D66: Kies voor slim OV, geen spookbussen en gratis luchtkastelen

Het openbaar vervoer in Nederland staat onder druk: volle treinen, gestegen prijzen en reizigers die vaker thuiswerken. Als antwoord willen sommige partijen in de Tweede Kamer spookbussen laten rijden of beloven ze gratis luchtkastelen. Beide “oplossingen” staan betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoer in de weg of jagen de belastingbetaler op hoge kosten, stellen D66’ers Lisa van Ginneken (Tweede Kamerlid) en Ria Oostrop (Statenlid in Zuid-Holland). Maar hoe moet het dan wel?

Openbaar vervoer sterk verzuild

Er is werk aan de winkel, want ons openbaar vervoer is nu nog net zo verzuild als onze samenleving in de jaren 60. Er is doelgroepen vervoer, leerlingenvervoer, regulier openbaar vervoer, taxi’s, deelmobiliteit en werkgeversvervoer. Deze soorten vervoer hebben elk hun eigen regels en financiering, met verschillende ministeries als eindverantwoordelijke. Terwijl de reizigers allemaal hetzelfde willen: op het gewenste moment betaalbaar van A naar B kunnen reizen. Neem bijvoorbeeld de Zuid-Hollandse eilanden. Daar zijn op sommige plekken geen buslijnen meer aanwezig. Inwoners zijn genoodzaakt om de auto te gebruiken. Dat moet en kan echt anders. Staatssecretaris Heijnen moet de muren tussen deze vormen van publiek vervoer gaan afbreken en inzetten op één slim systeem van publieke mobiliteit. Daardoor wordt het betrouwbaarder én betaalbaarder, want we voorkomen lege bussen en we bieden vervoer aan waar en wanneer er vraag naar is. In onder andere Groningen en Zeeland hebben ze hier goede ervaring mee.

Mobiliteit kent meerdere gezichten

Dit slimme openbaar vervoer combineren we met wandelen, (deel)fietsen en de (deel)auto. De staatssecretaris moet dus aan de bak om deelauto’s breed beschikbaar te maken bij onze OV-knooppunten en standaard deelfietsen aan te bieden bij bushaltes. Dit maakt ons vervoerssysteem flexibeler en heeft meer te bieden heeft dan onrendabele lijnen schrappen of kostbare lege bussen overeind houden. Zo’n systeem brengt reizigers op tijd en betaalbaar waar ze willen zijn, op een manier die het beste past bij plek en tijdstip.

All-inclusive-dalticket maakt het OV betaalbaarder

Gratis bier bestaat niet: het openbaar vervoer volledig gratis maken, zoals andere partijen voorstellen, kost de belastingbetaler minstens 4 miljard euro. Maar het moet wel betaalbaarder. Een all-inclusive-dalticket geïnspireerd op Duits of Weens voorbeeld biedt soelaas: voor een redelijke prijs toegang tot al het openbaar vervoer, buiten de spits wel te verstaan. Voor specifieke maatschappelijke beroepen die de spits niet kunnen mijden, zoals verpleegkundigen of leerkrachten, maken we aparte afspraken. Dankzij de inzet van D66 moet de staatssecretaris aan de bak om de verschillen in OV-prijzen, het dubbele opstaptarief en incheckpoortjes per vervoerder te beëindigen. Zo maken we het OV laagdrempeliger en betaalbaarder voor zowel reiziger als belastingbetaler. Zo voorkomen we stilstand in het ov en brengen we reizigers vooruit.

  • John Stuurman

    10 maart 2023

    Hier zitten prima voorstellen bij. Voor de eilanden is een spits-dal plan nodig.
    Spits een uitgekiend aansluitplan op nationale netten. Dal een integraal vervoerlokaal plan dat op aanvraag interne ritten doet en ook aansluit op knooppunten. Heen grote lege bussen meer in dal Buurtbussen zijn ook vaak leeg en een schijnoplossing
    .Vz Adviesraad Sociaal Domein Hoeksche Waard

1 van de 1 berichten