Een provincie waar je overal binnen een kwartier op weg bent

Binnen een kwartier onderweg naar waar je moet zijn. Werk, school, familie of vrienden. Het klinkt misschien alsof dat al overal moet lukken. Maar, in veel van de meer landelijke gebieden in onze provincie is dat alles behalve het geval. D66 Zuid-Holland wil door heel de provincie dat iedereen binnen 1 km bij een bus-, tram of treinhalte is. Zo maken we het OV aantrekkelijker.

Inclusief openbaar vervoer realiteit maken

Toegang tot inclusief en toegankelijke mobiliteit is niet voor iedereen de realiteit. Vervoersarmoede heet dit ook wel. Iedereen in onze provincie moet snel van A naar B kunnen gaan. De afgelopen jaren is er te veel focus geweest op de autobestuurder. Te veel geïnvesteerd in asfalt. En ook de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat vervoersbedrijven het moeilijk hebben. Gevolg van dit alles? Verschralend openbaar vervoer in de regio en files op de weg. Stilstand dus.

Kiezen voor vooruitgang in het OV, niet stilstaan in de file

D66 wil vooruit, met snel en gemakkelijk openbaar vervoer voor iedereen. Dat willen we doen door te investeren in slimmer en uitgebreider openbaar vervoer. Door te kijken naar oplossingen op maat zoals MaaS (Mobility as a Service) en bij nieuwe woonwijken eerst te zorgen voor een goede aansluiting op het openbaar vervoer, zodat meer mensen uiteindelijk kiezen voor het OV en niet voor de auto.