Partijdige kieswijzer D66 en VOLT
Net als D66 is Volt een progressieve, pro-Europese partij. We staan allebei voor een sterk en toekomstbestendig Europa.
Toch zijn er ook verschillen, waarvan je een aantal kunt lezen in de partijdige kieswijzer.
De verschillen
Volt en D66 willen beide inzetten op duurzame woningbouw en aandacht vragen voor betaalbare woningen voor starters én doorstromers. Beide partijen hebben de europese klimaatdoelstellingen scherp op het vizier.
Waar Volt kiest om vanuit de provincie iets meer een sturende rol te krijgen richting gemeenten, wil D66 zich vooral inzetten op het betrekken van inwoners bij bouwprojecten én ziet een meer stimulerende (ook financieel) rol voor de provincie weggelegd.
VOLT wil net als D66 een duurzame en innovatieve luchthaven. Uitgangspunt bij VOLT is de bestaande infrastructuur.
D66 kiest juist voor investeren (ook in verbeteren van de infrastructuur), maar alleen als duurzaamheid en innovatie onderdeel is van de plannen.
Start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige Kieswijzer D66 en PVV
De verschillen tussen D66 en de PVV zijn enorm. D66 spreekt zich uit tegen de handelswijze van Wilders en zijn partijgenoten. De PVV maakt bevolkingsgroepen verdacht en polariseert. Dit is voor ons onacceptabel. Wij kiezen er dan ook voor om na de verkiezingen niet in een college stappen met de PVV.
Een aantal lees je in deze partijdige kieswijzer.
De verschillen
Omdat PVV de natuurcrisis ziet als stikstofgekte zal samenwerken met PVV niet lukken. PVV kiest daarmee voor stilstand. Als we de stikstofcrisis niet aanpakken grijpen we enorm in in de zo gekoesterde landschap én blijft de woningbouw op slot.
Het verkiezingsprogramma van PVV was niet beschikbaar dus hebben we wellicht raakvlakken gemist. Behoud van de leefbaarheid van steden en dorpen willen beide partijen wel.
De visie waarmee en de wijze waarop de partijen de woningbouw willen aanpakken verschilden in de afgelopen periodes zodanig dat D66 ook voor de komende periode een samenwerking met een partij in stilstand niet overweegt.
PVV ziet Groningen Airport Eelde als belangrijk onderdeel van de infrastructuur en de noordelijke economie. PVV stelt dat als het vliegveld verdwijnt het nooit weer terug komt.
D66 werkt vooral mee aan plannen waarmee het vliegveld vooruit kan en niet hoeft te verdwijnen. D66 is wel duidelijk: we investeren alleen in het vliegveld als de plannen inzetten op duurzaamheid én innovatie.
Start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer D66 en Partij voor de Dieren
Net als D66 is de Partij voor de Dieren een groene partij. Nadat D66-oprichter Hans van Mierlo het klimaatprobleem in Nederland als eerste agendeerde, hebben we dit thema samen vasthoudend op de kaart gezet.
Toch zijn er ook verschillen, waarvan je een aantal kunt lezen in de partijdige kieswijzer.
De verschillen
Op gebied van wonen staan PvdD en D66 dichtbij elkaar. Beide willen we betaalbare woningen in een natuurinclusieve samenleving. We willen beide bouwen in of nabij steden en dorpen om de natuur te behouden. PvdD wil meer dan D66 dat de provincie regie neemt in een betere regionale spreiding van sociale huurwoningen. D66 ziet daarin voornamelijk een rol voor de gemeente en wil meer kaderstellend zijn in de balans tussen duurzaam bouwen en natuurbehoud. Voor D66 is wonen een grondrecht.
Partij van de Dieren wil dat alle regionale vliegvelden sluiten. Duurzame brandstoffen zijn ts schaars aldus PvdD.
D66 wil vooruit met een innovatief vliegveld (waaronder elektrisch vliegen), terwijl PvdD vooral inzet op stilstand.
Start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer D66 en JA21
JA21 is een rechts-conservatieve partij. D66 is een sociaal-liberale partij. Op sommige deelonderwerpen is er inhoudelijk samenwerking met de mensen van JA21 in Drenhte. Toch zijn er ideologisch grote verschillen. Zo staan bijvoorbeeld de visie op klimaat en de denkwijze over samenwerking in Europa ver uiteen.
JA21 is een afsplitsing van FvD.
Met de verschillen die er zijn is een samenwerking anders dan op deelonderwerpen moeilijk voorstelbaar.
Je leest alles over de verschillen in onze partijdige kieswijzer.
De verschillen
JA21 vindt het onvermijdelijk om voorlopig gebruik te blijven maken van fossiele brandstoffen. Kernenergie als
schone en veilige bron van energie is zeer welkom. In Drenthe ziet JA21 ruimte voor de bouw van een moderne kleine kerncentrale.
D66 is (ook) hierover duidelijk: Drenthe is niet geschikt voor kernenergie vanwege het ontbreken van voldoende koelwater.
JA21 verzet zich op alle mogelijke manieren tegen het landelijk stikstofbeleid. De partij positioneert zichzelf hiermee in een stilstand-coalitie naast partijen als PVV, FvD en Sterk Lokaal Drenthe.
Met het feit dat in afgelopen periode de handrem op oplossingen voor de stikstofcrisis zaten zal dit met dergelijke partijen alleen maar verergeren.
Daar is kijkend naar de toekomst van ons landschap en onze landbouw niemand bij gebaat.
D66 wil dat Drenthe in 2040 klimaatneutraal is en zich -juist in Drenthe hard inzet voor biodiversiteit. We kiezen voor een integrale aanpak waarbij natuur en landbouw in balans zijn en elkaar versterken. Natuurgebieden en landbouwgronden vormen een groot geheel waarin op een natuurinclusieve wijze wordt geleefd en landbouw wordt bedreven.
JA21 wil net als D66 snel aan de slag met nieuwbouw van betaalbare woningen en het bouwen nabij woonkernen, om zo voorzieningen te behouden.
Tegelijk wil JA21 duidelijk onderscheid maken voor voorrang voor drentse inwoners, waarbij nieuwkomers (dus) op een tweede plan komen.
Discriminatie op basis van onder meer afkomst is iets waartegen D66 zich altijd zal verzetten. Ook wil D66 aandacht voor duurzaam bouwen.
JA21 kent in het drentse programma geen onderwijs-paragraaf of een visie op de arbeidsmarkt in Drenthe. Wel zegt het innovatie te willen bevorderen door minder regels en
wetten.
D66 bevordert innovatie liever met de zo gewenste structurele inzet van financiele middelen, om zo de vragen waarbinnen opleidingen en arbeidsmarkt al samenwerken te kunnen bestendigen.
Het onderwijs en organisaties/bedrijven hebben voldoende ideeën over innovatie en robotisering, maar innovatie wordt nu grotendeels bekostigd door tijdelijke subsidies. We kunnen het onderwijs en bedrijfsleven beter ondersteunen met structurele investeringen.
Hoe groot de verschillen ook mogen zijn in onze algemene opvattingen, mensbeeld, klimaatcrisis, stikstofcrisis: op gebied van kunst en cultuur zouden JA21 en D66 in de statenzaal elkaar moeten kunnen vinden, lezende de verkiezingsprogramma’s. Dat belooft voor de drentse taal, musea, maar ook de cultuurlandschap veel goeds.
Over paasvuren worden we het waarschijnlijk niet eens. Dorpsfeesten overigens ook niet: JA21 ziet de waarde daar wel van in maar ziet geen rol weggelegd voor de provincie om hieraan mee te betalen. D66 vindt juist dat het zorgt voor verbinding, wat wonen en werken in Drenthe weer aantrekkelijker maakt. Voldoende reden om toch -bij een passend plan- een financiële tegemoetkoming te verstrekken.
Over (de functie van) bibliotheken laat JA21 zich in haar programma helaas niet uit.
D66 ziet graag een veelzijdige maatschappelijke bibliotheek waar thema’s als geletterdheid, digitale inclusie en een leven lang leren de koers bepalen. De openbare bibliotheek wordt wat D66 betreft de huiskamer waar ontmoeting centraal staat.
JA21 heeft een duidelijk ander mensbeeld en kent andere waarden toe aan het begrip vrijheid en gelijkheid.
Nieuwkomers dienen volgens JA21 in de ‘heersende cultuur’ te integreren. JA21 wil de partij niet de minder positieve zijde van de Nederlandse geschiedenis erkennen.
Identiteitspolitiek, zoals het afdwingen van quota moet worden tegengegaan.
D66 erkent echter dat op dit moment vrouwen in de arbeidsmarkt te vaak lager betaald worden dan hun mannelijke collega.
Tevens is het aantal vrouwen in topfuncties structureel te laag.
Daarom heeft D66 zich ingezet voor een tijdelijk vrouwenquotum. Vrouwen en mannen moeten gelijke kansen krijgen.
D66 altijd tegen alle vormen van discriminatie zijn.
We laten niet toe dat iemand door een vorm van discriminatie rechten en kansen verliest voor bijvoorbeeld het vinden of behouden van werk.
Individuele vrijheid om te kunnen zijn wie je bent staat hoog in het vaandel bij D66, ongeacht je afkomst, sekse of geaardheid.
Vrijheid is nauw verweven met verbondenheid. D66 gelooft dat je écht vrij bent als we dat samen zijn. Als iedereen gelijke kansen krijgt. We mensen helpen die het nodig hebben. We laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.
Het enige wat JA21 en D66 verbindt op gebied van landbouw is dat we de agrarische sector koesteren.
JA21 beweert dat door “verstikkende bureaucratische regels” de natuur de landbouw inperkt.
D66 ziet dat de weerstand tegen het oplossen van de stikstofcrisis de landbouw op slot zet, boeren geen kans krijgen om voor een eerlijke prijs te werken en de agrariërs door politieke partijen in stilstand en weerstand de kans wordt ontnomen om een eerlijk en toekomstbestendig bedrijf op te bouwen.
