Onze inbreng voor de voorjaarsnota

Op 10 juli vond in de Provinciale Staten het debat over de voorjaarsnota 2024 en kadernota 2025 plaats. Onze focus lag op het ZHPLG, recreatiegebieden en toegankelijke communicatie. Lees hier mijn hele inbreng

In het kader van de algemene beschouwingen vind ik het belangrijk om te benoemen dat wij ons als D66 echt zorgen maken over de positie van Provinciale Staten. Wij hebben het gevoel dat we als PS steeds verder op achterstand worden gezet en dat we moeite hebben die kaderstellende rol, die ook zo belangrijk voor ons is, op een goede manier in te vullen. We zagen het eerst bij de bespreking van het coalitieakkoord, inmiddels een jaar geleden, toen bij het ZHPLG, wat we nooit echt als Staten hebben vastgesteld, toen bij een begroting die beleidsarm was en waar eigenlijk ook weinig ruimte was voor onze inbreng en dan u hebben we de voorjaarsnota kadernota. En ik hoop van harte dat wij vandaag de kans krijgen om die kaderstellende rol ook in te vullen. In de commissie werd er natuurlijk gezegd dat wij ons moeten beperken tot maximaal 10 miljoen aan voorstellen, maar ik hoop dat we vandaag de ruimte kunnen vinden om voor de zaken geld te reserveren die voor ons gewoon echt belangrijk zijn. Anders wil ik nogmaals uitspreken dat er een zorgelijke ontwikkeling gaande is.

Dan voorzitter, drie inhoudelijke punten die wij graag naar voren willen brengen in het kader van voorjaarsnota kadernota. Dat is aan de ene kant het Zuid-Holland Programma Landelijk Gebied, daarnaast recreatie en als laatste communicatie.

Allereerst dan het ZHPLG, komende periode is dat wat ons betreft echt de allerbelangrijkste opgave. We willen de natuur versterken, stikstof reduceren en we willen een leefbaar landelijk gebied in Zuid-Holland. En we zijn blij te zien dat al die verschillende elementen, die voor ons van belang zijn, ook terugkomen in de voorjaarsnota. Echter maken we ons grote zorgen over de financiële kant. Nu het Rijk niet over de brug lijkt te komen, is het voor ons van belang dat we gaan kijken hoe we ons eigen geld extra aan de kant kunnen zetten om die doelen wel gewoon te realiseren. In de commissie werd dit afgeraden door de gedeputeerde met de woorden ‘dan blijft dat op de plank liggen’ en ‘er is nog te veel onzekerheid’ volgens GS. Ik spreek dan mijn hoop bij deze uit dat GS dit wel goed blijft monitoren en zodra er meer zekerheid is wel verstandige voorstellen aan ons voorlegt. Ondertussen zijn we met de SGP op de achtergrond bezig om te kijken of we toch wel daar in de vorm van een motie invulling aan kunnen geven.

Dan recreatie, mijn college Rozenberg die is als sinds de begroting en eigenlijk al sinds ze in de Staten zit zich hard aan het maken voor de recreatiegebieden in Zuid-Holland. Het is voor ons van essentieel belang dat recreatiemogelijkheden, met name rond de stad, goed op orde blijven. Zeker ook als we kijken naar wat er allemaal nodig is om onze natuur te beschermen, dan willen we juist de recreatiegebieden zo aantrekkelijk mogelijk maken zodat mensen daarvan kunnen genieten. En het is natuurlijk ook voor onze inwoners, voor gezondheid, voor beweging, ook gewoon ontzettend belangrijk dat die recreatiegebieden toegankelijk blijven. Daarom hebben wij twee amendementen voorbereid die wij in de tweede termijn overwegen in te dienen. Één om in de voorjaarsnota voor 2024 al extra geld voor recreatiegebieden rond de stad te regelen en de andere is voor de kadernota om het gat, of eigenlijk de dip die we de komende jaren zien, te dichten.

Als laatste wil ik graag het belang van begrijpelijk taalgebruik uitlichten. Wij hebben hier als fractie natuurlijk al heel vaak vragen over gesteld en we hebben het hier ook in PS al vaker over gehad. We hebben zelfs in 2020, zeg ik even uit mijn hoofd, daar ook een motie voor aangenomen dat B1-taalniveau écht de norm zou moeten worden van de provincie. Tegelijkertijd zien we nu dat dat eigenlijk nog steeds niet de realiteit is. Dit jaar hebben we voor het eerst het potje van de Staten, echt een mooi middel om aan dit soort zaken een extra boost te geven, en daarom hebben wij een motie voorbereid om een boost te geven aan B1 door enerzijds de website op korte termijn helemaal om te zetten naar teksten op B1-niveau. En tegelijkertijd ook vanaf nu onze Statenvoorstellen op B1-niveau te maken zodat het in ieder geval voor onze inwoners duidelijk is wat wij hier besluiten met elkaar. Die toegankelijke communicatie en begrijpelijke besluitvorming is wat ons betreft essentieel en daarom zullen wij die motie ook in de tweede termijn indienen.