Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

woensdag 13 maart 2019

Reactie Jetten op doorrekening klimaatakkoord

Vandaag presenteerden de planbureaus PBL en CPB de doorrekening van het klimaatakkoord. Lees hieronder de reactie van fractievoorzitter Rob Jetten.

Vandaag is een belangrijke dag voor onze toekomst. De knappe koppen van onze onafhankelijke planbureaus hebben de concrete plannen doorgerekend uit het concept-klimaatakkoord. En wat blijkt: Parijs is in zicht. Dit is waarom D66 regeert. Wij lopen nooit weg, wij lopen door. Al helemaal als de toekomst van onze leefomgeving op het spel staat.

Uit de cijfers blijkt dat de totale kosten van het akkoord meevallen, maar de lasten wel eerlijker verdeeld kunnen worden tussen huishoudens en bedrijven. De plannen van de industrietafel bleken ook onvoldoende hard om hun CO2-uitstoot te halveren. Daarom zitten we niet stil. Daarom zijn we met de coalitie direct in actie gekomen. En hebben we direct belangrijke verbeteringen aangekondigd. Samenwerken loont.

Minder energiebelasting mensen; betaald door industrie

Bedrijven gaan meer betalen voor hun energie zodat we de energiebelasting van mensen kunnen verlagen. Een eerlijke verdeling van de rekening is immers van groot belang.

Tóch CO2-heffing

Wij waren niet tevreden met de bijdrage van de industrie. Daarom heeft de coalitie besloten dat de industrie meer gaat betalen. Het boetesysteem voor de grote vervuilers bleek onvoldoende. Nu komt er alsnog een eerlijke CO2-heffing zodat ook de industrie de uitstoot voldoende terugdringt. De CO2-heffing gaan we zo vormgeven dat we voorkomen dat bedrijven naar het buitenland vertrekken.

Minder opslag, minder varkens

D66 wil een échte transitie. Daarom besluiten we tot minder CO2-opslag onder de grond. De beschikbare subsidie wordt gemaximeerd en het aantal jaren waarin CO2-opslag is toegestaan beperkt. We gaan CO2 niet groenwassen, want we maken een nieuwe economie.  De landbouw kan tegen beperkte extra investeringen meer doen voor onze klimaatdoelen. We gaan daarom samen met de sector de omslag naar kringlooplandbouw versnellen.

What’s next?

De coalitie heeft nu grote, richtinggevende keuzes gemaakt. In april komt het kabinet met het hele pakket. Vanuit de Tweede Kamer blijven wij waakzaam. D66 kiest voor een schoon klimaat. D66 kiest voor de toekomst. Niet later. Nu.

Rob Jetten

Klimaat, natuur & milieu

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.

Nu is het moment.

D66 zal altijd blijven strijden voor een vrije en open samenleving. Waarin het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of waar je in gelooft. Wij vechten voor respect voor elkaar. Voor tolerantie. Tegen uitsluiting en tegen haatzaaien. En dat zullen we altijd blijven doen.

Dit is het moment, meer dan ooit, om je uit te spreken. Steun het optimisme.

Word nu lid