Publieksvoorlichter

Heb jij een passie voor communicatie en volg jij het nieuws en de actualiteit op de voet? Wil je je vaardigheden inzetten bij de leukste partij van Nederland? Wil jij in de Tweede Kamer werken, in een omgeving waar geen enkele dag hetzelfde is? Lees dan verder, want deze vacature is echt iets voor jou!

Het communicatieteam van de D66 Tweede Kamerfractie zoekt een Publieksvoorlichter. In deze rol ben je een belangrijke schakel tussen publiek en politiek. Je bent het eerste aanspreekpunt van onze fractie voor mensen met vragen aan D66, mensen uit onze achterban én daarbuiten. Met inhoudelijke kennis, sociale vaardigheden en een gezonde dosis humor licht jij onze standpunten toe, beantwoord je vragen en ga je het gesprek aan. Je weet wanneer je moet doorvragen of wanneer je op een gevatte manier nepnieuws ontkracht. Je haalt plezier uit interactie met onze volgers en vindt het leuk om tijdens debatten te webcaren. En als het politiek spannend wordt, zet je nét dat stapje extra.
Dat doe je uiteraard niet alleen. Je werkt in het communicatieteam van de D66 Tweede Kamerfractie met collega’s van online en persvoorlichting.

Wat ga je doen?

• Je bent met jouw collega’s verantwoordelijk voor alle interactie op onze sociale mediakanalen zoals Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn en WhatsApp. Ook reageer je op de mails van onze leden en beantwoord je telefoontjes van mensen met inhoudelijke vragen.
  • Je verzorgt passende antwoorden op vragen, soms met humor, soms met empathie, maar altijd netjes en constructief.
  • Je denkt als medewerker van ons communicatieteam mee over wat nodig is om onze standpunten nog beter over het voetlicht te brengen.
  • Je vertaalt lastige politieke teksten naar een pakkende tweet of een begrijpelijk antwoord en draagt zo in belangrijke mate bij aan het profiel van D66.

Wie ben jij?

• Je wordt enthousiast van politiek en wil een bijdrage leveren aan een groot en sterk D66 voor een beter Nederland.
  • Je hebt aantoonbare affiniteit met communicatie, media en politiek.
  • Je haalt er plezier uit om mensen te helpen, ook als dit uitzoekwerk betekent.
  • Je bent goed op de hoogte van alle online ontwikkelingen en weet de weg op sociale media feilloos te vinden.
  • Je weet snel de kern uit een plan of debat te halen en hebt een goede antenne voor politieke gevoeligheden.
  • Je maakt je ingewikkelde onderwerpen snel eigen en bent in staat daarover de discussie aan te gaan.
  • Je probeert je reacties en interactie voortdurend te verbeteren door te analyseren wat goed werkt en wat niet.
  • Je schrijft goed (en foutloos).
  • Je bent een teamplayer die als het nodig is ook goed zelfstandig kan werken en verantwoordelijkheid kan nemen.
  • Je bent flexibel. In denken, maar ook in tijd. Het ene moment monitor je wat er online gebeurt tijdens een belangrijk debat. Het volgende moment spar je met een Kamerlid over de beste manier om te reageren op een Facebookbericht. En ’s avonds tijdens de uitzending van OP1 beantwoord je in 280 tekens vragen over de klimaatcrisis op Twitter.

Wat bieden wij?

Een levendige baan voor 32 uur per week, met goede arbeidsvoorwaarden, in het hart van de politiek. De beloning is afhankelijk van je vooropleiding en ervaring en vindt plaats op basis van schaal 10 – CAO Rijk. Daarnaast is ons eigen Rechtspositiereglement van toepassing. Het betreft een tijdelijk dienstverband voor een jaar, met bij goed functioneren uitzicht op een vast dienstverband.

We ontvangen je reactie, in de vorm van een beknopte motivatiebrief en CV, graag uiterlijk 21 juli 2024 via [email protected] onder vermelding van ‘Vacature Publieksvoorlichter’.
Voor vragen over de functie kan je contact opnemen met Roosje Gielens via [email protected].

Er wordt een Verklaring Omtrent Gedrag gevraagd.