D66 wil echt aan de slag met het terugdringen van de stikstofproblemen: als onderdeel van de stikstofmaatregelen worden agrariërs rond Natura2000-gebieden uitgekocht.
D66 wil een deel van deze grond teruggeven aan de natuur en het andere deel bestemmen voor natuurinclusieve landbouw. Daarnaast wil D66 mogelijkheden onderzoeken voor groene ruilverkaveling, zoals het opkopen van boerenbedrijven zonder opvolger en deze doorverkopen aan uitgekochte boeren rond Natura2000-gebieden.
Er zijn financiën en ideeën genoeg in Drenthe wat D66 betreft, waarmee we morgen kunnen starten in de provincie. D66 wil niet afwachten wat er vanuit landelijk aan perspectief wordt geboden: we hebben in Drenthe alle kans om al aan de slag te gaan.
JA21 wil geen extra provinciale regels bovenop
Nederlandse en Europese wetgeving voor de bollenteeltsector.
D66 wil de sierteelt inperken om ruimte te houden voor voedselteelt. Daarnaast zet D66 zich in voor een algemeen verbod van pesticiden in Drenthe. We willen daarom spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
JA21 ziet Groningen Airport Eelde als belangrijk onderdeel van de infrastructuur. JA21 wil waar mogelijk investeren in innovatie. D66 is duidelijk: we investeren alléén in het vliegveld als de plannen inzetten op duurzaamheid én innovatie.
JA21 wil een haalbaarheidsonderzoek naar de aanleg van de Nedersaksenlijn steunen.Hoewel JA21 Drenthe zich er niet over uitspreekt in haar programma, de landelijke lijn leert dat JA21 ook voor de aanleg van de Lelylijn is.
D66 Drenthe ziet de verschillende lijnen (Nedersaksenlijn, Lelylijn, Wunderline en de lijn Emmen-Rheine) als belangrijke pijlers in de infrastructuur van het noorden, onder andere om daarmee de leefbaarheid voor onze inwoners en de aantrekkelijkheid voor jongeren te behouden.
JA21 wil de doorstroming verbeteren door de N34 te verdubbelen.
Ook wil JA21 het verkeersplein bij Gieten ombouwen naar fly-overs.
Met dat laatste is D66 blij.
Al in de Statenperiode 2019-2023 heeft D66 al gepleit om de aanpak van verkeersplein Gieten los te koppelen van de besluitvorming voor verdubbeling.
D66 heeft gemerkt dat er veel draagvlak is voor een snelle aanpak van het knooppunt Gieten en zet daar onverminderd op in (en is tegen volledige verdubbeling).
D66 meent dat met de aanpak van verkeersplein Gieten het grootste probleem is opgelost (en zou die situatie dan ook graag monitoren).
Start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer D66 en SP
Net als D66 is de SP een sociale partij. Dat begint voor ons bij goed onderwijs en een betaalbare woning voor iedereen. We kunnen hier samen optrekken, maar er zijn ook verschillen.
Je leest het in onze partijdige kieswijzer.
De verschillen
SP en D66 zijn het eens als het gaat om de probleemstelling: het grootste en meest urgente probleem van deze tijd is de opwarming van de aarde met alle klimaatgevolgen van dien. We moeten daarom versneld overschakelen op duurzame energie en tegelijk energie besparen. SP is echter voorstander van een publiek energiebedrijf en vindt dat de provincie daarin de eerste stappen moet zetten.
D66 meent dat dit aan de markt overgelaten moet worden. De extra gelden die nu benut worden voor het prijsplafond komen allen bij consumenten die daarmee een lagere energierekening hebben (en niet zoals SP landelijk suggereert bij de winsten van de energiebedrijven wordt opgeteld).
Het opkopen van die bedrijven is voor de prijsontwikkeling richting de consument voor enorme kosten zorgen die de belastingbetaler moet betalen.
Laten we dit proberem af te spreken met SP: laten we samen inzetten op het besparen van energie als een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Daarmee bijdragen we bij aan het verlagen van de hoge energiekosten. En: laten we naast duurzame methoden voor energiewinning de uitdaging aan gaan om in te zetten op energieopslag, voor de perioden dat de zon niet schijnt en de wind niet waait.
D66 en SP hebben beide oog voor de milieuproblematiek en stikstofcrisis die de woningbouw frustreert terwijl de het aanbod voor betaalbare huur- en koopwiningen onder druk staat. SP spreekt zich verder uit voor verduurzaming van woningen. Daarnaast voorziet SP een rol voor de provincie om de (bouw van) zorgbuurthuizen te stimuleren.
SP wil integrale aanpak van de woningnood t.b.v. ouderen, jongeren en statushouders en minstens 40% sociale huurwoningen.
D66 wil ook zeker een aanpak van de woningnood, maar dan voor iedereen in woningnood. En hoog percentage sociale huurwoningen helpt daarbij niet om het probleem op te lossen.
Als we binnen de woningbouw-problematiek manieren vinden om betaalbaar door te stromen en daarmee ook het scheefwonen aan te pakken komen er weer sociale huurwoningen beschikbaar.
SP en D66 zien beide het probleem wat door dubbele vergrijzing ontstaat in de arbeidsregio. De SP wil dat de provincie een voortrekkersrol neemt bij de (om-, bij- en her)scholing van inwoners, gericht op toegang tot de arbeidsmarkt.
SP wil financieel ondersteunen met opleidingsvouchers voor mensen die het zelf niet kunnen betalen en geen voorliggende voorziening hebben.
D66 wil structurele vormen van ondersteuning, die niet te afhankelijk zijn van subsidiekeuzes en tijdelijkheid.
Na een werkbezoek bij een bestaand samenwerkingsverband tussen het Drentse/noordelijke MBO-onderwijs en de zorgorganisaties zagen we eens te meer dat er al volop samenwerkingsverbanden zijn.
Het onderwijs en het zorgorganisaties hebben voldoende ideeën over innovatie en robotisering, maar innovatie wordt nu grotendeels bekostigd door tijdelijke subsidies.
We kunnen het onderwijs en bedrijfsleven beter ondersteunen met structurele investeringen.
SP en D66 hechten veel waarde aan toegankelijkheid van bibliotheken en zien een belangrijke rol voor de bibliotheek in deze snel veranderende digitale wereld en willen bibliotheken als huiskamer / ontmoetingsplaats positioneren. SP wil aandacht voor (lokale) cultuur en vindt dit van belang voor de onderlinge samenhang.
D66 vindt ook dat het zorgt voor verbinding, wat wonen en werken in Drenthe weer aantrekkelijker maakt. D66 streeft naar een bruisende en voor iedereen toegankelijke kunst- en cultuursector. Dit draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de provincie voor eigen bewoners en toeristen.
Oké, in de uitvoering zullen we vanuit onze richtingwijzers wel eens andere ideeën hebben maar op gebied van kunst en cultuur lijken SP en D66 er wel uit te komen.
De SP vecht met regelmaat voor de sociale rechten van nederlanders.
D66 zet zich in om mensen vrijheid en ruimte te geven zelf het leven in te richten.
Bestaanszekerheid is voor beide partijen een uitgangspunt, waarbij D66 oog wil houden voor het belonen van prestaties en heeft daarmee ook oog voor ondernemers en bedrijven die risico’s nemen, voor werkgelegenheid zorgen.
Voor D66 geldt dat de vrijheid om zelf verantwoordelijkheid te nemen van groot belang is.
D66 staat voor ‘vrijheid in verbondenheid’.
Volgens ons is ieder mens een uniek individu, maar zijn we ook sociale wezens, die hun vrijheid vormgeven en zich ontwikkelen samen met anderen. Mensen zijn pas echt vrij als iedereen dat is.
Wij geloven dat mensen pas echt vrij zijn, als ze zichzelf kunnen ontwikkelen.
Als ze eerlijke kansen hebben om er iets van te maken in het leven.
Als ze zich geen zorgen hoeven te maken over hun huis of hun inkomen, als het een keer tegen zit.
Als de democratie zo werkt, dat iedereen kan meepraten. En als de wereld waarin we leven ook van waarde is voor generaties na ons.
Om die reden zullen D66’ers altijd vechten voor individuele vrijheid. Voor gelijke kansen.
We laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.
SP wil net als D66 dat de landbouwsector een (voor mens, natuur en dier) gezonde bedrijfstak is waar boeren goed van kunnen rondkomen. Ook ziet SP mogelijkheden in het verder ontwikkelen van ‘landbouwtoerisme’ en zetten ze zich in voor meer biologische landbouw.
De verschillen op dit gebied tussen D66 en SP zit in nuances.
De stikstofcrisis maakt duidelijk dat natuur, samenleving en economie niet altijd in harmonie met elkaar zijn.
D66 wil echt aan de slag met het terugdringen van de stikstofproblemen: als onderdeel van de stikstofmaatregelen worden agrariërs rond Natura2000-gebieden uitgekocht.
D66 wil een deel van deze grond teruggeven aan de natuur en het andere deel bestemmen voor natuurinclusieve landbouw. Daarnaast wil D66 mogelijkheden onderzoeken voor groene ruilverkaveling, zoals het opkopen van boerenbedrijven zonder opvolger en deze doorverkopen aan uitgekochte boeren rond Natura2000-gebieden.
SP wil boerenbedrijven alleen op basis van volledige vrijwilligheid opkopen. Vrijwilligheid heeft ook de voorkeur voor D66 maar de urgentie van de stikstofcrisis maakt dat het verplichte karakter onder druk staat.
Nb. Er zijn financiën en ideeën genoeg in Drenthe wat D66 betreft, waarmee we morgen kunnen starten in de provincie. D66 wil niet afwachten wat er vanuit landelijk aan perspectief wordt geboden: we hebben in Drenthe alle kans om al aan de slag te gaan.
SP wil minder gewasbeschermingsmiddelen gebruiken.
