Congresprogramma

Een panelgesprek op het 117e partijcongres met Laura de Vries, Robbert Dijkgraaf, Sander Schimmelpenninck en Ilana Rooderkerk. Beeld: Jeroen Mooijman

Zaterdag 6 april is het zover, het 119e D66 Congres. Dat betekent een uitgebreid programma. Want een D66 Congres is pas geslaagd als er voor iedereen iets te doen is. Wat kun je verwachten?

Met je congresticket heb je toegang tot alle onderdelen. Je hoeft je nergens apart voor in te schrijven.

Het programma begint om 09.30 uur en duurt tot 17.00 uur. Vanaf 08.30 uur zijn de deuren geopend. Het programma is ook online te volgende via www.d66.nl/live. Online is er geen mogelijkheid om in te spreken.

NBC Congrescentrum
Blokhoeve 1
3438 LC Nieuwegein

Beeld: D66

In de grote zaal staat de hele dag besluitvorming centraal. Hier kun je stemmen over moties, congresvoorstellen en amendementen. Deze zaal is de kern van het congres.

08.30 – 09.30 uur

15.30 – 16.00 uur
Pauze

16.00 – 16.45 uur
Podiumprogramma met o.a. afscheid oud Tweede Kamerleden, columniste Caroline de Gruyter en lijsttrekker Gerben-Jan Gerbrandy

16.45 – 18.30 uur
Borrel

Beeld: Jeroen Mooijman

In de deelsessiezalen zijn tal van interessante sessies. Daar vinden de verdiepende gesprekken plaats over onze plannen. Sterker nog: daar maken we de plannen van morgen.

Vereniging 3.0: de toekomst van de vereniging
We gingen de Tweede Kamerverkiezingen in met Nieuwe Energie voor Nederland en sinds 22 november hebben we een nieuwe realiteit binnen onze vereniging. We willen die energie vasthouden en de vereniging versterken richting GR2026 en de toekomst. Wietske Veltman (Landelijk Bestuur) en partijleider Rob Jetten bespreken graag met de leden hoe de vereniging van de toekomst eruitziet.

Sprekers: Bestuurslid Wietske Veltman en partijleider Rob Jetten

10.00 – 11.00 uur
Oorlog op het continent: hoog tijd voor een sterke Europese verdediging
Poetin’s agressie heeft ons met de neus op de feiten gedrukt. Te lang heeft Europa zich afhankelijk gemaakt van Rusland voor onze energie, van China voor onze grondstoffen en van Amerika voor onze veiligheid. Het is overduidelijk dat we in Europa veel meer moeten doen om de veiligheid te beschermen. Om in een woelige wereld onze eigen broek op te kunnen houden en pal voor onze waarden te staan. Welke stappen hadden we gisteren moeten zetten? Wat moeten we vandaag doen? Hoe ziet de Europese Defensie Unie er over 5 jaar uit? En wat kan je zelf bijdragen aan een weerbare samenleving? We gaan samen in gesprek met defensieminister Kajsa Ollongren.

Spreker: minister van defensie Kajsa Ollongren en dr. Sabine Mengelberg, universitair docent aan de Nederlandse Defensie Academie
Moderatie: voorzitter thema-afdeling internationale veiligheid en defensie Gökhan Arslantas

Zaal 20
Q&A Landelijk Bestuur – Kandidatenpresentatie
Heb je vragen aan het Landelijk Bestuur naar aanleiding van hun jaarverslag? Of aan een van de kandidaten voor de openstaande vacatures tijdens dit congres? Tijdens deze deelsessie kan je alle vragen stellen.

Boekpresentatie: 14 missies voor Europa
De gevolgen van klimaatverandering, de oorlog op het Europese continent en de groeiende ongelijkheid: de Europese Unie staat voor immense vraagstukken. Hoe willen we als sociaal-liberalen de toekomst van Europa vormgeven? Wat kan en moet Europees beleid betekenen voor Europeanen? De grote problemen van vandaag vragen om gezamenlijke antwoorden. Reden voor de Mr. Hans van Mierlo Stichting om aanstormende denkers te vragen naar hun missie voor de Europese Unie. Het resultaat is het boek Veertien missies voor Europa: Nieuwe denkers over een vrije, gelijke en democratische toekomst. Wil je in gesprek met een aantal van deze nieuwe denkers? Schuif dan aan!
Moderatie: Thijs van Aken

Zaal 22
Nieuwe ledenbijeenkomst met Kamerlid Anne-Marijke Podt
Kom kennis maken met het congres! We nemen je mee in het congres en de vereniging. Wat kan je lokaal en landelijk doen binnen de vereniging? Waar kan je terrecht voor vragen? Hoe sluit je je aan bij thema-afdelingen? Stel al je vragen aan Kamerlid Anne-Marijke Podt. Deze sessie wordt gemodereerd door Hadiatou Barry, projectleider diversiteit en inclusie.

