Van klimaatambitie naar klimaatactie! Rob Jetten vertelt je hoe we dat gaan doen.

Bekijk hier de video.

Rob Jetten - Beeld: D66

Een leefbare aarde voor toekomstige generaties, daar zorgt Klimaatminister Rob Jetten met deze klimaatplannen voor. Welke plannen zijn dat dan precies? Hij legt het je uit in deze video.

We genieten al jaren van al het moois dat onze aarde te bieden heeft. En dat willen we zo houden. Voor onszelf, maar vooral voor de generaties die nog komen gaan. Om onze aarde leefbaar te houden voor toekomstige generaties, hebben we met dit kabinet afgesproken om een ambitieus klimaatbeleid te voeren.

60% minder CO2  uitstoot

We maken beleid om circa 60% minder CO2  uit te stoten in 2030. De grootste reductie komt uit de industrie. De uitstoot van vervuilende bedrijven moet omlaag. Daar zorgen we voor door bindende afspraken met grote uitstoters te maken.

Elektriciteit hoort niet voor uitstoot te zorgen. Dat kunnen we met zon op dak en wind op zee namelijk goed schoon opwekken. En die ambitie versnellen we. We gaan zorgen dat we niet in 2040, maar al in 2035 alle elektriciteit zonder CO2  uitstoot opwekken.

Als jij je steentje bij wil dragen, dan moedigen we dat natuurlijk aan. En daarom komen er flinke subsidies voor huiseigenaren en huurders zodat je ook vanuit het comfort van je eigen huis kan werken aan een leefbare planeet.

De industrie moet aan de bak We maken afspraken met de industrie om minder te vervuilen.

De CO2-heffing voor bedrijven verhogen we.

We helpen bedrijven om te vergroenen.
Onze elektriciteit wekken we in 2035 zonder CO2-uitstoot op We bouwen meer windmolens op zee

Er komen meer zonnepanelen op daken

Waterstofcentrales in plaats van gasfabrieken
Duurzaam leven wordt goedkoper In 2029 is er geen enkele huurwoning meer met een slecht energielabel