Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Congres

Meebeslissen over de landelijke koers van D66? Bezoek dan het D66-congres! U kunt meepraten en stemmen over moties, amendementen en congresvoorstellen. Er wordt een breed scala aan inhoudelijke sessies georganiseerd, de verkiezingen voor besturen en commissies vinden plaats en fractievoorzitter Alexander Pechtold spreekt het congres toe. Mis het niet!

mijneerstecongresNog nooit op een congres geweest? Lees het verslag van Jasper Simons (25). Hij is al twee jaar lid van D66, maar bezocht nooit eerder een partijcongres. Waarom niet? Tja, waarom niet eigenlijk? Op zaterdag 18 april 2015 nam hij de proef op de som tijdens Congres 101 in de Van Nelle fabriek in Rotterdam.

Meebeslissen

U heeft invloed op de koers van D66. Onze leden beslissen mee via de algemene ledenvergadering (ALV), beter bekend als ‘congres’. Bij regiocongressen beslist over de koers in uw provincie. Op landelijke congressen beslist over de landelijke en de Europese koers. Het congres is het hoogste besluitvormende orgaan van D66. Alle aanwezige leden vormen tezamen het congres. Op het congres telt de stem van ieder lid afzonderlijk even zwaar. Voor nieuwe leden begint de dag met een speciale bijeenkomst. Komt u ook?

Stemmingen

Een belangrijk onderdeel van het congres vormen de de stemmingen over politieke en organisatorische moties en resoluties. Elk lid heeft de mogelijkheid om enkele weken voorafgaand aan het congres een motie in te dienen en te verdedigen tegenover het congres. Op het congres kunnen de leden ook stemmen op kandidaten voor verschillende functies binnen de partij. Daarnaast stellen de leden de verkiezingsprogramma’s vast. Uiteraard is er volop de ruimte om nieuwe mensen te ontmoeten en oude contacten aan te halen!

Inhoudelijke sessies

Naast de diverse stemmingen zijn er op het congres inhoudelijke sessies. Hier kunt u met elkaar van gedachten wisselen over actuele onderwerpen. U kunt vragen stellen aan onze politici en meedenken over relevante thema’s. Daarnaast is er ieder congres een bekende gastspreker, bijvoorbeeld Howard DeanHerman Pleij, Rem Koolhaasdominee Gremdaat en de Koning van de Jeugd 2015.

Benieuwd hoe het vorige congres was? Hier vindt u meer informatie.

Laatst gewijzigd op 8 april 2019

Nu is het moment.