Verder bouwen aan een sterke economie en bedrijfsleven
Wat D66 betreft is lokale economie veel meer dan banen creëren met als doel inkomens te garanderen. Als we banen creëren voor alle opleidingsniveaus in de stad, vergroten we onmiddellijk ook de kansengelijkheid. De coronaperiode heeft ons belangrijke lessen geleerd (bijvoorbeeld dat we ondernemers best aan wat minder regels mogen onderwerpen) en biedt kansen (bijvoorbeeld door het thuiswerken dat veel normaler is geworden). We willen dat Nijmegen niet alleen een woonstad is, maar juist ook een werkstad.
D66 zet de komende vier jaar in op …
- Minder regels, meer ruimte voor ondernemerschap en eigen verantwoordelijkheid. Veel lokale regelgeving is onnodig complex en belemmert nieuwe ontwikkelingen en innovatie. D66 wil daarom dat Nijmegen gaat experimenteren met regelluwe zones en pleit voor een soepeler beleid voor bijvoorbeeld terrassen en reclame. Daarnaast laten we winkel- en horecatijden los. Tijdens de coronaperiode hebben we met succes ondernemers meer flexibiliteit en ruimte gegeven (bijvoorbeeld door verruiming van de terrassen). Het is zaak te kijken hoe we die flexibiliteit blijvend vast kunnen houden.
- Onroerendezaakbelasting voor ondernemers verder omlaag. Het tarief voor de onroerendezaakbelasting (OZB) in Nijmegen moet voor ondernemers verder omlaag. Nijmegen is voor ondernemers nu een van de duurste steden van Nederland op het vlak van lokale lasten, ondanks de verlaging die de vorige periode op initiatief van D66 is doorgevoerd. Dit schrikt nieuwe ondernemers af en heeft daarom een averechts effect op economie en werkgelegenheid.
- Trots op onze ondernemers. Er moet meer waardering komen voor Nijmeegse ondernemers. Ondernemers vanuit horeca en detailhandel zijn cruciaal voor het realiseren van een bruisende en sociale stad. Nijmeegse ondernemers zorgen niet alleen voor werkgelegenheid, maar vormen ook het sociale cement van onze stad. Zo sponseren ze bijvoorbeeld de lokale sportverenigingen. Nijmegen heeft een groter budget nodig voor citymarketing, het professionaliseren van het centrummanagement en een professioneel jaarlijks terugkerend ondernemersevenement. Het ‘Actieplan binnenstad’ loopt eind 2022 af: we zorgen voor een ambitieus vervolg om de binnenstad nog meer op de kaart te zetten.
- Naast ‘Start-up Nijmegen’ tijd voor ‘Scale-up Nijmegen’. Start-up Nijmegen is een succesvol concept: een concept gedragen door en voor ondernemers. Nijmegen kent vele succesvolle start-ups. De kunst is natuurlijk om het voor succesvolle start-ups ook aantrekkelijk te maken om in Nijmegen gevestigd te blijven als ze groeien. We bouwen, in nauwe afstemming met OostNL, de Radboud Universiteit, het Radboudumc, de HAN en het ROC, aan een ‘Scale-up Nijmegen’ waar ondernemers begeleid worden in het vestigen en opschalen van hun onderneming.
- Streven naar een functiemix voor in het oog springende Nijmeegse gebouwen. Wanneer functies worden gemixt, ontstaan unieke en waardevolle concepten. De gemeente maakt mogelijk dat er ook meer ruimte komt voor gecombineerde concepten. Dat geldt voor winkels (bijvoorbeeld winkels en horeca combineren), maar ook voor in het oog springende Nijmeegse gebouwen zoals de Valkhofkapel en de Marikenkapel. De doorontwikkeling van het Schouwburggebouw past daar ook bij.
- Ondernemers adopteren (stukjes van) Nijmegen. Veel Nijmeegse ondernemingen voelen zich verbonden met Nijmegen en voelen daarmee ook een wens en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de ontwikkeling van Nijmegen. Dat kunnen we als gemeente nog veel meer aanjagen. We gaan met grote (nieuwe) bedrijven in gesprek over hun lokale verantwoordelijkheden en hoe ze daar invulling aan kunnen geven. Bijvoorbeeld door evenementen die voor Nijmegen beeldbepalend zijn, zoals Zevenheuvelenloop en de Vierdaagse, te sponseren en/of te adopteren.
- Gemeente als matchmaker. We hebben geen gebrek aan mensen die hier willen wonen, wel een gebrek aan mensen die hier willen werken. Honderden vacatures voor hoogopgeleide medewerkers raken niet ingevuld voor Nijmeegse bedrijven. De gemeente moet wat D66 betreft een actieve rol pakken bij het ingevuld krijgen van vacatures van grote(re) Nijmeegse bedrijven.