Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

donderdag 25 april 2019

Investeer meer in Europa

D66 wil meer investeren in Europa. Dat heeft fractievoorzitter Rob Jetten vanochtend aangekondigd.

Jetten: ‘De grote uitdagingen van onze tijd vragen om Europese oplossingen. Tegengaan van klimaatverandering, beschermen van de buitengrenzen en investeren in technologie kunnen we niet als Nederland alleen.’

Na het aanstaande vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU, is er minder geld voor meer plannen en verantwoordelijkheden. ‘We beschouwen onze vrede, voorspoed en veiligheid als een gegeven. Maar om dat in stand te houden en verder te ontwikkelen, moeten we ook de portemonnee trekken.’

D66 wil niet dat er zomaar meer geld richting Brussel gaat. De partij pleit ook al langere tijd voor een herziening van de landbouwsubsidies. Daarnaast kan juist door meer samen te werken, ook veel geld worden bespaard. Bijvoorbeeld op het terrein van Defensie. Door in de EU meer gezamenlijk in te kopen, te trainen en afspraken te maken over zaken als wapensystemen, kunnen op termijn miljarden worden bespaard.

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.