Wonen
voor
mensen

Lees voor

– Bouw 10 nieuwe steden
– Geef een bouwbaas de leiding
– Vastgeroeste processen doorbreken: geen bezwaar maken maar huizen bouwen
– Direct investeren in infrastructuur
– Geen belastinggeld naar grondbezitters, maar naar de bouw van betaalbare huizen

Lees voor

Bouw 10 nieuwe steden.
D66 wil tien nieuwe woonplaatsen ontwikkelen, dus ook op weilanden. Wij willen
plekken aanwijzen voor nieuwe grootschalige woningbouw. De ene keer denken
we daarbij aan een nieuw groot stadsdeel, naast of in bestaande plaatsen, zoals
Rijnenburg bij Utrecht of Fellenoord dat middenin Eindhoven ligt. Soms zullen het
écht totaal nieuwe woonplaatsen worden zoals Eemvallei in Zuid-Flevoland. En soms
wordt een gehucht of dorp een grote woonplaats zoals De Klomp in de gemeente
Ede of langs de A30 onder Barneveld. En de andere keer kan het een combinatie zijn
van inbreiden en uitleg zoals in Zwolle-Vechtpoort en Zwolle-Zuid. Wat D66 betreft
willen we geen taboes meer op locaties, ook niet als dat nu bijvoorbeeld weilanden
buiten de bebouwde kom zijn. De kern is dat verschillende plaatsen in Nederland om
een verschillende aanpak vragen om snel meer betaalbare woningen te realiseren: soms vooral
veel inbreiding, soms uitbreiding in omliggende weilanden en soms een totaal nieuw
gebied ontwikkelen. D66 wil het aanpakken van de woningcrisis op één zetten en
daarom doen wat nodig is om snel meer betaalbare woningen te bouwen.


D66 wil dat we de ruimte in Nederland anders gaan verdelen: minder vee, meer
huizen.

Nog steeds gebruiken we twee derde van ons land voor landbouw. En daarvan een
groot deel niet eens voor voedsel voor Nederlandse mensen, maar juist
om dieren te voeden en hun vlees te exporteren. Je hoeft geen vegetariër te zijn om
gefronste wenkbrauwen te krijgen dat Nederland het slachthuis van Europa is. Ook
omdat daarvoor heel veel ruimte nodig is. Veel meer dan we gebruiken om te wonen,
te leven en te werken. Natuurlijk willen we niet heel Nederland volbouwen. Alle
ontwikkeling tussen 1980 en 2020 – dus ook alle Vinex-wijken – hebben we kunnen
doen met een groei van de bebouwde omgeving van 8% naar 11%. Door een fractie
van onze oppervlakte slim te bestemmen voor woningen kunnen we dus een enorme
slag maken. Een deel van deze grond wil D66 juist omzetten naar natuur. Voor écht
groen in plaats van eindeloze weilanden voor intensieve landbouw.

Geef een bouwbaas de leiding
.
D66 wil dat deze plaatsen er écht komen, door een bouwbaas de leiding te geven.
De bouwbaas is vergelijkbaar met de Deltacommissaris van de Deltawerken of de
leiding van Ruimte voor de Rivier die zorgde dat Nederland droge voeten hield. Aan
grote bouwplannen geen gebrek, maar de organisatie duurt eindeloos. Veel ligt stil
omdat gemeenten en provincies het gewoon niet uitgevoerd krijgen, zeker als ze te
weinig geld krijgen. Een bouwbaas met centrale organisatie, samengevoegd budget
voor infrastructuur en voorzieningen, en doorzettingsmacht zorgt dat deze nieuwe
woonplaatsen er gaan komen en ontzorgt gemeenten en provincies.

