Wonen!
Nijmegen behoort tot de top drie van steden met het grootste woningtekort. Het tekort en de stijgende koop- en huurprijzen zijn disruptief voor onze gemeenschap. Dé oplossing waarmee D66 aan de slag gaat in Nijmegen: meer woningen. We gaan niet voor extra subsidiering, want dat drijft enkel de prijzen op. Daarnaast geeft de grote vraag naar woningen ook een unieke kans om structurele problemen in onze stadsdelen aan te pakken.
D66 zet de komende vier jaar in op …
- De hoogte in! We verstedelijken sterk waar het logisch en aantrekkelijk is: rondom stations en aan het water. We kiezen voor hoogbouw op deze locaties, geschikt voor onder andere eenpersoonshuishoudens, senioren en studenten. Alleen als we echt hoog durven gaan, kunnen we in de stad grote aantallen woningen toevoegen. Ook op Veur-Lent bouwen we op een kleine oppervlakte een aanzienlijk aantal gestapelde woningen om het tekort aan te pakken, mits dat strookt met de uitkomsten uit de stadspeiling. Verder trekken we het Waalfront door richting het Noordkanaalhaven en rondom het centraal station en het spoor stellen we een schaalsprong voor: the sky is hier de limit.
- Breekijzer voor Dukenburg, Lindenholt en Nijmegen-Nieuw-West. In (delen van) Lindenholt, Dukenburg en Nijmegen-Nieuw-West is veel meer mogelijk. ‘Loze’ ruimte en een verouderd woningaanbod bieden kansen. We creëren hier ruimte voor koopwoningen, ondernemerschap en creativiteit. Dit bereiken we door in dit gebied de normstelling voor sociale woningbouw en middeldure huur los te laten en collectief particulier opdrachtgeverschap te bevorderen. Corporaties mogen hier slopen en de grond in de markt zetten voor zelfbouwprojecten. Zo trekken we jonge gezinnen en ondernemers deze wijken in. Verder vernieuwen we de winkelcentra, het hart van de wijk, door woningen toe te voegen. Tot slot wordt de Winkelsteeg een dynamische nieuwe stedelijke woonwijk aan het water en tevens de drijvende kracht achter de vernieuwing van de Kanaalzone-Zuid.
- Meer huisvesting voor speciale doelgroepen. Huisvesting voor iedereen, ook voor hen die niet automatisch mee kunnen doen in de gangbare circuits. Denk hierbij aan rolstoelafhankelijke mensen, jongeren met begeleidingsvragen, mensen met ambulante ondersteuning vanuit de ggz, daklozen en statushouders. Daarbij houden we continu aandacht voor de leefbaarheid van elke wijk en straat. We stimuleren gemengde woonvormen (onder andere voor ouderen) en moedigen particulieren aan een kamer te verhuren aan een jongere die (tijdelijk) extra aandacht nodig heeft, bijvoorbeeld een jongere die op achttienjarige leeftijd zelfstandig gaat wonen na een lang jeugdzorgtraject.
- Woning met voorrang voor essentiële beroepen. We verkennen of het in Nijmegen nodig is en zo ja, mogelijk is om – evenals bijvoorbeeld in Amsterdam en Rotterdam – voorrang te geven aan onderwijzers, zorgmedewerkers en agenten bij een select aantal nieuwbouwprojecten en een select aantal plekken waar sociale huur wordt aangeboden.
- Woningcorporaties: meer bouwen én verduurzamen. De kerntaak van woningcorporaties is het bouwen en onderhouden van sociale huurwoningen voor mensen met een laag inkomen. De vraag naar sociale huurwoningen moet continu nauwgezet gemonitord worden. Naast het bouwen van nieuwe woningen, ligt de grootste opgave in het sociale huursegment de komende jaren op het vlak van het verduurzamen van de woningvoorraad en het geschikt maken van meer woningen voor ouderen. We sturen aan op deze prioriteiten in de prestatieafspraken met woningcorporaties.
- Terug naar de vervuiler betaalt. Het vorige College heeft in 2014 besloten om de afvalstoffenheffing af te schaffen en ter compensatie het tarief voor de onroerende zaakbelasting (OZB) te laten stijgen. D66 is een fel tegenstander van deze maatregel. De afvalstoffenheffing werd zowel door woningeigenaren als huurders betaald (op basis van het aantal bewoners). Met het afschaffen van de afvalstoffenheffing worden deze lasten nu volledig bij woningeigenaren belegd (via een stijging van het OZB-tarief). Deze maatregel gaat daarmee rechtstreeks in tegen het principe dat de vervuiler betaalt. Ook vinden we het principieel onjuist dat via het afvalbeleid inkomenspolitiek wordt bedreven. D66 wil deze maatregel daarom terugdraaien en het systeem van afvalstoffenheffing en mogelijk ook rioolheffing op basis van het aantal inwoners per huishouden opnieuw invoeren.
- Nijmegen-Noord: meer dan wonen. Terwijl de huizen in Nijmegen-Noord in rap tempo uit de grond worden gestampt blijft de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke voorzieningen achter. We willen voorkomen dat Nijmegen Noord een plek is waar mensen alleen wonen. De ruimte voor recreatie, sporten en cultuur moet ook meegroeien. Er moet in de verdere ontwikkeling van dit stadsdeel meer ruimte komen voor sport- en bewegingfaciliteiten bij bestaande en nieuwe sportclubs. Verder moet er een zeer goede sporthal komen en faciliteiten om te kunnen watersporten in de nevengeul. Daarnaast moeten er plekken zijn waar mensen elkaar kunnen ontmoeten: buurtgebouwen, bibliotheek, parkjes en horeca. Tot slot wil D66 dat de mogelijkheden worden verkend om in Nijmegen-Noord een klein theater te openen.
En...
- We blijven tempo maken met de bouw van woningen in de Waalsprong en Waalfront.
- We gaan op zoek naar extra mogelijkheden voor het bouwen van dure woningen, zodat doorstroming op de woningmarkt wordt bevorderd.
- We vragen corporaties te kijken welke mogelijkheden er zijn om op eigen grond meer woningen te realiseren.
- We zetten in op kwalitatief goede huisvesting voor expats.
- We kijken hoe we zonder de inspraak te verminderen, de procedures kunnen versnellen en dus de komende jaren meer woningen kunnen realiseren.