Meedoen tijdens het congres

Meestemmen tijdens de Algemene Ledenvergadering. Beeld: Jeroen Mooijman

Wat is een congres en hoe kun jij meedoen? Is het een vergadering? Een netwerkevent? Een debatdag? Of is het een soort open dag van de partij? Tipje van de sluier: het is het allemaal!

Meepraten en meestemmen

Als D66’er heb je op het congres de kans om jouw plannen onderdeel te laten zijn van onze partijkoers. Ieder lid heeft één stem, wat je rol of functie ook is. Dat is leuk, want zo heb jij net zoveel te zeggen als oud-partijleiders en mastodonten.

Voorafgaand aan het congres kun je voorstellen indienen. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Je kunt ook gewoon meestemmen en meepraten als je dat al wilt. We organiseren in aanloop naar het congres een speciale online ‘Maak kennis met het congres’-moment waarin je alles leert over hoe we dit doen. Je kunt ook altijd een ‘ervaren’ lid vragen om hulp.

Op geen ander moment zijn zoveel D66’ers bij elkaar als tijdens het congres. Daarom is dit het unieke moment om partijgenoten te ontmoeten. Dat is leuk en nuttig. Want zo kom je meer te weten over wie er allemaal lid zijn, werk je aan je netwerk en bouw je vriendschappen op voor het leven.

Op het horecaplein is een ‘MeetingPoint’. Daar staan D66’ers klaar om je wegwijs te maken op het congres.

Binnen D66 zijn allerlei thema-groepen en -netwerken. Op het congres kom je allerlei mensen tegen die actief zijn bij deze netwerken. Zo kun je laagdrempelig kennismaken. Er is altijd genoeg te doen, dus zo vind je snel genoeg jouw favoriete netwerk.

Bovendien bezoeken ook veel D66-afdelingen samen het congres. Ze stappen samen in de trein of delen een auto. Zo kom je niet alleen op het congres en ontmoet je al D66’ers uit jouw buurt.

Naast dat het congres hét moment is om besluiten te nemen en elkaar te ontmoeten is het ook de dag waarop de partijleider spreekt. Dat moment zorgt altijd voor reflectie, voor het aanscherpen van je gedachten en voor inspiratie.

Naast de speech van de partijleider bieden we meer in het plenaire programma. Zo zijn er vaak interessante sprekers die hun licht laten schijnen op de actualiteit. Of ze nemen je juist mee in een thema waar we ons als politiek drukker om mogen maken.

In het verleden spraken onder anderen de premier van Estland Kaja Kallas, Amerikaans politicus Howard Dean, Burgemeester van Mechelen Bart Somers, huidige premier van België Alexander de Croo, acteur Gijs Scholten van Aschat, burgemeester Eberhard van der Laan, rector magnificus Rianne Letschert en opiniemaker Sander Schimmelpennick ons congres toe of namen deel aan panelgesprekken en talkshows.

Op ieder congres is een een groot horecaplein. Daar haal je niet alleen je drankje en je lunch, maar is ook alle ruimte om andere D66’ers te spreken. Op dit plein is ook altijd tal van activiteiten. Zo stellen de netwerken zich aan je voor en zijn er kraampjes om campagne-artikelen en sociaal-liberale boeken te kopen.

Daarnaast is er vaak een podium waar we Q&A’s organiseren. Daar kun je al je vragen stellen aan onze politici.

Op het horecaplein is een ‘Meeting Point’. Daar staan D66’ers klaar om je wegwijs te maken op het congres.

Meepraten over veel onderwerpen

Ons congres is altijd meer dan één zaal. Er zijn tal van kleinere zalen waar we inhoudelijke subsessies organiseren. Samen met klimaatexperts spreken we daar bijvoorbeeld over klimaatopgaven. Zo diepen we een thema uit. Zo versterken we ons gedachtegoed.

Ook zijn er vaak (praktische) trainingen en is er ruimte voor debat.