De intensieve bollenteelt moet wat SP betreft zo snel mogelijk een biologische teelt worden. De socialistische partij wil het aantal hectares lelie- en bollenteelt in Drenthe bevriezen en wil eerst weten wat de gewasbeschermingsmiddelen met de gezondheid van omwonenden doen.
D66 staat voor het voorzorgsprincipe: het risico is overduidelijk niet uit te sluiten en gezondheidsgevolgen zijn nu al zichtbaar (bijvoorbeeld op gebied van Parkinson). D66 zet zich in voor een direct en algemeen verbod van pesticiden in Drenthe en wil sierteelt in de nabijheid van woon- en natuurgebieden en cultuurhistorisch waardevolle gebieden inperken.
Ook willen we spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
SP acht het vliegveld niet levensvatbaar voor personenvervoer. Daarmee gaat de SP voorbij aan de opleidingen die er nu ook plaatsvinden, de vluchtbasis van de traumahelicopter en de kansen die het vliegveld biedt om de regionale economie verder te versterken.
D66 ziet die kansen wel voor de luchthaven en kiest ervoor om daarbij enkel te investeren als er plannen zijn voor duurzame innovatie.
SP wil de Nedersaksenlijn (Enschede-Groningen) en de treinverbinding naar Duitsland voortvarend oppakken samen met de buurprovincies en Duitsland.
De ambities van de SP voor het spoornetwerk gaan verder: SP wil op termijn ook een spoorverbinding Coevorden-Hoogeveen waarbij Hoogeveen een intercitystation moet zijn.
D66 wil voornamelijk inzetten op de Nedersaksenlijn en ziet in deze lijn maar ook de Lelylijn, de Wunderline en de lijn Emmen-Rheine belangrijke interregionale pijlers in de infrastructuur van het noorden, onder andere om daarmee de economie te versterken. Ook is dit een stevige impuls voor de leefbaarheid voor onze inwoners én de aantrekkelijkheid voor (broodnodig behoud van) jongeren in onze regio.
SP is tegen de verdubbeling van de N34 en wil de weg anders inrichten. SP wil er ook de maximumsnelheid verlagen naar 80 km/u waarmee SP meent dat de noodzaak voor verdubbelen vanuit het argument van veiligheid vervalt.
Ook D66 is niet voor het verdubbelen maar wil wel een andere oplossingsrichting in.
Al in de Statenperiode 2019-2023 heeft D66 gepleit om de aanpak van verkeersplein Gieten los te koppelen van de besluitvorming voor verdubbeling. D66 heeft gemerkt dat er veel draagvlak is voor een snelle aanpak van het knooppunt Gieten en zet daar onverminderd op in (en is tegen volledige verdubbeling).
D66 meent dat met de aanpak van verkeersplein Gieten het grootste probleem is opgelost (en zou die situatie dan ook graag monitoren).
Start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer: D66 en Forum voor Democratie
De verschillen tussen D66 en FvD zijn enorm. D66 spreekt zich uit tegen het het wereldbeeld van Baudet en zijn partijgenoten. FvD maakt bevolkingsgroepen verdacht, spreekt over ‘tribunalen’ en intimideert collega-Kamerleden.
Ook maken ze journalisten verdacht en bagatelliseren ze de Holocaust door deze te vergelijken met coronamaatregelen. Dit is voor ons onacceptabel. Wij kiezen er dan ook voor om na de verkiezingen niet in een college stappen met FvD.
De verschillen
De verschillen tussen D66 en FvD zijn enorm. D66 spreekt zich uit tegen het het wereldbeeld van Baudet en zijn partijgenoten. FvD maakt bevolkingsgroepen verdacht, spreekt over ‘tribunalen’ en intimideert collega-Kamerleden. Ook maken ze journalisten verdacht en bagatelliseren ze de Holocaust door deze te vergelijken met coronamaatregelen. Dit is voor ons onacceptabel. Wij kiezen er dan ook voor om na de verkiezingen niet in een college stappen met FvD. Alles lees je in deze partijdige kieswijzer.
FvD ziet Groningen Airport Eelde als aanjager voor de regionale economie en bereikbaarheid van Noord-Nederland. Daarnaast is D66 duidelijk wanneer er geïnvesteerd wordt: alleen investeren als de plannen inzetten op duurzaamheid én innovatie.
Meedoen met D66
Laat je stem klinken. We zijn met velen. Zet nu de volgende stap. Doe met ons en Sigrid Kaag mee.
Of start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer: D66 en BBB
De verschillen tussen D66 en de BBB zijn groot. Terwijl de BBB de klimaat- en stikstofcrisis negeert en voor zich uit schuift, pakken wij problemen aan. Zo komen we niet stil te staan en blijven we samenwerken aan een leefbare toekomst voor alle Nederlanders.
Je leest erover in onze partijdige kieswijzer.
De verschillen
BBB ziet klimaatneutraal worden niet als doel. Het is volgens de partij een mooi streven maar niet ten koste van alles.
Voor D66 is klimaatneutraal worden (voor 2040) wel een doel. Het moet er juist voor zorgen dat de natuur en landbouw een toekomst heeft en we leven in een gezonde leefomgeving.
BBB en D66 willen zich beide inzetten voor woningbouw, ook voor lage en midden-inkomensgroepen. BBB Drenthe is van plan om voor de woningnood tijdelijke woonunits te plaatsen en wil bewoners vervolgens premies geven.
D66 zet in op duurzame en betaalbare woningbouw, waarbij energiebesparing leidt tot minder noodzaak tot het uitputten van energiebronnen (en het vermindert aanzienlijk de energielasten – een betere premie voor mens en aarde).
Om woningen te kunnen bouwen is het noodzakelijk dat we tegelijk ook grondig de stikstofcrisis aanpakken.
Juist op dat punt houdt BBB de rem erop en staan we stil.
D66 wil vooruit en snel gaan bouwen, tegelijk met de aanpak van de natuurcrisis.
BBB heeft in haar verkiezingsprogramma in Drenthe geen onderwerp rondom onderwijs of de verbinding tussen (beroeps-)onderwijs en werkgevers. Wel vindt men het van groot belang dat de musea onderdeel zijn van de educatieve doeleinden van het onderwijs. Daar kunnen we het niet mee oneens zijn maar onderwijs behelst voor D66 veel meer dan dat: we zetten in op een rijke schooldag.
Landelijk spreekt BBB vooral van onderwijs over de agrarische sector.
Bij D66 Drenthe is onderwijs veel terug te vinden in het verkiezingsprogramma.
D66 is in contact met ondermeer het MBO-onderwijs. Naast goede (bij-)scholing is -met de ontwikkelingen die op ons af komen- innovatie en robotisering van belang.
Het onderwijs en het zorgorganisaties hebben daar voldoende ideeën over, maar innovatie valt of staat nu teveel bij tijdelijke subsidies. We zoeken in Drenthe naar mogelijkheden om onderwijs en arbeidsmarkt aan elkaar te verbinden.
BBB wil inzetten op een gezonde diversiteit aan theater, jeugdprogramma’s en voorstellingen zijn een belangrijke
pijler. Poppodia vindt men belangrijk voor de ontwikkeling van de jeugd.
BBB zet zich vooral in voor de toegankelijkheid voor iedereen.
Ook D66 Drenthe vindt het belangrijk dat kunst voor iedereen toegankelijk is en dat alle burgers volop kunnen deelnemen aan het culturele leven. Samen cultuur beleven bevordert ook de samenhang tussen mensen en tussen uiteenlopende bevolkingsgroepen. Wij willen een krachtige en stimulerende regionale culturele infrastructuur.
Op gebied van cultuur zullen de partijen elkaar in de regel dus moeten kunnen vinden.
D66 Drenthe stuurt aan op een breed cultuuraanbod, een goede toegankelijkheid voor theater, festivals & musea en behoud van erfgoed. Een levendig cultureel klimaat is voor D66 ook een van de voorwaarden voor prettig werken, wonen en recreëren.
Iedereen in Nederland verdient gelijke kansen. Daarover zijn beide partijen het eens.
Racisme en discriminatie zijn niet toelaatbaar.
Kleur, leeftijd, afkomst, seksuele geaardheid en religie mogen niets uitmaken.
Discriminatie is verboden.
BBB wil ook geen positieve discriminatie.
BBB is daarmee tegen een vrouwenquotum (of welke quota dan ook bij overheidsdiensten).
D66 zou dit graag ondersteunen maar de realiteit leert dat vrouwen in de arbeidsmarkt te vaak lager betaald worden dan hun mannelijke collega. Tevens is het aantal vrouwen in topfuncties structureel te laag. Daarom heeft D66 zich ingezet voor een tijdelijk vrouwenquotum. Vrouwen en mannen moeten gelijke kansen krijgen.
BBB staat voor gezonde natuur, gezonde bodem en een gezonde boer: een sterke en vitale agrarische sector met toekomstperspectief.
D66 Drenthe staat voor schone lucht, schone bodem en schoon water, voor een gezonde leefomgeving en voor écht toekomstperspectief voor boeren. So far, so good…
De stikstofcrisis maakt duidelijk dat natuur, samenleving en economie niet altijd in harmonie met elkaar zijn.
BBB vindt reductie van de veestapel niet nodig om te voldoen in stikstofdoelen. En hoewel BBB een aantal hoopgevende zaken in haar programma heeft, zolang er niet wordt ingegrepen op de stikstof-uitstoot zullen weidevogels uitsterven, ongeacht de insectenhotels die BBB wil subsidiëren.
D66 wil echt aan de slag met het terugdringen van de stikstofproblemen: als onderdeel van de stikstofmaatregelen worden agrariërs rond Natura2000-gebieden uitgekocht.
D66 wil een deel van deze grond teruggeven aan de natuur en het andere deel bestemmen voor natuurinclusieve landbouw. Daar naast wil D66 mogelijkheden onderzoeken voor groene ruilverkaveling, zoals het opkopen van boerenbedrijven zonder opvolger en deze doorverkopen aan uitgekochte boeren rond Natura2000-gebieden.
