Een overheid die rechtmatig én rechtvaardig handelt
De toeslagen affaire heeft ons geleerd dat beoordelingen van uitkeringen niet altijd rechtvaardig is verlopen. D66 vindt dat er een cultuuromslag nodig is waarin de gemeente tot dienst staat van haar inwoners.
D66 zet de komende vier jaar in op …
- Geen overheid die inwoners nog dieper in de schulden duwt. Terugvorderingen moeten gemaximeerd worden op datgene wat de uitkeringsgerechtigde als ‘te veel’ heeft gekregen. Uitkeringsgerechtigden die tegen een terugvordering of opschorting van hun uitkering aanlopen krijgen hulp aangeboden van een onafhankelijk financieel en/of juridisch adviseur.
- Privacy en digitale veiligheid geborgd. In een tijd waarin een gemeente steeds meer zaken digitaal afhandelt is een veilige en betrouwbare dienstverlening cruciaal. Door de decentralisaties in het sociaal domein beschikt de gemeente over veel, en vaak gevoelige, persoonsgegevens van haar inwoners. Er dient zorgvuldig mee te worden omgegaan en de beveiliging van persoonsgegevens moet geoptimaliseerd worden. Dat betekent concreet: bij het ontwerpen van een informatiesysteem of nieuw product wordt rekening gehouden met privacy (privacy by design), scherpe afbakening van gegevens en meer controle op dataverzameling en datagebruik in de openbare ruimte.
- Gebruik maken van algoritmes en data-analyses zonder de menselijke maat te verliezen. Net als bij bedrijven kunnen algoritmes en data-analyses de gemeente helpen beter zicht te krijgen op de problemen die er spelen. Te vaak komen mensen echter in de knel of zijn de uitkomsten gebaseerd op verkeerde aannames in de data. D66 wil dat de gemeente transparant is over het gebruik van algoritmes, over de mogelijke risico’s van die algoritmes en dit publiceert in een openbaar toegankelijk algoritmeregister. Ook is er altijd een menselijke toets nodig bij beslissingen die ingrijpend zijn voor inwoners als deze gebaseerd zijn op algoritmes.
- Vergroten weerbaarheid van inwoners tegen cybercrimininaliteit. Afgelopen jaar is het aantal geregistreerde cybercrime gevallen meer dan verdubbeld. Het gaat hier in veel gevallen om vormen van identiteitsfraude, koop- en verkoopfraude, hacken en cyberpesten. Toch wordt er weinig aangifte gedaan over deze vormen van fraude of criminaliteit. Slechts bij 1 op de 12 gevallen wordt er aangifte gedaan bij de politie. D66 wil dat bij de Digitale Informatiepunten ook proactief informatie wordt gedeeld om inwoners weerbaarder te maken tegen vormen van digitale criminaliteit.
- Digitaal toegankelijke stad. Contact met de gemeente verloopt steeds vaker digitaal en voor veel mensen is dat nog steeds moeilijk en onduidelijk, denk daarbij onder meer aan mensen met beperkte computervaardigheid, mensen met een beperking of laaggeletterden. Het is daarom belangrijk dat onze website voldoet aan de eisen zoals die gesteld worden in het tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid.
- Meer inzet op democratische vernieuwing. Op initiatief van D66 zijn de afgelopen jaren forse stappen voorwaarts gezet in het beter betrekken van inwoners bij wat de gemeente doet of van plan is te doen. Maar we zijn er nog niet. D66 wil actief gebruik maken van vernieuwende vormen van inwonersparticipatie, bijvoorbeeld door de inzet van burgerfora en door te zorgen dat inwoners via MijnWijkplan ook kunnen stemmen op ideeën van de gemeente.
- VN Verdrag voor mensen met een beperking. Het VN verdrag voor mensen met een beperking wordt leidend voor beleid en werkwijze van de gemeente Nijmegen. We zetten daar waar van toepassing is ervaringsdeskundigen en expertise tegelijkertijd in als we nieuw beleid maken. Zij zijn gezamenlijk volwaardig gesprekspartner. De ervaringen en perspectieven van gebruikers zijn onmisbaar bij ontwikkeling en evalueren van beleid. Daarom investeren we in het ondersteunen van gebruikersparticipatie en expertise op specifieke thema’s zoals inclusie. We verkennen het oprichten van een ervaringsdeskundig onderzoeksbureau. Zoals bijvoorbeeld Meetellen in Utrecht.