Kiezen voor klimaat
Naar een groen Europa op volle toeren
 We weten dat alle signalen voor het klimaat op rood staan. Iedereen merkt de effecten van klimaatverandering, of het nou gaat om bosbranden, droogte, hittegolven of overstromingen. Het is hoog tijd om de keuzes te maken die nodig zijn. Voor een gezonde natuur en gezonde plek om te wonen. Voor een groene Europese economie en groene Europese landbouw. Voor toegang tot goedkope, schone energie in heel Europa. Voor snel reizen met de trein in grensregio’s en langs Europese steden. Wat is er nodig om deze ambitieuze Europese klimaatagenda waar te maken in een tijd van grote geopolitieke spanning en opkomst van radicaal-rechts? En hoe kunnen we iedereen daarin meenemen?

Sprekers: Lijsttrekker Gerben-Jan Gerbrandy, activist & ondernemer Maurits Groen, bijzonder hoogleraar Accounting en duurzaamheid Karen Maas en Tweede Kamerlid Ilana Rooderkerk
Moderatie: EP-kandidaat Laura de Vries

Europa, dat zijn wij
In gesprek over Europees burgerschap

De democratie in Europa staat onder druk. Door regeringen als de Hongaarse die nationaal de democratie en rechtsstaat uithollen. Door de opkomst van radicaal-rechtse partijen die verdeeldheid en haat zaaien om aan de macht te komen en te blijven. Maar ook door grote bedreigingen als klimaatverandering en oorlog op het continent. Hoe bieden we burgers perspectief? Hoe bieden we mensen een grotere stem in de Europese democratie? En hoe ziet Europees burgerschap er eigenlijk uit?

Sprekers: Staatssecretaris Hans Vijlbrief en EP-kandidaat Raquel Garcia Hermida-van der Walle
Moderatie: directeur Mr. Hans van Mierlostichting Afke Groen

Zaal 20
Lagerhuisdebat: China en de EU
China wordt steeds meer een assertieve speler op het geopolitieke schaakbord. Vragen als “Hoe moeten we daarmee omgaan? Welke koers moeten we varen inzake China?” staan centraal in deze sessie. Van Belt and Road tot handelsconflicten met grote economieën, de status van Taiwan en de huidige spanningen daaromheen, en uiteraard de privacyzorgen over TikTok in ons digitale tijdperk zullen aan bod komen.

Sprekers: Met buitenlandwoordvoerder Tweede Kamer Jan Paternotte

In gesprek met de Eerste Kamer
De eerste keer dat deze Eerste Kamerfractie samen op een podium staat op een D66 Congres. Wat waren de grootste uitdagingen voor de senatoren in hun eerste 300 dagen in de senaat? Wat zijn hun persoonlijke drijfveren en hoe brengen ze de idealen van D66 tot uiting aan de ‘overkant’ van de Tweede Kamer? Wat gaat de rol van de Eerste Kamer zijn in dit veranderde politieke landschap? De fractie gaat graag met jou in gesprek in deze Q&A sessie!

Sociaal Europa
We laten niemand in Europa vallen

De vrijheid om een goed leven op te bouwen. Dat is de Europese belofte aan iedere burger. Om een goed inkomen te kunnen verdienen, met werk dat loont. Om plannen te kunnen maken voor de toekomst, bijvoorbeeld door je om te scholen. Om te leven in een Europa waar de fundamenten voor een waardig bestaan op orde zijn, zoals werk, het onderwijs, de gezondheidszorg en woningen. Ongeacht waar je woont, wie je bent of wat je achtergrond is. Dus ook als je grenswerker of arbeidsmigrant bent. Of als je baan verandert door digitalisering. Hoe lossen we de Europese belofte van een vrij en veilig bestaan voor iedereen in?

