Fijn wonen en werken in Wageningen

Dit stuk verscheen eerder als bijdrage aan de rubriek ‘Uit de Raad’ in Stad Wageningen.

Er is een groot tekort aan woonruimte. Ook Wageningen heeft de komende jaren extra woonruimte nodig. Ouderen wonen langer zelfstandig, huishoudens worden kleiner (dus meer wooneenheden), mensen willen op andere manieren (samen-)wonen en het aantal Wageningers stijgt. Het antwoord
is dus niet alleen meer bouwen maar ook goed luisteren naar woonbehoeften.

Extra bouwen

Extra bouwen binnen Wageningen kan nog op een paar plekken. Denk daarbij aan de haven, rand van de Nude en inbreiden rondom het busstation. We houden het Binnenveld en ‘de eng’ vrij van bebouwing maar zien wel mogelijkheden bij de Haarweg. D66 maakt dus woonwensen mogelijk.

Creativiteit in het woondossier

Ouderen willen zelfstandig blijven wonen als zij hun huis of perceel mogen splitsen of doorschuiven naar een stadsappartement. Er ontstaat ruimte voor alternatieve bewoning van bestaande percelen
(bijvoorbeeld tiny houses of twee huishoudens in een gesplitst huis). Regelgeving zit hierbij nog in de weg.

Wereldstad op zakformaat

D66 wil dat Wageningen een wereldstad blijft in zakformaat. Dus veel groen, één met de natuur, sterke onderlinge sociale cohesie en werk dichtbij huis door een bloeiende economie. Wij kiezen voor bouwvormen die zorgen voor ontmoeting en verbinding in een groene ruimte: zo krijgt Wageningen sterke wijken waar het fijn samenwonen en werken is.

Luister naar onze podcast!

Wil je meer weten over hoe D66 Wageningen over thema’s als Duurzaamheid, Groen, Wonen, Sport, Cultuur en Sociaal-liberalisme in de lokale praktijk denkt? Beluister dan onze podcasts!