het het (online) delen van privégegevens om iemand te intimideren.