Er zijn financiën en ideeën genoeg in Drenthe wat D66 betreft, waarmee we morgen kunnen starten in de provincie. D66 wil niet afwachten wat er vanuit landelijk aan perspectief wordt geboden: we hebben in Drenthe alle kans om al aan de slag te gaan.
BBB volgt voor toepassing van gewasbescherming de richtlijnen die gesteld zijn en volgen de wetenschappelijke
onderbouwing van het college voor toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden (CTGB).
D66 staat in voor het inperken van sierteelt. D66 wil sierteelt in de nabijheid van woon- en natuurgebieden en cultuurhistorisch waardevolle gebieden inperken. Daarnaast zetten we ons in voor een algemeen verbod van pesticiden in Drenthe. We willen daarom spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
BBB wil zich net als D66 richten op innovatieve luchtvaart, zoals vliegen op waterstof en electrisch vliegen.
BBB is net als D66 voorstander van het aanleggen van de Nedersaksenlijn. BBB Drenthe spreekt zich niet uit over onder andere de Lelylijn en Wunderline. In sommige van de regio’s spreekt BBB zich positief uit over de Lelylijn (Flevoland) maar is de Friese en de Groningse tak van BBB een stuk kritischer.
D66 is erg benieuwd of BBB Drenthe wel de integraliteit het spoor-vervoersnetwerk. Lezende het feit dat BBB de potentie ziet om verschillende landen, provincies, gemeenten en mensen te verbinden, in 4 economische regio’s met vele banen en innovatiehubs.
D66 Drenthe ziet de verschillende lijnen (ook de Lelylijn, Wunderline en de lijn Emmen-Rheine) als belangrijke pijlers in de infrastructuur van het noorden, onder andere om daarmee de leefbaarheid voor onze inwoners en de aantrekkelijkheid voor jongeren te behouden.
BBB wil de N34 verdubelen en waar dat niet nodig is een vangrail plaatsen voor een betere, veilige verbinding tussen Drenthe, Groningen en Overijssel.
Al in de Statenperiode 2019-2023 heeft D66 al gepleit om de aanpak van verkeersplein Gieten los te koppelen van de besluitvorming voor verdubbeling.
D66 heeft gemerkt dat er veel draagvlak is voor een snelle aanpak van het knooppunt Gieten en zet daar onverminderd op in (en is tegen volledige verdubbeling).
D66 meent dat met de aanpak van verkeersplein Gieten het grootste probleem is opgelost (en zou die situatie dan ook graag monitoren).
Start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer: D66 en Sterk Lokaal Drenthe
Net als D66 is de Sterk Lokaal Drenthe een partij die haar wortels heeft in nabijheid én de wil om het anders te doen, waar Sterk Lokaal Drenthe haar achterban echter wil laten geloven dat de landelijke politieke partijen de regio regelmatig ‘links’ laten liggen. Recente voorbeelden laat Sterk Lokaal Drenthe op haar beurt ‘links’ liggen, zoals het open houden van de kinderhart-afdeling waarin D66 juist gepleit heeft om de regionale component mee te laten wegen.
Er zijn duidelijke verschillen. D66 is een sociaal-liberale partij, Sterk Lokaal Drenthe is een rechts-conservatieve partij.
Sterk Lokaal heeft enkel verbindingen met lokale onafhankelijke partijen, maar heeft het niet de verbindende kracht om iets wat lokaal of regionaal speelt ook met een toegankelijk netwerk aan de kaak te stellen in de landelijke of europese politiek.
Regelmatig krijgt D66 lokaal en regionaal in debatten de oproep van lokale partijen om zaken door te spelen aan de landelijke en europese vertegenwoordigers. Ons voordeel is dat we dit ook werkelijk kunnen. Regelmatig nodigen we ook onze vertegenwoordigers en bewindslieden uit voor werkbezoeken om zo kennis te nemen van wat er bij ons om de hoek speelt.
Meer over de verschillen lees je in onze partijdige kieswijzer.
De verschillen
Zowel Sterk Lokaal Drenthe als D66 wil graag investeren in zonnepanelen op daken (zon op dak).
Sterk Lokaal Drenthe ziet wel dat er iets met het klimaat moet gebeuren maar zet tegelijk in haar verkiezingsprogramma vraagtekens bij de in 2015 vastgestelde Global Goals (Verenigde Naties). Ze willen eigen Drentse Doelen.
Ook wil Sterk Lokaal Drenthe liefst dat lokaal kan worden besloten of een gebied “Important Bird Area” is en wil in de Statenzaal kunnen besluiten of een vogel wel of niet bijdraagt aan biodiversiteit.
Dit alles zet de partij in om te voorkomen dat het landelijk stikstofbeleid wordt uitgevoerd. Sterk Lokaal Drenthe positioneert zichzelf hiermee in een stilstand-coalitie naast partijen als PVV, FvD en JA21.
Met het feit dat in afgelopen periode de handrem op oplossingen voor de stikstofcrisis zaten zal dit met dergelijke partijen alleen maar verergeren.
Daar is kijkend naar de toekomst van ons landschap en onze landbouw niemand bij gebaat.
D66 wil dat Drenthe in 2040 klimaatneutraal is en zich -juist in Drenthe hard inzet voor biodiversiteit. We kiezen voor een integrale aanpak waarbij natuur en landbouw in balans zijn en elkaar versterken. Natuurgebieden en landbouwgronden vormen een groot geheel waarin op een natuurinclusieve wijze wordt geleefd en landbouw wordt bedreven.
Sterk Lokaal pleit net als D66 voor meer woningbouw (ook voor creatieve woonvormen), maar vindt het prima als dit ten koste gaat van groen buitengebied.
D66 kiest er bewust voor om juist in en rond bestaande dorpen en steden te bouwen om zo het drents landschap te behouden.
Sterk Lokaal lijkt een open blik te hebben richting mensen uit andere delen van het land en over de grens, maar als het om asielzoekers en statushouders gaat is de partij kritischer en wil dat Nederland het vooral eerlijker verdeeld.
Het geluk wil dat de partijen die hun wortels in de lokale én landelijke politiek hebben hier al werk van maken, in deze periode van ernstige onveiligheid op de wereld (dichtbij en verder weg) nog extra.
Sterk Lokaal blijft vasthouden aan (groen-)gas voor verwarming van woningen, waar de ontwikkeling meer richting aardwarmte en electrisch verwarmen gaat.
D66 kiest ervoor om naast investeren in duurzame energie ook te investeren in “nul op de meter”. Sterk Lokaal Drenthe heeft zorgen over de betaalbaarheid van duurzaamheidsmaatregelen, juist voor hen die minder middelen beschikbaar hebben om te investeren. Daarover gaan we graag het gesprek aan, op zoek naar toegankelijke opties voor iedereen.
Zowel Sterk Lokaal Drenthe als D66 wil dat het onderwijsaanbod aansluit bij de behoeften vanuit het bedrijfsleven (en voor D66 ook bij de zorgorganisaties). Sterk Lokaal Drenthe wil beter en ander onderwijs en wil meer synergie door samenwerkingsverbanden.
Ze willen dat Drenthe gaat cofinancieren bij investeringen in nieuwe ideeën en concepten.
D66 wil structurele vormen van ondersteuning, die niet te afhankelijk zijn van subsidiekeuzes en tijdelijkheid.
Zo is D66 op werkbezoek geweest bij een bestaand samenwerkingsverband tussen het Drentse MBO-onderwijs en de zorgorganisaties. Die samenwerkingsverbanden zijn er immers al volop.
Het onderwijs en het zorgorganisaties hebben voldoende ideeën over innovatie en robotisering, maar innovatie wordt nu grotendeels bekostigd door tijdelijke subsidies. We kunnen het onderwijs en bedrijfsleven beter ondersteunen met structurele investeringen.
D66 en Sterk Lokaal hechten beide veel waarde aan cultuur. Sterk Lokaal Drenthe heeft erg veel focus op specifiek Drentse Cultuur, waarbij men voorrang wil geven aan Drentse initiatieven.
D66 zet de Drentse cultuur op 1. Voor het onderhoud van cultureel erfgoed kiezen we daarom voor het best passende voor het erfgoed. We geven daarmee voorrang aan die partners die daarbij de meeste kwaliteit levert voor een passende prijs.
D66 Drenthe ziet dat de Drentse cultuur onlosmakelijk verbonden met de Drentse samenleving. Zij zorgt voor de verbinding die het voor de inwoners van de provincie aantrekkelijker maakt om hier te wonen en te werken. Wij vinden het belangrijk dat het culturele erfgoed in onze provincie goed wordt onderhouden, goed wordt beschermd en zoveel als mogelijk toegankelijk is voor iedereen die hiervan wil genieten.
In zowel het verkiezingsprogramma als op haar website is het niet duidelijk waar Sterk Lokaal Drenthe ongeveer staat. Toch is aan te nemen dat Sterk Lokaal vooral de vrijheid van de Drentse inwoners voorop stelt, zonder overigens de ogen dicht te hebben voor mensen “van buiten” zoals werknemers of toeristen.
Sterk Lokaal Drenthe is ‘niet tegen de komst van asielzoekers’ (als ze maar eerlijk gespreid worden).
D66 is vooral vóór vrijheid voor ieder mens, ongeacht je afkomst.
D66 gelooft dat je écht vrij bent als we dat samen zijn. Als iedereen gelijke kansen krijgt. We mensen helpen die het nodig hebben. We laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.
Op gebied van landbouw staan Sterk Lokaal Drenthe en D66 tegenover elkaar.
Sterk Lokaal Drenthe blijft zich verzetten tegen het landelijk stikstofbeleid omdat men de boeren perspectief willen geven. D66 Drenthe wil juist dat we zo snel mogelijk uitvoering gaan geven aan het beleid, juist omdat we boeren écht toekomstperspectief willen bieden.