Vastgeroeste processen doorbreken: geen bezwaar maken maar huizen bouwen.
Als op dit moment woningen gebouwd worden, kunnen omwonenden
tot ‘het gaatje’ procederen om het tegen te kunnen houden. Ondertussen hebben
woningzoekenden die daar willen wonen geen poot om op te staan om hun belang
te verdedigen. De woningen die we willen bouwen, gaan er nooit komen als de
rechtsbescherming zo scheef is in het voordeel van bezwaarmakers. Daarom wil
D66 radicaal dereguleren ten gunste van de woningzoeker. Dat moet veel verder
gaan dan achterhoedegevechten over nestkastjes. D66 wil bijvoorbeeld dat de Raad
van State de mogelijkheid krijgt slechts enkele casussen als bodemprocedure aan
te wijzen. Voor de rest geldt dat de bouw al mag beginnen en het proces alleen nog
maar kan gaan om eventuele compensatie te bepalen. Het debat waar wat gebouwd
wordt, moet weer in de raadszaal in plaats van de rechtszaal. D66 wil dus ook dat
bezwaarmakers geen gang naar de Raad van State mogen maken, als ze niet eerst de
gemeenteraad op de hoogte hebben gebracht van hun bezwaar met een zienswijze.
Eindeloos terugkerende bezwaren handelen we snel af met AI. Daarnaast willen we
radicaal dereguleren om de doorlooptijd van woningbouw te verkorten. Zeker voor
prefab-huizen moeten overal in Nederland dezelfde voorschriften gelden, zodat
goede huizen snel door heel Nederland kunnen worden neergezet. Ook andere
bouwregels moeten snel geharmoniseerd en versimpeld worden.

D66 wil direct bij de bouw investeren in infrastructuur en voorzieningen
.
Dat is voor D66 cruciaal. Andere partijen stellen vaak voor om in het wilde weg
ontwikkelaars woningen neer te laten zetten. Later denken ze pas na over een ov-
verbinding, scholen, winkels of andere dingen die zorgen dat mensen er goed kunnen
leven. Of bedenken ze later pas dat de locatie zo laag ligt dat het enorm veel
moeite kost om te zorgen dat mensen droge voeten houden op die plek.
Wij willen niet alleenhuizen bouwen, maar juist een echte wijk, een stad of een
gemeenschap. Latenwe leren van de vier principes die Parijs heeft gebruikt om veel,
maar ook goed te bouwen: nabijheid, participatie, ecologie en solidariteit. Wie zorgt
dat je overal in eenstad of dorp makkelijk op de fiets, lopend, of met het ov kan komen,
heeft ook minder parkeerplaatsen nodig. En zo kunnen we op de nieuwe plekken
echt meer woningen voor mensen bouwen in plaats van parkeerplaatsen voor auto’s.
Daarom moeten we fors investeren in infrastructuur voor deze nieuwe grootschalige
woningbouwlocaties. Dat is dus een goede ov-verbinding of station als die er nog
niet ligt, een goede weg als de boel anders vastloopt en natuurlijk direct aansluiting
op het stroomnet.

Geen belastinggeld naar grondbezitters, maar naar de bouw van betaalbare huizen.
Grondeigenaren kunnen nu vragen wat ze willen en gijzelen
daarmee betaalbare woningbouw. De grondprijzen exploderen en wij blijven betalen.
De bizarre situatie is ontstaan dat de overheid telkens miljoenen moet bijleggen
om grasland om te zetten in een wijk vol ontzettend gewilde woningen. Dat is de
wereld op z’n kop. Zeker nu we die woningen fabrieksmatig kunnen bouwen, zou dit
de meest rendabele actie van de wereld moeten zijn. Daarom moeten gemeenten
veel vaker gebruik maken van het voorkeursrecht op gronden die nodig zijn
voor woningbouw. Daarnaast wil D66 zo snel als mogelijk een planbatenheffing,
zodat we overwinsten op grond gaan gebruiken voor betaalbare woningbouw, de
benodigde infrastructuur en publieke voorzieningen, in plaats van ze in de schoot van
grondbezitters te werpen. Om te ontsnappen uit deze gijzeling moeten gemeenten
dus weer écht een actief grondbeleid gaan voeren en een goede stok achter de
deur hebben. Daarom wil D66 in het uiterste geval verplichte verkoop van grond of
een verplichting tot start bouw. Dat is nu praktisch onmogelijk vanwege de enorme
tijdsduur en hoge kosten. Grondeigenaren krijgen met ons plan nog steeds een mooi
bedrag voor hun grond, maar geen exorbitante winsten meer. Met deze aanpak
zorgen we dat we de woningen gaan bouwen die nodig zijn en belastingbetalers niet
langer de pinautomaat van grondbezitters zijn.

