Volgende stap naar een autoluwe binnenstad
Een bereikbare binnenstad waar het prettig verblijven, wonen, genieten en ondernemen is. Daar staat D66 voor en zetten we ons al lang voor in. Maar als we geen maatregelen nemen staat de bereikbaarheid onder druk. En daarmee alles wat de binnenstad zo aantrekkelijk maakt. Daarom moeten we nu een oplossing verzinnen.
Er wordt al 4 jaar gesproken over hoe we de binnenstad aantrekkelijk kunnen houden. Waarmee asociale rondjesrijders worden aangepakt. Een binnenstad waar je, met elke vorm van vervoer, snel naar toe kunt zonder in de file te staan. En binnenstad die als je er bent uitnodigt om terug te komen, verder te lopen en te genieten. Waar ondernemers met hun unieke winkeltjes sfeer brengen. Terrasjes die vol zitten in een groenere omgeving dan het nu is. Waar je de cultuur van het zuiden echt kunt proeven. Maar dat staat onder druk.
Rondjesrijders konden nog steeds door de Hinthamerdriehoek racen. En elk weekend staan er files naar de parkeergarages en rijdt er verkeer door de wegen door en langs de binnenstad als doorgaande weg gebruikt. Daardoor wordt ’s-Hertogenbosch in de toekomst minder goed bereikbaar en het is slecht voor de beleving, het milieu en de stad. Een moedig politiek besluit is dus nodig.
D66 is voorstander van moedige politiek en kijkt naar de toekomst. Daarom zien we dat we nu moeten ingrijpen. Mede dankzij D66 heeft de gemeenteraad dan ook besloten tot een nieuwe verkeersstructuur. Hiermee kunnen rondjesrijders vanaf 2025 niet meer door de Hinthamerdriehoek rijden. Eerst ’s avonds en ’s nachts niet. Later ook overdag.
Ook op de binnenstadsring gaat er veel veranderen tussen nu en 2030: er komen knips om doorgaan verkeer te weren. Op deze manier kan bestemmingsverkeer snel en gemakkelijk naar de juiste parkeerlocatie in het centrum komen, maar rijdt verkeer wat er niet moet zijn over een andere weg. Hiermee wordt het rustiger en dat is goed voor het milieu en de binnenstad. Op lange termijn zou namelijk, als we nu geen maatregelen nemen, door het toenemende verkeer de binnenstad een stuk moeilijker te bereiken worden. En dat terwijl een auto die langs de stad rijdt, hier geen euro uitgeeft. Daarom vinden we het belangrijk dat verkeer wat wel de binnenstad als bestemming heeft hier kan blijven komen en nemen we dus maatregelen.
De binnenstad aantrekkelijk maken betekent niet enkel het weren van doorgaand verkeer. Er komt ook een binnenstadsfonds wat gebruikt wordt om de binnenstad te verbeteren. Bijvoorbeeld met meer groen, ruimte voor ondernemen, sfeer en cultuur.
De geplande maatregelen hebben impact. Daarom wordt de brede welvaart goed gemonitord. Op zowel economische en sociaal-culturele aspecten als de bereikbaarheid van de binnenstad. Deze monitor wordt nu door het college, in samenspraak met belanghebbenden, verder uitgewerkt.
Heb je zelf een goed idee over het vervoer in onze gemeente? Of heb je een vraag? Stuur dan een mailtje naar raadslid Thijs van Rens op [email protected]
Wil je meer informatie over de mobiliteit brede binnenstad? Lees dan hier verder: https://www.denbosch.nl/nl/projecten/aanpak-mobiliteit-brede-binnenstad
Eerdere berichten over de autoluwe binnenstad:
https://d66.nl/shertogenbosch/nieuws/door-met-de-autoluwe-binnenstad/