Sterk Lokaal is zijn tegen verdere onttrekking van landbouwgebieden voor ‘natuurontwikkeling’. D66 stimuleert de omarming van de natuur door de landbouw. Denk hierbij aan agroforestry, combinatie met bijvoorbeeld landbouw, veeteelt, strokenteelt.
Waar Sterk Lokaal bondgenoten vindt bij andere conservatieve partijen als BBB, CDA is D66 vooral bezorgd over de toekomst van de landbouwsector, juist in relatie tot een rijke natuur en een gezonde leefomgeving.
We maken ons zorgen over de natuur én de boer: het verdienmodel van boeren staat onder enorme druk (ook door ‘gedwongen’ groei door banken en zuivelcorporaties) en we willen graag dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor een eerlijk product.
We kiezen voor een integrale aanpak waarbij natuur en landbouw in balans zijn en elkaar versterken. Natuurgebieden en landbouwgronden vormen een groot geheel waarin op een natuurinclusieve wijze wordt geleefd en landbouw wordt bedreven. Onze provincie wordt door middel van kringlooplandbouw in een korte keten voorzien van voedsel.
Door samenwerking tussen akkerbouwers en veehouders worden de kringlopen sluitend en wordt tegelijkertijd de afhankelijkheid van kunstmest, krachtvoer en bestrijdingsmiddelen sterk verminderd.
We kiezen voor een integrale aanpak per gebied die duidelijkheid moet bieden voor de landbouwsector. We zijn voor een maatschappelijk en landschappelijk geïntegreerde landbouwsector die opereert binnen de grenzen van natuur en waterkwaliteit, met respect voor mens en dier. Met een samenhangende en gezamenlijke aanpak maken we de noordelijke landbouwsector zo klaar voor de toekomst.
Sterk Lokaal Drenthe wil geen Drents beleid voor de lelie- en bollenteelt. Men wil (in dit geval) aansluiten bij landelijk beleid.
D66 staat voor het voorzorgsprincipe: het risico is overduidelijk niet uit te sluiten en gezondheidsgevolgen zijn nu al zichtbaar (bijvoorbeeld op gebied van Parkinson). D66 zet zich in voor een direct en algemeen verbod van pesticiden in Drenthe en wil sierteelt in de nabijheid van woon- en natuurgebieden en cultuurhistorisch waardevolle gebieden inperken.
Ook willen we spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
Sterk Lokaal Drenthe wil voor wat betreft het vliegveld voornamelijk aandacht voor het verdienmodel en duurzaamheid. Ook wil de partij dat het vliegveld beter ontsloten wordt d.m.v. openbaar vervoer, ook vanuit Drenthe.
D66 maakt in haar programma een duidelijkere keuze: alleen investeren in Groningen Airport Eelde als er ingezet wordt op duurzaamheid en innovatie.
De Lelylijn en de Nedersaksenlijn vindt Sterk Lokaal Drenthe niet in het voordeel van Drenthe. Dus kiest ervoor daar niet in investeren. Wel wil Sterk Lokaal dat Coevorden het eindstation wordt van een Hogesnelheidslijn vanuit Duitsland waarmee men beoogt dat Coevorden meer een hub-functie krijgt voor overslag en vervoer naar Europa.
D66 is juist voorstander van de Nedersaksenlijn en ziet in deze lijn maar ook de Lelylijn, de Wunderline en de lijn Emmen-Rheine belangrijke interregionale pijlers in de infrastructuur van het noorden, onder andere om daarmee de economie te versterken. Ook is dit een stevige impuls voor de leefbaarheid voor onze inwoners én de aantrekkelijkheid voor (broodnodig behoud van) jongeren in onze regio.
Sterk Lokaal Drenthe ziet volledig verdubbelen als dé oplossing van problemen in de doorstroming.
Al in de Statenperiode 2019-2023 heeft D66 al gepleit om de aanpak van verkeersplein Gieten los te koppelen van de besluitvorming voor verdubbeling.
D66 heeft gemerkt dat er veel draagvlak is voor een snelle aanpak van het knooppunt Gieten en zet daar onverminderd op in (en is tegen volledige verdubbeling).
D66 meent dat met de aanpak van verkeersplein Gieten het grootste probleem is opgelost (en zou die situatie dan ook graag monitoren).
Of start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer: D66 en GroenLinks
Net als D66 is GroenLinks een groene partij. Nadat D66-oprichter Hans van Mierlo het klimaatprobleem in Nederland als eerste agendeerde, hebben we dit thema samen vasthoudend op de kaart gezet.
Toch zijn er ook verschillen, die lees je in de partijdige kieswijzer.
De verschillen
Zowel D66 als Groen Links zetten zich vaak en veel in voor het klimaat. In het verkiezingsprogramma schrijft GL dat ze kiezen voor minder stikstof en meer ruimte voor natuurherstel. Toch heeft Groen Links in een debat aangegeven dat ze het woord natuurherstel wil afschaffen. Ze willen het hebben over welke bijdrage Drenthe gaat leveren zodat de natuur zichzelf herstelt. Groen Links heeft in de afgelopen periode als coalitiepartij onvoldoende gedaan voor de natuur, onder druk van de “klimaat-conservatieve druk” van CDA, VVD en PvdA.
D66 wil niet afwachten en er geen woordenspel van maken. Nu aan de slag met terugdringen van de stikstofproblemen: er zijn financiën en ideeën genoeg wat D66 betreft, waarmee we morgen kunnen starten. D66 wil niet afwachten wat er vanuit landelijk aan perspectief wordt geboden: we hebben in Drenthe alle kans om al aan de slag te gaan.
GroenLinks en D66 vinden beide dat wonen een grondrecht is en dat betaalbaar wonen met goede voorzieningen toegankelijk moet zijn voor iedereen. GroenLinks wil een impulsteam samen laten stellen en lijkt daarbij voorbij te gaan aan de inspanningen die er reeds worden gedaan. Laten we ervan uit gaan dat GroenLinks dat team wil behouden. Beide partijen kiezen voor inbreiding voor uitbreiding van dorpen en steden.
GroenLinks wil een fonds oprichten voor sloop.
D66 richt liever een fonds op voor duurzame bouw.
GroenLinks kiest voor meer bureaucratie door de regie en coördinatie bij de provincie neer te willen leggen (in plaats van bij de gemeente en verder weg van onze inwoners) terwijl D66 ervoor kiest om als provincie vooral kaderstellend te zijn (bouwlocaties, natuurinclusief), duurzaam bouwen te stimuleren en ondertussen vooral inspanningen te leveren om het stiklstofprobleem op te lossen zodat gemeentes kunnen bouwen.
Net als bij D66 is onderwijs veel terug te vinden in het verkiezingsprogramma. Groen Links wil dat de provincie het bedrijfsleven stimuleert actief om stageplaatsen aan te bieden voor leerlingen die kunnen bijdragen aan de energietransitie. Ook wil GL dat de provincie -om in de grotere zorgvraag te voorzien- overlegt met onderwijsinstellingen over het aanbieden van goede opleidingen en het werven van studenten. D66 is al in overleg geweest, samen met haar Tweede Kamerlid. Het is wel duidelijk wat er nodig is: naast goede (bij-)scholing is -met de ontwikkelingen die op ons af komen- innovatie en robotisering ook van belang. Het onderwijs en het zorgorganisaties hebben daar voldoende ideeën over, maar innovatie valt of staat nu teveel bij tijdelijke subsidies. We kunnen ze helpen door structureel te investeren.
Groen Links en D66 zijn beide voorvechters voor de Kunst & Cultuur-sector. Ook het belang van een volwaardige bibliotheek in elke gemeente ondersteunen de beide partijen. Groen Links wil alleen aan organisaties subsidies geven die zich houden aan de Fair Practice Code (gedragscode culturele ondernemers).
Dat zou volgens D66 als risico kunnen opleveren dat er geen subsidies meer zou gaan naar beginnende cultuurorganisaties en amateurgezelschappen.
D66 kiest ervoor om dit niet af te laten dwingen, hoewel goede werkomstandigheden en passende beloning zondermeer van groot belang zijn.
D66 ziet graag dat de kunst- en cultuursector een belangrijke rol vervult in het vestigingsklimaat, de economie en het toerisme.
Een verschil (in het programma) tussen beide partijen is dat D66 ook oog heeft voor de Drentse taal, die even bepalend is voor de identiteit van de provincie als landschap en ander cultureel erfgoed.
Op gebied van vrijheid, vrijheid van meningsuiting en kunnen zijn wie je bent vinden Groen Links en D66 elkaar. Groen LInks onderstreept de verbinding tussen mensen. Ook D66 gelooft dat je écht vrij bent als we dat samen zijn. Als iedereen gelijke kansen krijgt. We mensen helpen die het nodig hebben. We laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.
D66 en Groen Links willen beide af van de bio-industrie en zetten in op natuur-inclusieve (kringloop-)landbouw.
GroenLinks wil economisch rendabele en duurzame landbouw stimuleren en wil de omslag in de bedrijfsvoering samen met veehouders en kundige voorlichters tot stand laten komen.
D66 wil graag samenwerken met hen die de urgentie inzien. Tegelijk heeft D66 bij Groen Links in afgelopen periode (juist in haar rol als coalitiepartner) te weinig van die ambitie gezien en onvoldoende de urgentie voor de klimaatcrisis bij de partij gezien. D66 wil die agrarische ondernemers die de urgentie zien en aan een gezonde toekomst willen werken een perspectief bieden, waarbij voedselproductie hand in hand gaat met het leveren van maatschappelijke diensten.
D66 en Groen Links staan beide in voor het tegengaan van bestrijdingsmiddelen in de bollenteelt.
D66 gaat hierin verder dan Groen Links.
Groen Links wil versnelde afbouw van schadelijk landbouwgif. D66 zet zich in voor een algemeen verbod van pesticiden in Drenthe en wil sierteelt in de nabijheid van woon- en natuurgebieden en cultuurhistorisch waardevolle gebieden inperken.
