Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Udo Kock

Bestuurslid Bestuurdersvereniging

48 jaar

Amsterdam

Udo Kock (Amsterdam, 1970) is in september 2015 verkozen tot lid van het bestuur van de Bestuurdersvereniging. In het dagelijks leven is hij wethouder in Amsterdam met als portefeuille Financiën, Waterbeheer, Coördinatie Decentralisaties, Aanpak Subsidies en Stadsdeel West.

Geboren en (voornamelijk) getogen in Amsterdam, waar ik in de jaren ’90 aan de Vrije Universiteit Algemene Economie heb gestudeerd en ben gepromoveerd op een proefschrift over arbeidsmarktdynamiek. In die tijd ook actief geworden bij D66 als secretaris en plaatsvervangend raadslid in Amsterdam en een van de drijvende krachten achter de vernieuwingsbeweging Opschudding. Kort na de aanslagen van 9/11 geëmigreerd naar Washington, DC om als econoom aan het werk te gaan bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF). De eerste 10 jaar heb ik me daar bezig gehouden met economische stabilisatieprogramma’s, hervormingen en leningen voor landen in Azië en het Midden-Oosten en met de analyse van opkomende en westerse economieën. In 2010 benoemd tot Permanente Vertegenwoordiger van het IMF voor de Palestijnse Gebieden, gestationeerd in Oost-Jerusalem. In de zomer van 2014, met vrouw en drie kinderen, weer neergestreken in Amsterdam om daar Wethouder Financiën te worden.

Nu D66 na diverse verkiezingszeges op rij een prominente positie inneemt in lokale en provinciale bestuurscolleges is het zaak die professionaliseringsslag te consolideren. De bestuurdersvereniging speelt daarin een belangrijke rol door mensen en ideeën bij elkaar te brengen en gekozen en benoemde D66 bestuurders te ondersteunen.

foto ©2015 Jeroen Mooijman