Vooral jongeren zien wel wat in Tiny House

Beeld: Pixabay

Bron: Stellingwerf.nl – 6 april 2021
Uit een enquête van D66 blijkt dat vooral jongeren interesse hebben in wonen in een Tiny House.

Begin november 2020 is door de fractie van D66 in Weststellingwerf een onderzoek uitgezet onder inwoners omtrent de behoefte aan leefruimte in de vorm van Tiny Houses. In totaal hebben 197 mensen de enquête ingevuld. De grootste groep mensen (40%) die wonen in een Tiny House wel zien zitten, heeft een leeftijd tussen de 18 en 30 jaar. Daarnaast is 75% van de mensen 50 jaar of jonger. Hiermee spreekt het concept van klein wonen vooral de jonge generatie aan.

Verhuizen

Bijna 2/3 van de belangstellenden is reeds woonachtig in Weststellingwerf. Ook mensen buiten de gemeente zijn aanzienlijk vertegenwoordigd. Dit laat volgens D66 zien dat belangstellenden in hoge mate bereid zijn om te verhuizen om klein te kunnen gaan wonen. Als belangrijkste redenen om te kiezen voor een Tiny House wordt gekozen voor duurzaamheid, kosten en vrijheid.
De meeste mensen (50%) willen een Tiny House kopen, waarbij dus niet aan zelfbouw (30%) wordt gedaan. De rest (20%) ziet het huren van een Tiny House wel zitten. Dit moet wel een Tiny House op een fundering zijn. Ruim 75% van de mensen geeft aan een Tiny House op een fundering te prefereren boven een Tiny House op wielen.

Plan

Met deze inzichten, begint D66 met het opzetten van een plan. Wesley Veen: “Wij willen, voordat wij concrete stappen gaan zetten richting het college en de raad, een goed uitgewerkt plan vormgeven. Hierbij zullen wij gebruik maken van de input van onze inwoners.’