– Mensen met een hoger inkomen meer laten betalen aan hun sociale huurwoning
– Meer middenhuur en meer betaalbare koopwoningen
– Gemengde wijken: 30% sociale huur voor alle gemeenten, maar ook een maximum van 50% per wijk

Lees voor

Mensen met een hoger inkomen meer laten betalen aan hun sociale huurwoning
Voor een sociale huurwoning heeft de overheid extra bijgedragen om
te zorgen voor een lage huur. Dat is keihard nodig, maar dat is wel bedoeld voor
mensen met weinig geld. Woningcorporaties kunnen nu al een hogere huur vragen
aan sommige mensen met een hoog inkomen maar doen of kunnen dat nu in veel gevallen niet.
We horen vaak dat corporaties dat niet doen omdat ze het voor de
samenstelling van de wijk aantrekkelijk vinden dat deze mensen er blijven wonen. Ook
voor veel linkse partijen is dit vloeken in de kerk. Maar met zulke grote tekorten aan
sociale huurwoningen kunnen we ons dat niet meer veroorloven. Er wonen inmiddels
in totaal ca. 350.000 huishoudens met een hoger inkomen in een sociale huurwoning.
Meer dan in de complete provincie Friesland wonen. Het gaat dus om één op de zes
sociale huurders die met hun huidige inkomen niet meer in aanmerking zouden komen
voor een sociale huurwoning. We willen dat corporaties voor deze groep verplicht
richting een marktconforme huur gaan en alleen in uiterste gevallen een uitzondering
geven. Laten we die inkomenstoets ook jaarlijks doen en niet alleen aan het begin.
Op die manier krijgen woningcorporaties meer middelen die ze kunnen steken in
het bouwen van broodnodige extra woningen of verlaging van de energierekening
van huurders. En als iemand als gevolg hiervan een nieuwe woning zoekt en vindt,
komt er weer een woning vrij waarmee we de wachtlijsten eindelijk kunnen inkorten.
Die woningen voor middeninkomens moeten er dan natuurlijk wel zijn. Daarom is
het noodzakelijk dat we dit samen doen met een groot offensief voor betaalbare
koopwoningen en middenhuurwoningen.

Meer middenhuur en meer betaalbare koopwoningen

Om te zorgen dat mensen gaan doorstromen vanuit een sociale huurwoning is natuurlijk de
kernoplossing dat ze een huis hebben om naartoe te verhuizen. Dat betekent niet
alleen mooie doelstellingen roepen, maar ook echt woningen bouwen of beschikbaar
krijgen die voldoen aan die opgave. Hiervoor hebben we natuurlijk een bouwbaas
die gaat zorgen voor tien nieuwe woonplaatsen, maar overal in Nederland zullen
gemeenten moeten werken aan meer middenhuur en meer betaalbare woningen.
Om écht die woningen voor het midden te krijgen, is een boel financiering nodig.
Investeringen aankondigen voor woningen deden al veel politici voor ons, maar veel
huizen bouwen bleek telkens een ander verhaal. D66 wil het anders aanpakken.
Als eerste moeten we een stop zetten op de exploderende grondprijzen die zorgen
dat subsidies voor woningbouw vooral belanden in de zakken van grondbezitters.
Daarvoor hebben we al voorstellen gedaan zoals het voorkeursrecht,
de planbatenheffing en eerder inzetten van verplichte verkoop van grond.
Daarnaast is het bestaande geld versnipperd over allerlei verschillende fondsen en regelingen.
Dat werkt niet. D66 wil het geld samenvoegen zodat het gericht kan worden ingezet
voor de prioriteiten die we stellen: de tien nieuwe woonplaatsen en het invullen van
de bouwquota voor jongeren en ouderen. Daarnaast is er één onderdeel waar D66
vindt dat er serieus extra geld bij moet en waar we de historisch lage staatsschuld
voor mogen inzetten. Dat is de infrastructuur. Jarenlang uitblijven van de nodige
investeringen in het stroomnet, het spoornet en specifieke OV-verbindingen heeft ons
land op slot gezet. Juist met die investeringen in een goede stroomvoorziening en
ontsluiting zorgen we dat nieuwe woonplaatsen en wijken van de grond komen die nu
niet gebouwd worden.

