Theme

Op vrijdag 8 maart, Internationale Vrouwendag, vond in Gouda het regiocongres Vrouw & Politiek plaats, georganiseerd door D66 Groene Hart in samenwerking met D66 Gouda, Waddinxveen en Zuidplas. Het thema van de dag was de rol van vrouwen in de (lokale)n politiek en er kon naar hartenlust gepraat worden tijdens het speeddaten met verschillende actieve D66-vrouwen.

Ook in Gouda daalt het aantal gevaccineerde kinderen de afgelopen jaren.  Recente uitbraken van verschillende besmettelijke ziekten die jarenlang niet zijn voorgekomen in Nederland, maakt de fractie ongerust.  “Het is van belang dat wij als gemeente goed voorbereid zijn op een mogelijke uitbraak”, zegt Heike Brandes. "Ik heb het college daarom ook gevraagd op welke wijze het college zich voorbereid op een eventuele uitbraak.

De invulling van de wijkmobiliteitsplannen, parkeerbeleid en parkeerverordening krijgt vorm. De druk op de openbare ruimte in Gouda is groot. Woningbouw, economie, energietransitie en vergroening concurreren met elkaar op de 17km2 grondgebied die Gouda rijk is. Om Gouda nu en in de toekomst leefbaar te houden zullen we de beperkte ruimte moeten delen, daar zullen we met elkaar scherpe keuzes  in moeten maken.

Tijdens de Raadsvergadering van 7 februari dient D66 Gouda een motie in voor een extern 'onderzoek Ecopark'. Deze motie weet op de steun te rekenen van alle partijen.

Afgelopen zaterdag bezocht Salima Belhaj, lid van de Tweede Kamerfractie van D66, de Goudse markt in het kader van de verkiezingscampagne. Tijdens haar ronde over de markt sprak ze diverse bewoners en nodigde Goudse bewoners uit voor het Democratisch café met politieke pubquiz in Café Central op de Markt op donderdag 16 november om 20 uur.

Op donderdag 16 november vanaf 20u organiseert D66 Gouda een democratisch café met politieke pubquiz in Grand Café Central op de Markt. Als gast zal Sjoerd Warmerdam, Tweede-Kamerlid en oud-programmadirecteur crisisopgave Oekraïne aanwezig.

D66 volgt een aantal thema’s de komende tijd met extra grote belangstelling omdat we daar echte voortgang op willen zien. Geen mogelijke maatregelen, maar maatregelen die het verschil gaan maken. Het verschil voor mensen die nu in de bijstand zitten door ze perspectief te bieden op meedoen, maar ook het verschil voor jeugdigen die afhankelijk zijn van jeugdzorg.

Gouda is een geweldige stad. Ondanks de problemen die sommige inwoners ervaren gaat het goed met de stad als geheel. Het contrast tussen onze veilige Goudse samenleving en de wereld om ons heen lijkt iedere dag groter te worden, daar hoeven we maar voor naar de prachtige tentoonstelling van World Press Photo in onze eigen Chocoladefabriek te gaan.

Op dinsdag 17 oktober was Jan Paternotte bij D66 Gouda op bezoek, als onderdeel van de TK-verkzingscampagne in Gouda.

Zaterdag 7 en zaterdag 14 oktober ging D66 Gouda met haar team de stad in als onderdeel van de campagne voor de Tweede Kamer verkiezingen op 22 november. Op 7 oktober sprak het team met bezoekers van winkelcentrum Bloemendaal, op 14 oktober met bezoekers aan winkelcentrum Goverwelle. Op beide locaties werden appels uitgedeeld, als symbool voor het noodzakelijke appeltje voor de dorst. En als symbool voor de focus op duurzaamheid en gezondheid.

D66 Gouda draagt actief bij aan verkiezingsprogramma D66. Op vrijdag 29 september kwamen leden van D66 Gouda bij elkaar om wijzigingen op het concept verkiezingsprogramma van D66 te bespreken. In totaal werden er 21 wijzigingen voorgesteld. Uiteindelijk zijn 13 wijzigingen vanuit D66 Gouda landelijk in stemming gegaan, waarvan er 6 zijn aangenomen zijn in de e-voting ronde en op het congres op 21 oktober jl. in Apeldoorn. Daarnaast hebben een paar leden eigen moties ingediend.