Ook willen we spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
Duurzaam vliegen bestaat nog niet, stelt Groen Links. En daarom zou Drenthe geen geld moeten steken in innovaties voor het vliegveld. Groen Links schrijft haar kiezers voor om niet te vliegen, als oplossing.
D66 stelt dat alleen door investeren op innovaties duurzaam vliegen kan worden ontwikkeld. D66 wil niet voorbij gaan aan de behoefte en noodzaak om te kunnen vliegen maar stelt eisen: alleen als duurzaamheid en innovatie onderdeel zijn van de plannen, kan er op onze steun voor investeringen voor het vliegveld worden gerekend.
Bij Groen Links zien we (kort) dat men graag ziet dat de Nedersaksenlijn in 2030 beschikbaar is.
D66 meent dat met het voltooien van de Nedersaksenlijn de onderwijssteden Groningen, Emmen en Enschede beter bereikbaar worden. Ook vinden we dat deze regionale verbinding de missende schakel in het nationale net van treinverbindingen is in Noordoost-Nederland.
De aanleg van verbindingen als de Lelylijn en de Nedersaksenlijn zijn op korte termijn al gewenst voor de economische activiteiten en woningbouw, maar op langere termijn waarschijnlijk hoogstnoodzakelijk (gekeken de klimaatadaptatie en verwachte waterstand in Nederland over ongeveer 100 jaar).
Voor Groen Links mag het autowegennet in Drenthe als voltooid worden beschouwd.
Daarmee zijn ze dus ook tegen verdubbeling van de N34 en kiest enkel voor verlagen van de snelheid op de N34 van 100 naar 80km/u.
Nu is ook D66 tegen algehele verdubbeling van de N34 maar D66 acht het Drentse wegennet nog niet af: we willen zo snel mogelijk aan de slag met de verkeerssituatie bij verkeersknelpunt Gieten (dat kan niemand ontgaan zijn in afgelopen periode).
Start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer: D66 en PvdA
Net als D66 is de PvdA een sociale partij. We willen allebei gelijke kansen creëren. Dat begint voor D66 bij goed onderwijs en een betaalbare woning voor iedereen.
We kunnen hier samen optrekken, maar er zijn ook verschillen. Je leest het in onze partijdige kieswijzer.
De verschillen
Regelmatig vinden we PvdA aan onze kant als het gaat om de klimaatcrisis. In het verkiezingsprogramma wordt er echter niet veel aandacht aan gegeven. PvdA maakt geen haast met een klimaatneutraal Drenthe en ziet 2040 als een onrealitische ambitie, waar ondermeer D66, VVD en Groen Links hier wél voor gaan.
PvdA en D66 wil beide betaalbare woningen. PvdA beschrijft vooral dromen: je kunt het bijna niet oneens zijn met de beknopte woon-paragraaf van PvdA. D66 kiest ervoor iets meer kaders te stellen. Voor D66 is het van belang dat het woningaanbod afgestemd wordt op de behoeften, leefsituatie en veranderende samenstelling van de bevolking. D66 wil dat voor de woningbouwopgave eerst gekozen wordt voor bouwen binnen de bestaande steden en dorpen, zodat het grootste deel van de provincie groen kan blijven.
Waar PvdA zich concentreert op de bereikbaarheid en duurzaamheid van de gebouwen (zeker ook terechtepunten) wil D66 Drenthe dat het onderwijs beter aansluit op het bedrijfsleven en de regionale arbeidsmarkt, om zo te voorzien in de groeiende vraag naar arbeidskrachten en behoud van jong talent in de regio.
PvdA en D66 hechten veel waarde aan toegankelijkheid van bibliotheken. D66 ziet een belangrijke rol voor de bibliotheek in deze snel veranderende digitale wereld en wil bibliotheken als huiskamer positioneren waar ontmoeting centraal staat.
PvdA wil rust en reuring in de dorpen en volop aandacht voor cultuur, lezen we. Tegelijk, als er reuring in het dorp is, zal het dorpsfeest eerst zichzelf moeten bedruipen aldus PvdA. D66 vindt juist dat het zorgt voor verbinding, wat wonen en werken in Drenthe weer aantrekkelijker maakt.
D66 streeft naar een bruisende en voor iedereen toegankelijke kunst- en cultuursector. Dit draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de provincie voor eigen bewoners en toeristen.
Op gebied van vrijheid staan PvdA en D66 aan dezelfde kant. Toch ook verschillen in de nuances. Voor PvdA begint vrijheid met (bestaans-)zekerheid. Hoewel inkomen van belang is voor je vrijheid, is voor D66 meer de ruimte om jezelf te kunnen zijn. Wij geloven dat je écht vrij bent als we dat samen zijn. Als iedereen gelijke kansen krijgt. We mensen helpen die het nodig hebben. We laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.
PvdA vindt net als D66 het terugdringen van de stikstofuitstoot om de natuur te kunnen herstellen van belang.
PvdA Drenthe wil aan de slag met natuurherstel en natuurbehoud maar kiest positie vanuit bestaanszekerheid voor de boer.
D66 kiest onder meer voor opkopen van boerenbedrijven zonder opvolger (om boeren in Natura2000 gebied een alternatief te kunnen bieden) en kiest voor innovatie in de agrarische sector, zoals kringlooplandbouw en voedselbossen (agroforestry in combinatie met bijvoorbeeld landbouw, veeteelt, strokenteelt).
Bovenal zijn de plannen van D66 bedoeld om de toekomst van natuur én boer zeker te stellen. We willen vooruit met een hoogwaardige landbouwsector die zoveel als mogelijk gebruik maakt van de grondstoffen die binnen het bedrijf, lokaal of in het noorden worden geproduceerd.
Met een toekomstperspectief voor de boer, door een eerlijke prijs voor een eerlijk product (en we stimuleren dan ook graag die boer die wil werken aan dat eerlijke product – ook financieel).
Hoewel PvdA een zeer beperkt verkiezingsprogramma heeft kunnen we hier (door lezing van de bijdragen van PvdA in de stemwijzers) helder over zijn: D66 en PvdA staan beide in voor het inperken van sierteelt. D66 wil sierteelt in de nabijheid van woon- en natuurgebieden en cultuurhistorisch waardevolle gebieden inperken. Daarnaast zetten we ons in voor een algemeen verbod van pesticiden in Drenthe.
We willen daarom spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
PvdA en D66 steunen beide de route naar een duurzaam vliegveld. Wat D66 betreft investeren we alleen in Groningen Airport Eelde als plannen inzetten op duurzaamheid én innovatie. We ondersteunen pilots rondom elektrisch vliegen en een drone-academie.
Zowel PvdA als D66 willen investeren in de Nedersaksenlijn.
De statenfracties van PvdA, D66, ChristenUnie, SP, CDA, VVD en SterkLokaal dienden op initiatief van PvdA een motie in om de lijn onder de aandacht te brengen bij de Rijksoverheid. Over de Lelylijn lijkt PvdA zich minder uit te spreken. Toch ziet D66 dat ook die lijn van direct belang is voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van Drenthe.
Al in vorige periode heeft D66 al gepleit om de aanpak van verkeersplein Gieten los te koppelen van de besluitvorming voor verdubbeling.
D66 heeft gemerkt dat er veel draagvlak is voor een snelle aanpak van het knooppunt Gieten en zet daar onverminderd op in (en is tegen volledige verdubbeling).
Het College van Gedeputeerde Staten (waar PvdA onderdeel van was) heeft het ontkoppelen van de projecten steeds ontraden tot in februari 2023 bleek dat men genoodzaakt was om dit te doen.
Evenwel blijft PvdA in haar programma en uitspraken vasthouden aan het volledige onderzoek. Meer asfalt heeft niet de voorkeur, maar een keuze maken schuift men toch voor zich uit.
Start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer: D66 en ChristenUnie
De ChristenUnie is een conservatieve christelijke partij. D66 is een sociaal-liberale partij. De afgelopen jaren hebben we in kabinetten samengewerkt met de ChristenUnie, maar er zijn ook hele grote verschillen. Wij willen mensen juist méér keuzevrijheid geven.
Je leest er alles over in onze partijdige kieswijzer.
De verschillen
ChristenUnie en D66 staan vaak zij aan zij in de aanpak van de klimaatcrisis. Toch zijn er verschillen in aanpak.
D66 wil dat Drenthe in 2040 klimaatneutraal is. ChristenUnie vindt het prima als dat 10 jaar later is.
ChristenUnie is ook gematigder in de aanpak van de stikstofcrisis, waar D66 Drenthe die meer de urgentie ziet om tempo te maken.
Maar: over het algemeen staan D66 en ChristenUnie aan dezelfde kant in de klimaataanpak en klimaatadaptie.
Het moet gezegd: ChristenUnie en D66 werken vanuit verschillende waarden maar het is niet voor niets dat CU en D66 lokaal, regionaal en landelijk op heel veel onderwerpen goed kunnen samenwerken.
Dat is ook zeker zo op het vlak van wonen. Beide partijen zetten zich graag en hard in voor energieneutrale, klimaatbestendige en circulair gebouwde nieuwbouw én oog voor nieuwe woonvormen.
Ook heeft ChristenUnie, meer dan CDA, oog voor arbeidsmigranten (die we nodig hebben), vluchtelingen en statushouders.
Als we naar het verkiezingsprogramma van beide partijen kijken dan komen de partijen D66 en ChristenUnie er wel uit.
Toch liggen er vanuit de beginselen van de partijen verschillen: in het verleden heeft ChristenUnie aangegeven dat scholen leerlingen mogen weigeren als die het niet eens zijn met de overtuigingen van de school.
D66 staat voor een acceptatieplicht in het onderwijs.