Gemengde wijken: 30% sociale huur voor alle gemeenten,

maar ook een maximum van 50% per wijk
Overal moeten betaalbare woningen beschikbaar zijn. Gemeenten met korte
wachtlijsten voor sociale huur zijn amper te vinden. Daarom wil D66 de wet hard
gaan handhaven dat overal 30% sociale huur in de nieuwbouw de norm moet zijn.
Dat vinden mensen in villadorpen misschien niet leuk, maar ons land is er voor iedereen.
Daar past voor D66 ook een andere kant bij. Wijken waar sociale huur nu boven de
50% uitkomt, zijn vaak ook de wijken waar veel sociale problematiek zich concentreert.
D66 is het zat dat we die scheidslijnen in de samenleving in stand houden.
We moeten weer meer met elkaar in gesprek. Dat begint door met elkaar in de wijk
te wonen. Daarom geven we corporaties en gemeenten niet alleen de opdracht
om te werken aan het minimum van 30% sociale huur per gemeente voor de nieuwbouw,
maar ook dat ze een plan moeten implementeren om te werken naar een maximum
van 50% sociale huur per wijk. Met deze verkoop of omzetting naar middenhuur
krijgen meer mensen in de middenklasse een kans op een woning. Maar met het geld
hebben corporaties ook meer financiële ruimte voor het bijbouwen van woningen
en om de energiekosten in sociale huurwoningen omlaag te krijgen.

– Nationaal offensief om de doorstroom op gang te brengen
– Bouwquotum: minder eengezinswoningen en meer appartementen voor jongeren en ouderen
– Maak doorstromen een financieel aantrekkelijke keuze
– Meer studentenkamers in plaats van studio’s

Lees voor


D66 wil stoppen met los zand en starten met nationaal doorstroomoffensief.
Dewoningmarkt ligt in heel Nederland stil. Het probleem dat jongeren geen huis kunnen
vinden, geldt overal. Toch moet iedere gemeente en woningcorporatie zelf het wiel
uitvinden om ouderen die willen doorstromen te helpen. Hierdoor zijn regelingen
totaal niet bekend. Mensen die wel willen verhuizen, lopen vast in bureaucratische
rompslomp en bovendien is het los zand. Waar Den Haag seniorenmakelaars inzet,
heeft Den Bosch verhuiscoaches en variëren de verhuiskostenvergoedingen van 750
euro in Amersfoort tot 6.200 euro in Amsterdam. Utrecht experimenteert met nieuwe
regelingen, terwijl Gelderland ermee stopt. Kijk welke dingen werken en zorg dat die
landelijk beschikbaar en bekend zijn.


D66 wil minder eengezinswoningen en meer appartementen voor jongeren en
ouderen.

Om de stilstand te doorbreken op de woningmarkt voor starters en senioren,
is een nieuwe politiek nodig volgens D66. De doelen voor seniorenwoningen halen
we bij lange na niet, en voor jongeren en alleenstaanden zijn niet eens doelen
vastgelegd. De vrijblijvendheid moet eraf. Iedere gemeente moet een bijdrage leveren
om bij te bouwen voor deze doelgroepen met een bouwquotum. De nieuwe wet
regie volkshuisvesting schrijft alleen voor dat regio’s met het woningbouwprogramma
een visie op papier zetten. Zulke beleidsstukken zijn er al genoeg geschreven in
Nederland. D66 wil in plaats daarvan harde aantallen per doelgroep voor iedere
gemeente die ze moeten halen.

De bouwopgave doorschuiven naar de buurgemeente omdat je zelf het weidse
uitzicht en het “dorpse karakter” wil behouden, doen we niet meer. Alleen in
uiterste gevallen, wordt een uitzondering verleend op het quotum. Bijvoorbeeld als
de gemeente in de voorgaande jaren al een grote bijdrage heeft geleverd aan de
bouwopgave of de ruimte aantoonbaar niet voorradig is. Bouwen voor de oudere van
nu betekent ook iets anders dan dat we tot nu toe hebben gedaan. Veel wijken, ook als
ze nieuw gebouwd zijn, bestaan uit eengezinswoningen met af en toe een blok kleine
appartementen voor hulpbehoevende ouderen. Als we écht willen dat mensen tussen
de 60 en 80 jaar eerder gaan verhuizen, zullen we meer ruime appartementen moeten
bouwen. Met ruimte voor een kleinkind om bij opa en oma te blijven logeren. We
willen dat alle gemeenten binnen een jaar inventariseren bij alle medische wijkcentra
of daar één, twee, drie of meer lagen seniorenwoningen kunnen worden bijgebouwd.
Dat is immers de beste locatie.

D66 wil een Nationale Doorstroombank oprichten zodat doorstroming ook een
financieel aantrekkelijke keuze wordt.