Op zaterdag 23 september jl. was D66 gouda weer actief in een aantal buurten met de jaarlijkse taarten voor de burgers die zich inzetten voor hun buurt. In Korte Akkeren, Ouwe Gouwe, GoudAsfalt en Goverwelle werden verschillende activiteiten bezocht. Altijd motiverend om zoveel actieve, betrokken stadsgenoten te zien. Dat ondersteunen we graag!

Op 3 juli jl. vond de 2e termijn behandeling van de Kadernota plaats. De kadernota is het document waarin de raad de kaders aangeeft waarbinnen het college de Programmabegroting voor volgend jaar en verder kan gaan opstellen. De tekst zoals D66-fractievoorzitter Evert Bobeldijk deze uitsprak treft u hieronder aan.

Terugkoppeling van de eerste Leden- en vriendenbijeenkomst. Op vrijdag 23 juni jl. was er een avond bij GOUDasfalt voor leden en vrienden van D66 Gouda met als thema: de historie, de toekomst en de lessons learned van een burgerinitiatief.

In raadsvergadering van 28 juni jl. sprak fractievoorzitter Evert Bobeldijk onderstaande tekst uit bij de behandeling van de behandeling Kadernota 2024 - 2027 Voor u staat een optimistisch mens. Het gaat goed met Gouda. Onze stad ontwikkelt zich meer en meer tot een plek waar het voor steeds meer mensen goed toeven is. We hebben volop ambities op duurzaamheid, mobiliteit, wonen, cultuur en onderwijs en er lijken voorlopig voldoende financiële middelen om die ambities ook te verwezenlijken.

Op vrijdag 23 juni a.s. organiseert D66 Gouda een leden- en vriendenbijeenkomst op GoudAsfalt. We hopen je daar vanaf 20 uur te ontmoeten!

De afgelopen maand heeft de gemeenteraad de Huisvestingsverordening vastgesteld. Voor D66-Gouda waren daarbij drie punten van belang.

Woensdag 17 mei 2023 zijn de drie eerste wijkmobiliteitsplannen door de gemeenteraad van Gouda aangenomen. De plannen voor de Binnenstad, Kort Haarlem en Korte Akkeren bevatten maatregelen om meer ruimte te geven aan de fietser en voetganger, de stad bereikbaar te houden en de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verhogen.

Op 17 mei zal Mieke Kars afscheid nemen van de Goudse gemeenteraad. Mieke heeft zich de afgelopen vijf jaar op diverse thema’s ingezet in de gemeenteraad.

Elk jaar wensen we examenkandidaten graag sterkte bij hun examens. Want als je werkt voor een examen, werk je aan kansen, voor jezelf en voor anderen. Kansen om in vrijheid te leven en te werken. Kansen die dat ook voor andere mogelijk maken. Kansen creëren en realiseren., voor iedereen, dat is waar D66 voor staat. Ons motto is niet voor niets: laat iedereen vrij, maar niemand vallen.

Een korte terugblik op de bespreking van de actualisatie beleidskaders sociaal domein tijdens de gemeenteraadsvergadering van 12 april 2023.

D66 Gouda stelt vragen over de ontstane vertraging in het inkooptraject Sociaal Domein.

In september 2022 heeft de gemeenteraad een concept verklaring van geen bedenkingen voor de realisatie van een vrijstaande woning afgegeven. Vanavond heeft de raad ingestemd met een definitieve verklaring van geen bedenkingen. D66 heeft voor de verklaring van geen bedenkingen gestemd, maar in onze stemverklaring hebben wij aangegeven dat een vreemde situatie ontstaat door landelijke wet- en regelgeving met betrekking tot verduurzaming enerzijds en het gebrek daaran met betrekking tot de uitstoos

Laat je horen op vrijdag 17 februari. Om 20 uur is in de Chocoladefabriek 'Pompen of verzuipen': een avond over eerlijke energietransitie. Moeten we minder gaan kopen? Wie betaalt de energiearmoede? Doet Gouda genoeg? En wat doen bedrijven eigenlijk?

Toont 24 van 47