D66 wil debat over uitvallen ritten bij Qbuzz

Op 31 juli verscheen in het AD dat de provincie voor de uitgevallen ritten bij Qbuzz in de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem geen boete wil geven aan de vervoerder.

Gebrek aan personeel

Dit is niet het eerste bericht dat naar buiten komt over de gebreken bij Qbuzz. Door het gebrek aan personeel heeft de vervoerder al langer last van ritten die uitvallen, waardoor reizigers soms uren moeten wachten op een bus. Dit kan zo niet langer, vindt D66 Zuid-Holland.

Een debat over de problemen

Voor D66 Zuid-Holland zijn de problemen bij Qbuzz in Zuid-Holland inmiddels zo groot, dat er alle reden is voor een debat daarover. Wij willen dat dit debat zo snel mogelijk gaat plaatsvinden bij de volgende commissie: Bereikbaarheid en Energie op 31 augustus. Ook heeft de fractie samen met andere partijen in Provinciale Staten schriftelijke vragen ingediend.

Provincie betaalt voor een veel uitgebreidere dienstregeling

De problemen in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem, waar Qbuzz de dienstregeling verzorgd, zijn groot. Dagelijks vallen ettelijke ritten uit en daardoor staan reizigers soms uren te wachten met als gevolg dat ze te laat op hun bestemming komen of een overstap missen. Buschauffeurs die het al met weinig collega’s moeten doen krijgen de lading over zich heen. De provincie Zuid-Holland betaalt Qbuzz voor een veel uitgebreidere dienstregeling zonder uitval, maar de vervoerder weet er niet in te slagen deze afspraken na te komen. In het verleden werd met steun van de Rijksoverheid geprobeerd de afgesproken dienstregeling zo veel mogelijk overeind te houden. Nu lijkt het met name aan personeelstekort te liggen waardoor ritten uitvallen.

OV moet een goed alternatief zijn voor de auto

Door uitvallende ritten en oplopende wachttijden is de neiging groot toch voor de auto te kiezen. Daarom moeten de problemen in het concessiegebied zo snel mogelijk worden opgelost. D66 wil daarbij weten van het College wat de rol van de provincie kan en moet zijn. Want voor D66 is en blijft het uitgangspunt dat het openbaar vervoer een volwaardig alternatief moet zijn voor de auto.