Diversiteit en Inclusie

Iedereen moet zich thuis voelen bij D66. We willen een inclusieve vereniging zijn waarin iedereen meedoet, meepraat en meebeslist. D66 is ervan overtuigd dat meer diversiteit de kwaliteit van besluitvorming verbetert. Diversiteit en inclusie zijn dus belangrijke thema’s voor D66. De eerste pijler van het strategisch plan 2022-2026 is een inclusieve vereniging. De partij zet zich in door het geven van trainingen, het kompas inclusie, het ontwikkelen van een opleidingsmodule diversiteit en inclusie en het organiseren van activiteit die bijdragen aan de bewustwording over diversiteit en inclusie en meer.

D66 Diversiteit en
Inclusie Event

Samen bouwen we voort aan onze politieke vereniging. We willen een vereniging waar iedereen zich thuis voelt. Waar iedereen mee kan doen. En waar iedereen zich welkom voelt. Daarom maken we binnen en buiten onze partij serieus werk van diversiteit en inclusie. Tijdens het D66 Diversiteit en Inclusie Evenement staan we stil bij de stappen die we de laatste jaren hebben gezet, kijken we vooruit en zetten we een stap naar voren. Dat doen we samen met emancipatieminister Robbert Dijkgraaf. Praat mee, doe mee en kom langs!

Er staat veel op het programma. Je kunt actief meedoen, maar het is natuurlijk ook prima als je gewoon komt om te luisteren. Er is een plenair gedeelte met onder andere emancipatieminister Robbert Dijkgraaf, spoken word en panelgesprekken. Ook reiken we de eerste D66 Inclusie Award uit.

Beeld: D66

Profiel D&I award

De Diversiteit en Inclusie Award wordt uitgereikt aan mensen die zich op een bijzondere manier hebben ingezet voor meer diversiteit en inclusie binnen onze vereniging. Deze award wordt eens per jaar uitgereikt tijdens het D66 diversiteit en inclusie evenement. Het doel van de award is om mensen te bedanken en te stimuleren om zich in te blijven zetten voor meer diversiteit en inclusie binnen onze vereniging. Het thema rondom dit evenement is: Een diverse en inclusieve vereniging.

Om kans te maken op de award moet iemand aan de volgende criteria voldoen:

– Iemand heeft zich uitzonderlijk ingezet voor meer diversiteit/inclusie binnen onze vereniging;
– Iemand heeft bewustwording kunnen creëren en is een voorbeeld voor anderen op gebied van diversiteit en inclusie;
– Er is een link met D66. Dit houdt niet per se in dat iemand lid hoeft te zijn, maar iemand kan zich ook op een andere manier hebben ingezet voor onze partij (bijvoorbeeld als trainer of werknemer);

Ben of ken jij iemand die aan bovenstaande profiel voldoet? Nomineer diegene dan door een motivatie te sturen naar: [email protected] vergeet niet alle gegevens van de genomineerde als naam, mailadres en telefoonnummer te vermelden. Kandidaten nomineren kan tot en met 30 november 23.59 uur.

De winnaar wordt door een jury bestaande uit een bestuurslid van alle netwerken en de bestuurslid en projectleider D&I gekozen. De award wordt op 10 december tijdens het D66 diversiteit en inclusie evenement uitgereikt.

Zie hier het Kompas Inclusie, gepresenteerd op Congres115.

Meer weten?

Wil jij meer weten over diversiteit en inclusie, een training voor je afdeling of bestuur organiseren of sparren over hoe jij bij kunt dragen aan een inclusieve vereniging?

Binnen het Landelijk Bestuur is het bestuurslid inclusie en projecten het aanspreekpunt voor vraagstukken die te maken hebben met diversiteit en inclusie.