ChristenUnie en D66 staan beide voor een goede toegankelijkheid van bibliotheken. D66 ziet een belangrijke rol voor de bibliotheek in deze snel veranderende digitale wereld en wil bibliotheken als huiskamer positioneren waar ontmoeting centraal staat.
Ook voor ChristenUnie is de bibliotheek meer dan een plek voor boeken, maar ook een culturele ontmoetingsplaats.
D66 streeft naar een bruisende en voor iedereen toegankelijke kunst- en cultuursector.
D66 zet zich in dat de Drentse Kunst & Cultuur haar rol kan versterken om bij te dragen aan de aantrekkelijkheid van de provincie voor eigen bewoners en toeristen.
Hoewel CU en D66 in de praktijk wellicht veelal kunnen samenwerken, ook op veel gebieden rondom vrijheid en veiligheid, zal het geen geheim zijn dat de partijen ook verschillen hebben en koesteren op dit gebied, vanuit de richtingwijzers van beide partijen.
Waar ChristenUnie het begrip vrijheid van meningsuiting benut om organisaties de vrijheid te geven bepaalde doelgroepen te weigeren (bijvoorbeeld vanwege hun seksuele geaardheid), zal D66 altijd tegen alle vormen van discriminatie zijn. We laten niet toe dat iemand door een vorm van discriminatie rechten en kansen verliest voor bijvoorbeeld het vinden of behouden van werk.
Individuele vrijheid om te kunnen zijn wie je bent staat hoog in het vaandel bij D66, ongeacht je afkomst, sekse of geaardheid.
Vrijheid is nauw verweven met verbondenheid. D66 gelooft dat je écht vrij bent als we dat samen zijn. Als iedereen gelijke kansen krijgt. We mensen helpen die het nodig hebben. We laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.
ChristenUnie is gematigd in de aanpak van de stikstofcrisis en daarbinnen het uitkopen van boerenbedrijven (CU wil dit ruimhartig en op basis van vrijwilligheid).
D66 heeft voorkeur voor vrijwilligheid maar als vrijwilligheid te weinig oplevert is een verplichtend karakter niet uit te sluiten. We kunnen nog amper huizen bouwen en projecten voor schone energie dreigen stil te vallen. We willen die stilstand stoppen en kijken vooruit, bijvoorbeeld door “groene ruilverkaveling”.
ChristenUnie wil eerst nader onderzoek doen naar de gevolgen van bollenteelt op volksgezondheid, milieu en landschap.
D66 staat voor het voorzorgsprincipe: het risico is overduidelijk niet uit te sluiten en gezondheidsgevolgen zijn nu al zichtbaar (bijvoorbeeld op gebied van Parkinson).
D66 zet zich in voor een direct en algemeen verbod van pesticiden in Drenthe en wil sierteelt in de nabijheid van woon- en natuurgebieden en cultuurhistorisch waardevolle gebieden inperken.
Ook willen we spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
ChristenUnie wil enkel investeren in de brandweer en ontwikkeling van de omgeving, maar ziet geen rol voor de provincie in het investeren in duurzaamheid en innovatie van Groningen Airport Eelde.
D66 staat niet onwelwillend tegenover investeren in Groningen Airport Eelde maar stelt eisen: alleen als duurzaamheid en innovatie onderdeel zijn van de plannen, kan er op onze steun voor investeringen voor het vliegveld worden gerekend.
ChristenUnie is net als D66 voorstander van de Nedersaksenlijn.
Over de Lelylijn wordt in het programma niet geschreven maar CU ondersteunt dit landelijk wel. We rekenen erop dat dit geluid ook in Drenthe doorklinkt.
D66 Drenthe ziet beide lijnen (en ook de Wunderline) als belangrijke pijler in de infrastructuur van het noorden, onder andere om daarmee de leefbaarheid voor onze inwoners en de aantrekkelijkheid voor jongeren te behouden.
Al in de Statenperiode 2019-2023 heeft D66 al gepleit om de aanpak van verkeersplein Gieten los te koppelen van de besluitvorming voor verdubbeling.
D66 heeft gemerkt dat er veel draagvlak is voor een snelle aanpak van het knooppunt Gieten en zet daar onverminderd op in (en is tegen volledige verdubbeling).
Het College van Gedeputeerde Staten (waar ChristenUnie onderdeel van was in 2019-2023) heeft het ontkoppelen van de projecten steeds ontraden tot in februari 2023 bleek dat men genoodzaakt was om dit te doen.
Het lijkt erop dat ChristenUnie Drenthe nu wel tegen de verdubbeling is en evenwel wil inzetten om knelpunten in de verkeersveiligheid wel te willen oplossen. Staan we in 2023-2027 hiermee naast elkaar? Dat hopen we.
Of start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer: D66 en CDA
Het CDA is een conservatieve partij met christelijke wortels. D66 is een sociaal-liberale partij. Ons doel is om mensen meer keuzevrijheid te geven. De afgelopen jaren hebben we goed met het CDA samengewerkt. Toch zijn er ook duidelijke verschillen.
Je leest er alles over in onze partijdige kieswijzer.
De verschillen
Het CDA heeft in woord het beste voor met de aarde maar uit tegelijk grote zorgen over de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de voorgestelde Haagse plannen. Het is kenmerkend dat CDA voorop ging in de strijd om de aanpak van de stikstofcrisis in Drenthe te vertragen. Dat leidt tot stilstand en getuigt niet van een klimaatvisie voor langere termijn. Ook op gebied van een klimaatneutraal Drenthe zijn de ambities van CDA ontzettend mager: waar D66 wil werken om in 2040 klimaatneutraal te zijn mag dit van VDA nog rustig tien jaar later.
CDA Drenthe wil liever dat de problemen in andere provincies worden opgelost. D66 wil dat we direct aan de slag gaan, ook in Drenthe. Omarm de natuur en werk met haar samen. Dat hadden we al kunnen doen met provinciale middelen. CDA staat stil. D66 wil vooruit! We kiezen voor een integrale aanpak waarbij natuur en landbouw in balans zijn en elkaar versterken. Natuurgebieden en landbouwgronden vormen een groot geheel waarin op een natuurinclusieve wijze wordt geleefd en landbouw wordt bedreven.
CDA en D66 willen beide voorzien in betaalbare woningen voor alle doelgroepen en inkomens én het behoud van het drentse landschap. CDA kiest ervoor om in de dorpen te willen bouwen exclusief voor mensen die er hun wortels hebben.
Daarmee sluit CDA -wellicht onbedoeld- nieuwkomers uit. CDA pleit ook voor wetgeving die mogelijk maakt dat eigen inwoners voorrang kan worden gegeven bij woningbouw.
Uiteraard, D66 kiest in haar plannen bewust ook voor woningen voor jongeren, om zo ook de vraagstukken op gebied van leefbaarheid, zorg en arbeid het hoofd te kunnen bieden, maar uitsluiten van doelgroepen of voorrang voor “eigen mensen” staat ver van onze waarden af.
Niet de plek waar je wieg heeft gestaan mag bepalen waar je toekomst ligt. De overheid is er voor iedereen. We laten niemand vallen.
Zowel CDA als D66 wil dat het onderwijsaanbod goed aansluit bij de vraag die er is vanuit de arbeidsmarkt. Dat uitgangspunt heeft afgelopen statenperiode niet gezorgd voor al teveel investeringen in het onderwijs.
D66 is op werkbezoek geweest bij een samenwerkingsverband tussen het Drentse MBO-onderwijs en de zorgorganisaties. Naast goede (bij-)scholing is -met de ontwikkelingen die op ons af komen- innovatie en robotisering ook van belang.
Het onderwijs en de zorgorganisaties hebben daar voldoende ideeën over, maar innovatie wordt grotendeels bekostigd door tijdelijke subsidies. We kunnen het onderwijs en bedrijfsleven beter ondersteunen met structurele investeringen.
CDA en D66 willen beide de Drentse cultuur behouden, versterken en uitdragen. Ook de functie van de bibliotheek wordt onderstreept. CDA zet daarbij meer in op kleine dorpen. D66 zet in op een sterke verbindende functie, waarbij de bibliotheek niet alleen de plek is om boeken te lenen maar ook een ontmoetingsplek is.
CDA kijkt vooral naar wat het niet wil: de bibliotheek als concurrent van onder andere kerken.
D66 ziet graag een veelzijdige maatschappelijke bibliotheek waar thema’s als geletterdheid, digitale inclusie en een leven lang leren de koers bepalen. De openbare bibliotheek wordt wat D66 betreft de huiskamer waar ontmoeting centraal staat.
CDA wil zich vanaf komende statenperiode inzetten om weerstand te bieden tegen de systeemwereld van bureaucratie, regels, procedures en instituten. We hopen de partij dan ook (meer dan in afgelopen periodes) aan onze zijde te zien als we ideeën hebben voor vereenvoudiging van procedures. CDA staat traditioneel voor een vrijheid waarin traditionele normen worden gehandhaafd.
D66 heeft op haar beurt meer oof voor persoonlijke vrijheid en een beperkte wijze van inmenging in persoonlijke keuzes over de manier waarop mensen leven en keuzes maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan abortus, euthanasie en zondagsrust.
Vrijheid is nauw verweven met verbondenheid. D66 gelooft dat je écht vrij bent als we dat samen zijn. Als iedereen gelijke kansen krijgt. We mensen helpen die het nodig hebben. We laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.
CDA heeft al lange tijd de aanpak van de klimaat- en stikstofcrisis in Drenthe vertraagd door broodnodige keuzes vooruit te schuiven. Slecht nieuws voro de boeren die ondertussen door het uitstelbeleid met hoge schulden zitten omdat er flink gegroeid moest worden.
Voor D66 is uitstellen van moeilijke keuzes niet houdbaar voor de toekomst van de landbouwsector. Er moet perspectief worden geboden aan die boer die een gezonde toekomst met een eerlijke prijs wil voor het boerenbedrijf én de natuur. Schone bodem en schoon water zijn daarbij essentieel voor het behoud van de landbouwgrond en onze waardevolle natuur, de longen van onze omgeving.