Sprekers: Anne Marijke Podt (Tweede Kamerlid), Ben Crum (hoogleraar politieke theorie aan de VU) en Petra Bolster (dagelijks bestuur FNV)
Moderatie: Caroline Verduin

Els Borst Netwerk lanceert Genderkompas: voor radicale gendergelijkheid
Samen (man/vrouw/x) méér doen aan gendergelijkheid binnen en buiten D66.

Geïnspireerd op het D66 Kompas Inclusie, waarin we als vereniging “navigeren naar een inclusievere samenleving”, heeft het Els Borst Netwerk een Genderkompas gemaakt. Het doel van dit kompas is om D66 leden de mogelijkheid te geven duidelijk kenbaar te maken waar we voor staan: gendergelijkheid. Met dit kompas kunnen we samen bewustwording creëren, het gesprek starten en actie ondernemen om genderongelijkheid aan te pakken. Dit kompas is bedoeld voor iedereen, ongeacht gender. Daarbij moedigen we vooral mannen aan om zich solidair te tonen met de principes van dit kompas over gendergelijkheid.

Tijdens de deelsessie op het congres wordt het Genderkompas gelanceerd. Demissionair minster Franc Weerwind en demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen zullen het kompas ondertekenen. Vervolgens zal met het panel en de zaal het gesprek aangegaan worden over wat men kan doen om gendergelijkheid te realiseren.

14.30 – 15.30 uur
De enquête Fraudebeleid en Dienstverlening. Het rapport ‘blind voor mens en recht’ toegelicht.
Na het toeslagenschandaal en het rapport Ongekend Onrecht in 2021, ontstond een behoefte om naast te weten wat er is gebeurd is ook antwoorden te krijgen op de waarom vraag en hoe het heeft kunnen gebeuren. Hoe heeft het fraudebeleid van Nederland zich de afgelopen dertig jaar ontwikkeld? Na de instelling van de Enquêtecommissie in juli 2021 heeft de enquêtecommissie 2,5 jaar gewerkt aan het rapport Blind voor mens en recht. De conclusies en aanbevelingen zullen toegelicht worden door voormalig voorzitter van de enquêtecommissie Salima Belhaj en begeleid worden door Hülya Kat voormalig D66 Tweede kamerlid.

Via deze link is het rapport en meer informatie te vinden.

Zaal 22
14.30 – 15.30 uur
Investeren en innovatie: hoe wint Europa de slag om de economie van morgen?
We staan aan de vooravond van een economische herschikking van ‘de grote drie’. Gedreven door de energietransitie en een nieuwe geopolitieke werkelijkheid zullen Europa, de Verenigde Staten en China zich opnieuw moeten uitvinden om een bestendige economische toekomst voor henzelf te garanderen. Wat vergt deze verandering van de overheid en politici (Joost Sneller, Tweede kamerlid), investeerders (Rinke Zonneveld, CEO Invest-NL) en ondernemers (Dieuwertje Drexhage, co-founder LAYCO Medical) en – met dit in gedachte – wat zou bovenaan de politieke agenda moeten staan komende Europese verkiezingen? Welke keuzes dient Europa te maken om haar welvaart te behouden en hoe onderscheidt D66 zich hierin?

Zaal 12
Boekpresentatie: 14 missies voor Europa

Beeld: Jeroen Mooijman

Op het horecaplein vind je alle koffie-, thee- en waterpunten. Hier is ook het vegetarische lunchbuffet te vinden tussen 12.00 en 13.00 uur. Verder is dit dé plek waar je andere D66’ers ontmoet. Tussendoor staat er ook op het horecaplein veel op het programma. Aan deze onderdelen kun je informeel deelnemen.

Horecaplein
Diverse thema-stands o.a.:
– Meeting point // Campagne-stand
– Mr. Hans van Mierlo stichting
– Diversiteitsnetwerk
– PRIDE66
– Route66
– Els Borst Netwerk
– D66 Internationaal
– Thema-afdeling Europa
– Thema-afdeling Internationale Samenwerking
– Thema-afdeling Internationale veiligheid en defensie
– Thema-afdeling Duurzaam

Meeting point op het horecaplein
12.00 – 13.00 uur
Kandidatenkennismaking
Maak kennis met de kandidaten voor de openstaande vacatures van dit congres bij het meeting point.

Een volle zaal tijdens het 115e D66 Congres in ‘s-Hertogenbosch.