De kern van het probleem is dat ouderen niet willen doorstromen als ze meer moeten gaan betalen voor een kleiner huis. Dat is logisch en daar moet een oplossing voor komen. Met een Nationale Doorstroombank
kunnen ouderen de winst van hun overwaarde inzetten voor een garantie om de rest
van hun leven gratis of goedkoop een seniorenwoning te kunnen bewonen. Dit geeft
meer zekerheid aan ouderen dat ze met een gerust hart hun woning kunnen verkopen
en iets kunnen gaan huren. Zo zetten we alles op alles voor meer doorstroming zodat
we niet hoeven te wachten op woningbouwprojecten om morgen al de woningmarkt
uit het slot te trekken.

D66 wil weer studentenkamers bouwen.
Studio’s voor studenten zijn duur om te bouwen en bovendien willen veel jongeren dat helemaal niet. Kamers horen bij het
studentenleven en voorkomen eenzaamheid bij veel studenten. Stoppen met studio’s
bouwen dus door studentencorporaties. D66 wil snel een einde aan de werking van de huurtoeslag die juist de bouw van studio’s in plaats van kamers aanjaagt.
Jongeren gaan steeds later het huis uit omdat het voor hen lastig is een woning te
vinden. De doorbraak om meer betaalbare studentenwoningen te krijgen zal ook van
universiteiten moeten komen. Bijna overal zijn ze druk bezig met het vormen van
een campus. Universiteiten moeten de helft van het tekort daar zélf organiseren. Dan
moeten we natuurlijk ook af van de bizarre bezuinigingen op het hoger onderwijs en
mbo.

– Stoppen met rondpompen van toeslagen
– Maak een einde aan fiscaal beleid dat de prijs van koophuizen opdrijft
– Koop en huur weer gelijk gaan behandelen
– Beboet leegstand

Lees voor


Maak een einde aan fiscaal beleid dat de prijs van koophuizen opdrijft
Het financiële stelsel is vastgelopen. Om zoveel mogelijk mensen te vriend te houden,
zit het belastingstelsel vol fiscale gunsten. Maar de vele mensen die deze mislopen,
delven het onderspit: middeninkomens, alleenstaanden, woningzoekenden. D66 wil
dat herstellen door een drastische versimpeling. De fundamentele fout die D66 wil
herstellen, is dat we koopkrachtbeleid proberen te voeren via de woningmarkt. Zo
proberen we mensen met een laag inkomen te helpen via de huurtoeslag, die dus
afhankelijk is van je precieze woonsituatie. Woon je nog op een studentenkamer, dan
krijg je opeens niks. Kun je alleen een veel te duur appartement vinden, dan krijg je
ook niks. Dat werkt dus niet.

Aan de andere kant proberen we huizenbezitters te ondersteunen met de
hypotheekrenteaftrek. Het doel hiervan is om eigenwoningbezit te stimuleren. Een
nobel streven, maar het verstoort de woningmarkt enorm. Hierdoor wordt het kopen
van een huis voor veel mensen juist moeilijker. De hypotheekrenteaftrek stuwt al jaren
de huizenprijzen in Nederland ver de hoogte in. Wat een mooi voordeel is voor de
één, zorgt voor de ander dat een huis buiten bereik blijft. Met een flink prijskaartje.
De subsidie voor huizenbezitters loopt inmiddels al op tot meer dan 11 miljard. Die
kunnen we ook inzetten voor een lastenverlichting voor iedereen.
Zoals we al eerder lieten zien: gewone mensen die afhankelijk zijn van middenhuur
zijn nu de klos. Dat is een volstrekt logisch, maar ongewenst, gevolg als de overheid
aan de ene kant de koopsector met miljarden subsidieert via de hypotheekrenteaftrek
en aan de andere kant miljarden in de huurtoeslag stopt. Koopkrachtbeleid uit de
woningmarkt halen is dus keihard nodig om weer ruimte voor het midden te bieden.

D66 wil stoppen met het rondpompen van toeslagen en starten met het zorgen
voor een fundament in bestaanszekerheid.

