Waar een nieuw hoofdstuk begint, stopt een ander

De verkiezingen zijn geweest, de uitslag is vastgesteld. Binnenkort worden de nieuwe Statenleden geïnstalleerd. Maar voordat de nieuwe Statenleden aan de slag kunnen, nemen we afscheid van een deel van onze fractie.

Ria Oosterop

Ria is Statenlid geweest van 2015 tot 2023. Eerst als regulier lid van de fractie, later als fractievoorzitter en bij de verkiezingen van 2019 lijsttrekker voor onze partij. Ria heeft een indrukwekkende loopbaan gehad. Raadslid in Zoetermeer, Wethouder in diezelfde stad en burgemeester van de voormalige gemeente Graft-de Rijp. Als Statenlid heeft Ria zich altijd hard gemaakt voor beter en betrouwbaar OV en snellere fietsverbindingen. Haar inzet was altijd om het OV en de fiets een volwaardig alternatief te maken voor de auto. Die inzet gaat de nieuwe fractie met veel enthousiasme doorzetten. Er is namelijk nog veel te doen om het OV en de fiets in onze provincie te verbeteren.

Beeld: Jeroen Mooijman

Jeroen Heuvelink

Jeroen is van 2019 tot 2023 Statenlid geweest voor D66 Zuid-Holland en was de vicefractievoorzitter van de fractie. Jeroen is gedreven om het verschil te maken voor inwoners en de keuzes te maken die nodig zijn. Waar anderen in de Staten soms beren op de weg zagen, kon Jeroen de Staten overtuigen van de kansen die er in allerlei dossiers lagen. Bijvoorbeeld in regionale energie strategieën. Hierin is het door Jeroen nu beter mogelijk om lokale energiecorporaties op te richten, waarmee inwoners zelf aan de slag kunnen om duurzame (wind) energie op te wekken. Maar andere thema’s gaan Jeroen ook aan het hart. Zo heeft hij het provinciale cultuurbeleid op de kaart gezet door input bij organisaties op te halen, en hier in de Staten aandacht voor te vragen. Met succes; mede door hem gaat de provincie nu structureel geld vrijmaken voor cultuur.

Beeld: D66 ZH

Tobias Grond

Tobias is al een lange tijd onderdeel geweest van de fractie. Langer dan misschien voor de buitenwereld bekend is. Voor zijn tijd als Fractievertegenwoordiger hielp Tobias bij het voorstel voor een Jongerenraad in Zuid-Holland en later in zijn rol als Fractievertegenwoordiger zette Tobias zit in voor een schoner milieu, een stevigere aanpak voor klimaatverandering en slimmere maatregelen voor klimaatadaptatie. En de stem van Tobias zal nog zeker vier jaar gehoord worden. Als voorzitter van de verkiezingsprogrammacommissie maakte hij het programma waarmee D66 de provincie schoner, duurzamer en inclusiever wil en gaat maken.

Beeld: D66 ZH

Afscheid nemen

Op de Regiovergadering van 30 september nemen we afscheid van Ria en Jeroen, en bestuurslid politiek Hannie van der Wal.