Dit zijn onze kandidaten voor de Tweede Kamer verkiezingen.

Een onderscheidend team met lef. Dat was de opdracht die we kregen van onze leden voor het maken van de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Een lijst waar kwaliteit, inclusiviteit en de kernwaarden van de partij nadrukkelijk zichtbaar zijn.

Onze lijst – Dit is de top 40 van de definitieve kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Een sterk team en een veelzijdige lijst

Mensen met ervaring in het onderwijs, in de zorg, in Europa. Mensen met verstand van economie, klimaat & duurzaamheid en de rechtsstaat. Mensen die staan en strijden voor vrijzinnigheid. Kandidaten die hun sporen hebben verdiend in de politiek en de maatschappij. Kandidaten met lef, levenservaring, uithoudingsvermogen en incasseringsvermogen. We zijn erin geslaagd een nieuwe generatie D66’ers de ruimte te geven. Zo is de advieslijst een sterk team van ervaren Kamerleden en nieuwe talenten.

Met gepaste trots constateren wij dat kiezen voor kwaliteit heeft geresulteerd in een zeer divers en inclusief team. Er is evenwicht tussen vrouwen en mannen, tussen mensen met verschillende culturele achtergronden en tussen mensen met een verschillende seksuele geaardheid. Er is spreiding in leeftijd – de jongste kandidaat is 19 en de oudste 64. De kandidaten komen uit alle vier windstreken, en zelfs de overzeese delen van ons koninkrijk. Ze werken als ondernemer, in de zorg, in het onderwijs, bij de overheid of zijn geworteld in de lokale politiek, dichtbij mensen.

“Ik verheug me erop met dit team aan de slag te gaan richting de verkiezingen. We hebben uitstekende kandidaten.”

Sigrid Kaag, lijsttrekker bij de Tweede Kamerverkiezingen

De kandidatenlijst

Lijstduwers

Het Landelijk Bestuur heeft de lijst aangevuld met een aantal lijstduwers. De lijstduwers voor alle kieskringen zijn als volgt:

75. Fatma Koşer Kaya
76. Jan van de Ven