Lagere maandlasten voor starters die een huis willen kopen

Wij willen dat het voor starters betaalbaarder wordt om een eerste huis te kopen. Starters komen er lastig tussen op de woningmarkt: de prijzen lopen op en de wachttijden worden langer. Daarom moet er veel bijgebouwd worden. D66 wil 1 miljoen woningen bouwen voor 2030. Maar met alleen bijbouwen zijn we er nog niet.

06.02.2021

D66-fractieleider Rob Jetten: “Het is voor jongeren hartstikke moeilijk om een eerste huis te kopen. En door de coronacrisis is het perspectief in hun leven er niet beter op geworden, integendeel. We moeten in deze tijd echt extra aandacht voor ze hebben. Het kopen van een huis is één van de grootste investeringen van je leven. Rond je 30e heb je nog niet zo’n hoog salaris als later, maar je hebt al wel veel kosten. Jonge mensen die een huis kopen hebben ademruimte nodig. Naast alle vaste lasten wil je ook nog de boodschappen kunnen betalen, het abonnement op de sportclub en als straks corona voorbij is, wil je ook weer eens naar een café of restaurant kunnen gaan. Daarom is het goed als je ervoor kan kiezen om de lasten wat meer te spreiden over je leven.”

De lasten voor starters moeten omlaag, zegt Rob Jetten vandaag bij het tv-programma EenVandaag. Daarom wil D66 dat jonge huizenkopers ervoor kunnen kiezen om langer te doen over het afbetalen van hun hypotheek. Of zij kunnen er makkelijker voor kiezen een deels aflossingsvrije hypotheek af te sluiten. Door de lagere maandlasten kunnen starters dan meer spaargeld opbouwen. Voor een gemiddelde woning van 325.000 euro met een rente van 1,1% (10 jaar vast met NHG) scheelt een 50% aflossingsvrije hypotheek bruto zo’n 380 euro per maand. En als er in plaats van in 30 jaar, in 40 jaar kan worden afgelost, zijn de maandlasten ongeveer 220 euro in de maand lager.

Veel mensen kopen rond hun dertigste hun eerste huis. Dat is voor hen een dure tijd met een hypotheek, mogelijk al kinderopvang en vaak een relatief lager starterssalaris. Als we het makkelijker maken om de verplichte maandlasten beter over de loop van het leven te verspreiden, hebben mensen in het spitsuur van het leven meer financiële ruimte. Vaak hebben mensen op latere leeftijd meer te besteden, als hun huis (deels) afgelost is en ze een carrièresprong hebben gemaakt. Ook zijn eventuele kinderen dan het huis uit.

Om recht te hebben op het belastingvoordeel van de hypotheekrenteaftrek moet er nu nog verplicht binnen 30 jaar volledig worden afgelost. Deze aftrek leidt nu tot hogere huizenprijzen en pakt vooral voordelig uit voor mensen met duurdere huizen. D66 wil dan ook dat deze hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft. Deze afschaffing is onderdeel van het plan om alle toeslagen af te schaffen. In plaats daarvan geeft D66 iedereen een belastingvoordeel van minimaal ruim €200 per maand. Daarmee wordt het ook makkelijker om te kiezen voor een deels aflossingsvrije hypotheek: de belastingkorting krijgt iedereen al, en de hypotheekrenteaftrek schaffen we af. Zo voorkomen we het ingewikkelde rondpompen van  toeslagen, maar krijgt iedereen een flinke aanvulling op het inkomen. Overigens willen we voorkomen dat de extra financiële ruimte wordt gebruikt om een hogere hypotheek af te sluiten. Dat zou er vooral toe leiden dat de huizenprijzen stijgen, in plaats van dat de verplichte maandlasten dalen.

Uiteraard is het belangrijk dat starters zich goed laten inlichten: geleend geld moet immers terug worden betaald. Een langere looptijd betekent ook dat de totale terugbetaling van de lening langer duurt, en er langer rente wordt betaald. We vinden het dan ook belangrijk dat de reguliere manier van aflossing in 30 jaar, gewoon mogelijk blijft. Door de extra varianten hebben jongeren de mogelijkheid om uit het verplichte vaste aflossen in 30 jaar te stappen, en hoge lasten op jonge leeftijd te voorkomen.