Bevorder wederzijds
begrip
Wederzijds begrip kan vanuit drie invalshoeken benaderd worden: organisatorisch, onbewuste vooroordelen en machtsposities.
De organisatorische kant van wederzijds begrip verwijst naar de belangrijke taak die besturen, regio- en afdelingsvoorzitters en portefeuillehouders diversiteit en inclusie hebben om bewustwording en begrip te creëren over onze onderlinge verschillen en overeenkomsten.
Iedereen heeft vooroordelen. Zo ook de deelnemers aan het tafelgesprek bevorder wederzijds begrip. Alle deelnemers geven toe dagelijks met onbewuste vooroordelen te maken te hebben. Bewustwording hiervan is volgens de groep de beste manier om onbewuste vooroordelen tegen te gaan. Door vallen en opstaan
leer je voorbij de vooroordelen te kijken, dit is de eerste stap om uitsluiting tegen te gaan.
Diversiteit en inclusie blijven gevoelige thema’s. Vaak staan de meningen van verschillende groepen tegenover elkaar: de minderheid, die uitsluiting ervaart, en een meerderheid, die deze ervaring niet heeft. Iedereen hoort wel eens in het groepje van de minderheid of de meerderheid thuis. Daarom is het belangrijk om binnen de vereniging en afdelingen met niet gelijkgestemden, -dat zijn mensen die niet op elkaar lijken en of hetzelfde werk doen- het gesprek aan te gaan. De centrale vraag van dat gesprek moet zijn hoe we wederzijds begrip bevorderen