CDA wacht landelijk onderzoek naar de gevolgen van (geaasbeschermingsmiddelen bij) bollenteelt op volksgezondheid, milieu en landschap af. D66 staat voor het voorzorgsprincipe: het risico is overduidelijk niet uit te sluiten en gezondheidsgevolgen zijn nu al zichtbaar (bijvoorbeeld op gebied van Parkinson).
D66 zet zich in voor een direct en algemeen verbod van pesticiden in Drenthe en wil sierteelt in de nabijheid van woon- en natuurgebieden en cultuurhistorisch waardevolle gebieden inperken.
Ook willen we spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
CDA en D66 kijken beide uit naar een vliegveld wat innoveert. D66 is echter duidelijker in wanneer er wel of niet wordt geïnvesteerd:
D66 Drenthe zal alleen in Groningen Airport Eelde investeren als de plannen inzetten op duurzaamheid én innovatie.
CDA zet zich net als D66 in voor de aanleg van de Nedersaksenlijn. Over de Lelylijn spreekt CDA zich in haar verkiezingsprogramma niet uit (maar landelijk is CDA voor investeringen op deze lijn).
D66 Drenthe ziet beide lijnen (en ook de Wunderline) als belangrijke pijler in de infrastructuur van het noorden, onder andere om daarmee de leefbaarheid voor onze inwoners en de aantrekkelijkheid voor jongeren te behouden.
Al in de Statenperiode 2019-2023 heeft D66 al gepleit om de aanpak van verkeersplein Gieten los te koppelen van de besluitvorming voor verdubbeling.
D66 heeft gemerkt dat er veel draagvlak is voor een snelle aanpak van het knooppunt Gieten en zet daar onverminderd op in (en is tegen volledige verdubbeling).
Het College van Gedeputeerde Staten (waar CDA onderdeel van was in 2019-2023) heeft het ontkoppelen van de projecten steeds ontraden tot in februari 2023 bleek dat men genoodzaakt was om dit te doen.
CDA is voor investeren op de verdubbeling hoewel men daar niet automatisch op wil inzetten (ook kijken naar mogelijkheden om inhalen ommogelijk te maken).
D66 meent dat met de aanpak van verkeersplein Gieten het grootste verkeers- en veiligheidsprobleem is opgelost (en zou die situatie dan ook graag monitoren).”
Of start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Partijdige kieswijzer: D66 en VVD
De VVD is een conservatieve partij met liberale wortels. D66 is een sociaal-liberale partij. Ons doel is om mensen meer keuzevrijheid te geven. Iedereen vrijlaten, maar niemand laten vallen. Er zijn dus duidelijke verschillen.
Je leest er alles over in onze partijdige kieswijzer.
De verschillen
Waar voor D66 klimaat altijd al onderdeel is van haar inzet is ook bij VVD het besef gekomen dat we aan de slag moeten met de klimaatcrisis.
In het verkiezingsprogramma wordt er echter niet veel aandacht aan gegeven.
VVD gaat (blijkt uit een van de kieswijzers) voor een klimaatneutraal Drenthe in 2040 (daar houden we ze graag aan) maar uit het programma blijkt toch dat vaak een conservatieve, afwachtende en minder ambitieuze koers dreigt te worden gevaren.
Na een periode waarin een “klimaat-conservatieve” coalitie amper vaart heeft gemaakt van oplossingen voor de stikstofcrisis wordt het nu tijd om tempo te maken.
D66 wil nu aan de slag met terugdringen van de stikstofproblemen: er zijn financiën en ideeën genoeg in Drenthe wat D66 betreft, waarmee we morgen kunnen starten.
D66 wil niet afwachten wat er vanuit landelijk aan perspectief wordt geboden: we hebben in Drenthe alle kans om al aan de slag te gaan.
VVD en D66 willen beide voldoende betaalbare woningen en zetten zich in voor creatieve woonvormen zoals Tiny houses.
VVD wil versnelling (daar zijn we het van harte mee eens) en hierop een uitgebreide monitor ontwikkelen richting gemeenten, waar D66 liever duidelijke kaders stelt en de bouw stimuleert in en rond bestaande steden en dorpen.
Bovenal, als VVD met dezelfde vaart als D66 wil het stikstofprobleem aanpakt (van groot belang om te kunnen bouwen) dan zou het goed samenwerken kunnen zijn.
Voor D66 zijn de aanpak van het stikstofprobleem en de aanpak van het woningtekort aan elkaar verbonden: willen we kunnen bouwen dan moeten we snel door met de stikstofaanpak.
VVD wil in de strijd tegen het tekort aan voldoende en goed opgeleide medewerkers in de techniek, zorg, bouw, retail en de horeca meer samenwerking met het HBO- en MBO-onderwijs, maar ook een aanjagende, faciliterende en ondersteunende rol vanuit de provincie.
D66 is regelmatig in gesprek met HBO- en MBO-instellingen en het bedrijfsleven. We zien dat de oplossingen en innovatie-kansen wel gezien wordt met er niet voldoende structurele middelen zijn om de opleiding goed te laten afstemmen op de toekomstige vraag en ook zijn middelen voor innovatie vaak tijdelijke subsidies.
D66 wil inzetten op meer dan een aanjagende functie: inzetten op structureel beschikbare gelden om de arbeidsmarktvraagstukken het hoofd te bieden.
De VVD staat landelijk niet perse bekend om haar warme band met en stimulerende rol richting de kunst- en cultuursector.
Als we het programma van VVD Drenthe lezen moeten we hoop koesteren dat VVD de komende periode zal inzetten voor de drentse kunst en cultuur.
D66 streeft naar een bruisende en voor iedereen toegankelijke kunst- en cultuursector. D66 zet zich in dat de drentse Kunst & Cultuur haar rol kan versterken om bij te dragen aan de aantrekkelijkheid van de provincie voor eigen bewoners en toeristen.
Op gebied van vrijheid, vrijheid van meningsuiting en kunnen zijn wie je bent vinden VVD en D66 elkaar vaak goed.
De plannen van beide partijen verschillen we vaak, waarbij D66 regelmatig meer oog heeft voor het versterken van de rechtstaat.
Ook verschilt D66 regelmatig met VVD over de wijze waarop handhaving van rechtsorde plaatsvindt. D66 zet zich altijd in op passende maatregelen waarbij we bewaken dat die maatregelen niet teveel ingrijpen op de privacy van burgers.
D66 gelooft dat je écht vrij bent als we dat samen zijn. Als iedereen gelijke kansen krijgt. We mensen helpen die het nodig hebben. We laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.
D66 en VVD willen beide een fijne groene leefomgeving en nemen beide waar dat natuurgebieden onder druk staan. Rond de vraagstukken in de agrarische sector en de stikstofcrisis is VVD zeer conservatief. VVD toont helaas niet veel ambitie als het gaat om natuurherstel en perspectief geven aan boeren. Ze behouden de afwachtende D66 kiest onder meer voor opkopen van boerenbedrijven zonder opvolger (om boeren in Natura2000 gebied een alternatief te kunnen bieden) en kiest voor innovatie in de agrarische sector, zoals kringlooplandbouw en voedselbossen (agroforestry in combinatie met bijvoorbeeld landbouw, veeteelt, strokenteelt).
De plannen van D66 zijn bedoeld om de toekomst van natuur én boer zeker te stellen. We willen vooruit met een hoogwaardige landbouwsector die zoveel als mogelijk gebruik maakt van de grondstoffen die binnen het bedrijf, lokaal of in het noorden worden geproduceerd.
Met een toekomstperspectief voor de boer, door een eerlijke prijs voor een eerlijk product (en we stimuleren dan ook graag die boer die wil werken aan dat eerlijke product – ook financieel).
VVD wil geen extra regels voor wat betreft landbouwgif en laat wetgeving hierover over aan de Eurpoese en landelijke politiek.
D66 staat voor het voorzorgsprincipe: het risico is niet uit te sluiten en gezondheidsgevolgen zijn al aantoonbaar (bijvoorbeeld op gebied van Parkinson).
D66 zet zich in voor een direct en algemeen verbod van pesticiden in Drenthe en wil sierteelt in de nabijheid van woon- en natuurgebieden en cultuurhistorisch waardevolle gebieden inperken. Ook wil D66 spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
VVD en D66 zien beide toekomst in elektrisch vliegen en drone-vluchten voor Groningen Airport Eelde.
D66 is duidelijker in wanneer er wel of niet wordt geïnvesteerd: D66 Drenthe zal alleen in Groningen Airport Eelde investeren als de plannen inzetten op duurzaamheid én innovatie.
VVD zet zich net als D66 in voor de aanleg van de Nedersaksenlijn en daarnaast voor de Lelylijn.
Al in de Statenperiode 2019-2023 heeft D66 al gepleit om de aanpak van verkeersplein Gieten los te koppelen van de besluitvorming voor verdubbeling.
D66 heeft gemerkt dat er veel draagvlak is voor een snelle aanpak van het knooppunt Gieten en zet daar onverminderd op in (en is tegen volledige verdubbeling).
Het College van Gedeputeerde Staten (waar VVD onderdeel van was in 2019-2023) en ook de drentse VVD-fractie heeft het ontkoppelen van de projecten steeds ontraden. In februari 2023 werd het college voor een voldongen feit geplaatst waardoor men genoodzaakt is omde project los te koppelen.
VVD Drenthe is voor (minstens een gedeeltelijke) verdubbeling is.
D66 meent dat met de aanpak van verkeersplein Gieten het grootste probleem is opgelost (en zou die situatie dan ook graag monitoren).
Of start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Ga mee vooruit met D66
Kies voor een land waar je vrij kunt zijn. Waar niemand je laat vallen. Stop stilstand. Stem vooruit. Zet de eerste stap en schrijf je in.
Ontvang updates van Rob Jetten
Denk en praat mee met D66
Gemakkelijk lid worden wanneer je wil