D66 wil een stelsel waarin alle toeslagen inclusief de huurtoeslag vervangen worden, inclusief alle voorschotten, naheffingen
en alle problemen die daarbij komen kijken. Wat heb je aan huurtoeslag als je geen
woning kan vinden om een toeslag voor aan te vragen? Daarom willen we meer
bouwen, meer doorstroming, maar ook in plaats van de huurtoeslag een “verzilverbare
heffingskorting”. Een vast bedrag voor iedereen dat je gestort krijgt op je rekening
of als korting op je belasting. Dat is bestaanszekerheid voor mensen met een laag
inkomen, maar je raakt het voordeel dus niet kwijt als je meer gaat verdienen. Zo
gaat méér werken weer méér lonen dan nu het geval is. Op deze manier zorgt de
overheid altijd voor je bestaanszekerheid, ongeacht je woonsituatie of keuzes op de
woningmarkt. Zo hoef je niet te blijven zitten waar je zit, als dat net handig uitkomt
voor je huurtoeslag en stimuleren we de doorstroming op de woningmarkt. Dat is
uiteindelijk goed voor iedereen.

D66 wil koop en huur weer gelijk gaan behandelen.
Stop de prijsexplosie van huizen. Naast alle toeslagen stoppen we dus ook met de hypotheekrenteaftrek. Die
bouwen we af. Niet direct, maar geleidelijk. Vrijgekomen middelen kunnen we inzetten
voor een belastingverlaging voor iedereen via de verzilverbare heffingskorting en het
bouwen van meer huizen. Zo krijgen óók huizenbezitters weer een voordeeltje op hun
belasting, maar zonder dat het de huizenprijzen de hoogte in stuwt.

D66 wil een boete op leegstand en subsidie op bouwen.
Op dit moment is het vaak te gunstig om grond niet te bebouwen, omdat dat boekhoudkundig meer waarde
oplevert dan voor een relatief lage prijs laten bebouwen. Grondeigenaren wachten de
waardestijging dan rustig af in plaats van zo snel mogelijk te bouwen. Die vertraging
kunnen we nu niet lijden. D66 wil een leegstandsheffing die de rekening legt waar
die hoort: bij grondeigenaren die niet bouwen. Daarnaast moet een planbatenheffing
zorgen dat de belastingbetaler niet kromligt om woningbouwprojecten te financieren.
Laten we dat halen uit de enorme winst die grondeigenaren maken omdat we als
samenleving de waarde van de grond verhogen.

– Breng de stikstofuitstoot omlaag om meer huizen te bouwen
– Herstel het fundament van onze Nederlandse woningen
– Investeer in infrastructuur: openbaar vervoer, stroom en wegen

Lees voor

Breng de stikstofuitstoot omlaag om meer huizen te bouwen
Het stikstofprobleem laat pijnlijk zien hoe de prioriteiten voor veel politieke partijen
in Nederland daadwerkelijk liggen. Al decennia stuurt het landbouwbeleid op steeds
verdere schaalvergroting en worden de grenzen van de natuur genegeerd. Politieke
energie is keer op keer gaan zitten in het wegredeneren van problemen in plaats
van harde keuzes te maken. Dat houdt een keer op. Sinds 2019 kan iedereen zien
hoe het doorschuiven van problemen Nederlanders keihard raakt: woningen kunnen
niet worden gebouwd, infrastructuur ligt stil en ook de boeren zelf kunnen geen
toekomst opbouwen. De laatste schatting van Bouwend Nederland plaatst de schade
op stilstand van een kwart miljoen woningen.

Het Economisch Instituut van de Bouw komt op een lager aantal woningen, maar nog steeds op tienduizenden.
Vasthouden aan dogma’s en het beschermen van gevestigde belangen hebben een
grote prijs. Woningzoekenden betalen die nu. Dat moet afgelopen zijn. D66 wil nu
eindelijk doorpakken met stikstofreductie. Onderzoek na onderzoek en rechtszaak
na rechtszaak laat zien dat dat het enige pad is om Nederland weer van het slot te
krijgen en de hele stikstofsaga eindelijk achter ons te laten. Daarvoor moeten alle
partijen hun bijdrage leveren: de industrie, maar óók de landbouw. Landbouw is
verantwoordelijk voor ongeveer 65% van de totale stikstofdepositie in Nederland.

Nederland produceert veruit de meeste stikstof van alle landen in Europa. En we
produceren ook steeds nieuwe eisen aan boeren, zonder daadwerkelijke besluiten
over hoe ze verder moeten. Zo missen boeren ieder toekomstperspectief. We
hebben dus een forse verlaging van de veestapel nodig en moeten overschakelen
naar kringlooplandbouw. Met een toekomstbestendig verdienmodel en natuurlijk
ondersteuning bij transitie of stoppen. Dat is de enige manier om weer woningen te
kunnen bouwen voor Nederlanders, wegen en spoorbanen aan te leggen en boeren
op weg te helpen naar een toekomst waarin ze kunnen floreren.

