Congresstukken

Op deze pagina vind je alle congresstukken voor Congres 120 en vind je alle informatie over het indienen van moties en amendementen.

Inleiding
Op het congres in april gaven de leden het Landelijk Bestuur een opdracht mee voor de richting van de vereniging: zorg voor een wendbare organisatie, een bruisend debat en financiële houdbaarheid voor nu en op de langere termijn. Kortom, maak onze vereniging klaar voor de toekomst.

In de afgelopen maanden is hard gewerkt aan deze voorstellen. Samen met de verschillende partijcommissies (Landelijke Verkiezingscommissie, Landelijke Besluitvormingscommissie, Landelijke Financiële Commissie en Geschillencollege), de regio’s en veel van de afdelingen komt het Landelijk Bestuur met een plan dat richting geeft aan de door het congres aangenomen Routekaart naar een vereniging van de toekomst.

1. Statuten

Het Landelijk Bestuur stelt enkele wijzigingen voor op de Statuten van D66, welke ter vaststelling voorliggen. De wijzigingen die worden voorgesteld, lees je hieronder.

2. Huishoudelijk Reglement

Onderdeel van de Routekaart naar een vereniging van de toekomst is de opdracht om de regels en procedures te vereenvoudigen. Niet als doel op zich, maar om te zorgen dat onze organisatie dienstbaar is aan het allerbelangrijkste: het wisselen van ideeën voor ons verhaal en het contact met mensen in de buurt en in het land.
Het Landelijk Bestuur stelt een nieuw Huishoudelijk Reglement voor, welke ter vaststelling voorligt. Hierin vergroten we de leesbaarheid, maken we de boel eenduidiger en schrappen we overbodige regels en verplichtingen. Dit geeft lucht en ruimte aan afdelingen en regio’s.

Inclusief toelichting Landelijk Bestuur en Regelnummers

3. Financiële stukken

Voor een toekomstbestendige en financieel gezonde vereniging ontkomen we er niet aan ook op dit vlak stappen te zetten. Het Landelijk Bestuur stelt daarom voor om na tien jaren zonder enige aanpassing de minimale contributie naar het prijspeil 2024 te verhogen. Dit voorstel ligt ter vaststelling voor. Ook liggen op het aankomende congres de begroting 2025 ter vaststelling en de jaarrekening 2023 ter goedkeuring voor.

Indienen amendementen

Leden hadden tot 16 oktober 2024, 12.00 uur de mogelijkheid om amendementen in te dienen.

Indienen Algemeen Organisatorische en Regulier Politieke Motie

Leden hadden tot 16 oktober 2024, 12.00 uur de mogelijkheid om Algemeen Organisatorische Moties en Politieke Moties in te dienen.

Indienen Actueel Politieke Motie

Als lid kan je een Actueel Politieke Motie indienen over een nieuw actueel politiek feit tussen 14 oktober 2024 en 13 november 2024, 12.00 uur, waarvan de behandeling niet kan wachten tot een volgende Algemene Vergadering.

Het indienen van Actueel Politieke Moties gebeurt via MijnD66. Meer over de vereisten van moties, kun je lezen onder ‘Na indiening’.

Beoordelen binnengekomen moties en amendementen

Na de sluiting van de indieningstermijn van moties en amendementen, beoordeelt de Besluitvormingscommissie alle binnengekomen moties en amendementen op ten minste het volgende:

• Is de motie of het amendement voldoende ondersteund?
    Voor Algemeen Organisatorische Moties, Regulier Politieke Moties en amendementen is het aantal ondersteuningsverklaringen vastgesteld op 32 (zie besluit). Voor Actueel Politieke Moties is het aantal benodigde ondersteuningsverklaringen 15 (art. 3.10 lid 2 HR). Het aantal benodigde ondersteuningsverklaringen moet binnen zijn uiterlijk op het moment dat de indieningstermijn sluit.
  • Voldoet de motie of het amendement aan de vereisten zoals deze in het Huishoudelijk Reglement of Congresreglement zijn vermeld?
    Een motie mag niet langer zijn dan 300 woorden. De toelichting op een amendement mag niet langer zijn dan 100 woorden. Zie hiervoor ook het beleidskader van de Besluitvormingscommissie.

In het Beleidskader van de Besluitvormingscommissie is te vinden waar de Besluitvormingscommissie precies op controleert en hoe zij bepaalde regels uit het Huishoudelijk Reglement interpreteert.

Behandeling van moties en amendementen

Indien er onvoldoende tijd dreigt te zijn om alle binnengekomen moties te behandelen, kan de Besluitvormingscommissie besluiten om middels een peiling de leden te vragen welke moties zij op het Congres willen bespreken. De overige moties worden middels een digitale stemming in stemming gebracht. Amendementen op de congresstukken worden sowieso besproken op het Congres.

Congresstukken waar geen amendementen op zijn ingediend worden, eventuele na toelichting van het Landelijk Bestuur, direct in stemming gebracht. Verder geldt:

• Het Congresstuk “Nieuw Huishoudelijk Reglement” wordt behandeld zoals we ook een verkiezingsprogramma behandelen. Eerst worden de afzonderlijke amendementen (indien die er zijn) behandeld, daarna wordt het gehele (gewijzigde) voorstel in één keer in stemming gebracht. Het Landelijk Bestuur kan desgewenst een toelichting geven op het complete congresstuk.
  • De wijzigingsvoorstellen op de statuten worden, indien niemand behandeling van een van de voorstellen wenst, in één keer in stemming gebracht. Hier is een quorum van 450 leden voor nodig. Het Landelijk Bestuur kan desgewenst een toelichting geven op het complete congresstuk

In het Beleidskader van de Besluitvormingscommissie is te vinden hoe de Besluitvormingscommissie besluit wel of geen peiling en digitale stemming te organiseren.

Stemmen op het Congres

Het Congres is wederom hybride. Dat betekent dat je zowel op locatie als thuis jouw stem kunt uitbrengen. Je ontvangt de informatie over het digitale stemsysteem enkele dagen voor het Congres.