Extra studieplekken op bijzondere locaties

D66 wil dat de gemeente meer studieplekken op bijzondere locaties beschikbaar stelt. Eerder vroeg de partij hier al met succes om en volgden extra studieplekken in Huis73. De partij wil dat de gemeente ook in de leegstaande Raadskelder onder het Stadhuis studenten de mogelijkheid biedt om te studeren. Evenals op plekken als musea, kerken, de Tramkade en leegstaande winkels. De D66-fractie heeft het college hierover schriftelijke vragen gesteld.

In februari vorig jaar opperde de D66-fractie al om meer openbare en flexibele studieplekken in de gemeente ’s-Hertogenbosch mogelijk te maken. Het afgelopen jaar zijn die studievoorzieningen in Huis73 goed benut. De populariteit ervan is groot. Daarom vraagt de partij nu juist ook om door te pakken op studieplekken op bijzondere locaties zoals het Stadhuis, Tramkade, kerken, musea en leegstaande winkels. De D66-fractie deed hiervoor inspiratie op in Antwerpen waar al jaren studieplekken op bijzondere plekken beschikbaar zijn. Zoals in diverse musea en een bierbrouwerij.

Het college gaf in maart 2021 aan een participatietraject te starten met groepen inwoners en maatschappelijke partners voor het openstellen van (gemeentelijk) vastgoed. Daarna bleef het echter stil hierover. “Wij vinden dat een gemiste kans. In de afgelopen lockdown hebben duizenden studenten in onze stad en dorpen op de paar vierkante meters van hun kamertje moeten leven. Terwijl hier, naast Huis73, op meerdere plekken een alternatief geboden had kunnen worden. Wij willen daarom dat de gemeente snel overgaat tot het beschikbaar stellen van (gemeentelijk) vastgoed. Zodat er naar Antwerps voorbeeld op bijzondere plekken in onze gemeente (binnen de coronamaatregelen) gestudeerd kan worden”, aldus raadslid Geert Verbruggen.

Raadskelder
D66 kijkt daarbij in het bijzonder naar de Raadskelder onder het Stadhuis. Deze komt binnenkort leeg te staan en is ideaal om in alle rust en op ruime afstand van elkaar te studeren. “Het is een kans om als gemeente op korte termijn het goede voorbeeld te geven, door de raadskelder open te stellen voor studenten. Een rustige en inspirerende plek om te studeren.”

De partij heeft in schriftelijke vragen om meer opheldering gevraagd en vraagt het gemeentebestuur of zij bereid is de Raadskelder hiervoor ter beschikking te stellen.

Eerdere berichten
Meer flexibele studieplekken voor studenten (2 april 2021).
Creëer nieuwe studieplekken voor studenten (25 februari 2021).