Herstel het fundament van onze Nederlandse woningen
Als we het enorme woningtekort willen aanpakken in Nederland, kunnen we het
ons niet veroorloven bestaande woningen onbewoonbaar te laten worden. Toch
zijn er ongeveer 425.000 gebouwen in Nederland die nu al te maken hebben
met funderingsschade of tot 2035 een groot risico daarop lopen. Als we geen
preventieve maatregelen nemen, kan de totale schade oplopen tot € 54 miljard.30 Dat
is een rekening die we Nederlandse huizenbezitters niet kunnen laten ophoesten.
In Rotterdam-Zuid zie je al woningen met een WOZ-waarde van € 325.000 en
een kostenpost van tussen de € 100.000 – 180.000. Dat is onbetaalbaar. Het is
onbestaanbaar dat het kabinet dit probleem amper tot niet heeft opgenomen in het
Regeerprogramma en huiseigenaren dit grotendeels zelf laat oplossen. D66 heeft
vorig jaar al het voortouw genomen voor een Nationale Aanpak Funderingsschade
met de motie-Paternotte c.s. De acties blijven bijna een jaar later nog steeds hangen
in onderzoeken en voornemens. D66 wil dat het Rijk haar verantwoordelijkheid
pakt, gericht de zwaarst getroffen gebieden helpt en zorgt dat mensen dichtbij
ondersteuning kunnen krijgen.

Investeer in infrastructuur: openbaar vervoer, stroom en wegen
Een woning kan niet zonder een goede aansluiting op de rest van het land. Voor
werk, school, kinderopvang of familie. Het is nodig dat we ons elektriciteitsnet
fors uitbreiden, nieuwe woonwijken goed bereikbaar maken en de Nederlandse
infrastructuur klaarmaken voor de toekomst.

Dat betekent allereerst een aansluiting op het stroomnet. Voor licht en apparaten,
maar ook om zelf energie te kunnen opwekken met zonnepanelen. Dat zouden
vanzelfsprekendheden moeten zijn, maar zijn dat niet in nieuwbouwwijken. D66 wil
dat concurrentiewaakhond ACM voorrang gaat geven aan de aansluiting van de
grootschalige woningbouwprojecten die we voorstellen in dit plan. Zo kunnen we
aan de slag om deze huizen te verlichten met wind van de Noordzee en de zon op
onze daken. Dat kost veel incidenteel, maar levert ons ook een boel op. Geen hogere
energierekening. Geen afhankelijkheid meer van fossiele energiebronnen, die we met
steeds meer moeite dieper uit de aarde moeten halen, die opraken en waarmee we
afhankelijk blijven van autocratische landen. Om controle terug te krijgen over onze
energierekening moeten we energie dichtbij opwekken, met bronnen die vrij voorradig
zijn zoals wind en zon. Daarom is D66 bereid daarin te investeren wat nodig is vanuit
de historisch lage staatsschuld.

Verder heb je niks aan een huis als je er niet kan komen. Nog te vaak willen rechtse
partijen woningbouwprojecten erdoor drukken en pas later nadenken over een
treinverbinding, fietspaden en buslijnen. De planning van infrastructuurprojecten zien
we te vaak losstaan van de woningbouwplannen. Dat moet afgelopen zijn. De minister
zelf geeft toe dat de 2,5 miljard voor infrastructuur lang niet genoeg is om de miljoen
woningen te ontsluiten die ze wil gaan bouwen. D66 wil ook voor deze langjarige
investering miljarden extra vrijmaken uit de staatsschuld. Om te zorgen dat de ov-lijn
er bijvoorbeeld direct ligt als de huizen er komen. Dan hebben mensen niet al een
auto of een tweede gekocht, maar weten ze direct dat ze met de trein, tram of metro
overal naartoe kunnen. Kijk in Utrecht naar de Merwedekanaalzone die de grootste
autovrije stadswijk wordt van Nederland. Dat scheelt enorm, want zo kunnen we veel
meer woningen voor mensen bouwen in plaats van parkeerplaatsen voor auto’s.

Dit is een nieuw en hoopvol moment voor Nederland. Een nieuwe generatie van alle leeftijden staat op. Wij willen samen de grote problemen te lijf, in plaats van elkaar. We gaan keuzes maken die te lang zijn uitgesteld. Met nieuwe energie voor Nederland.