Creëer nieuwe studieplekken voor studenten

25 februari 2021 | Studenten werken onder bepaald geen ideale omstandigheden thuis. Er zijn op dit moment geen of beperkte alternatieven voor thuis studeren. D66 ziet kansen om studeren op nieuwe en bijzondere (tijdelijke) locaties in de stad mogelijk te maken. Er is veel vastgoed wat zich hiervoor leent. De partij vraagt het college dan ook om actie te ondernemen.

De coronacrisis maakt duidelijk dat studenten kwetsbaar zijn. Zij hebben in deze tijden geen of beperkte alternatieven. Dit zorgt voor een enorme psychosociale druk. Studenten hebben het moeilijk om hun studieresultaten op peil te houden. Het is niet voor niets dat er vanuit het kabinet een voorstel is gedaan om studenten een extra studiejaar te geven. Tegelijkertijd ontstaat er leegstand in winkelpanden, kantoren en mogelijk ook in gemeentelijk vastgoed. Het is zonde om deze ruimten leeg te laten staan, terwijl er vraag is naar ruimte om te studeren met goede voorzieningen.

Raadslid Geert Verbruggen: “De commerciële flexwerkplekken komen langzaam van de grond. Deze plekken zijn veelal niet interessant voor studenten. D66 wil dat ’s-Hertogenbosch ook na de pandemie een echte studentenstad is. Daarvoor moeten we er alles aan doen om studenten in gezonde en comfortabele omstandigheden te laten studeren. We zien kansen om van leegstaande ruimten, zoals in het voormalige pand van de Hudson Bay, (tijdelijke) studie- en werkplekken te creëren. Zo kan het oude La Place de nieuwe ‘place to be’ worden voor studenten.”

Studeren kan ook op zeer bijzondere locaties in de stad. Tijdelijke studieplekken worden bijvoorbeeld al jaren aangeboden aan studenten in Antwerpen. “Zo kan je daar tijdens blokweken studeren op bijzondere plekken, zoals musea en een brouwerij. Dat kan ook in ’s-Hertogenbosch! Laten we onze studenten tijdens en na de pandemie helpen aan (tijdelijke) studieplekken. Er is veel vastgoed wat zich hiervoor leent. Zoals het Stadhuis, musea, kerken, kloosters en leegstaande winkels.”

De fractie heeft het college vragen gesteld om letterlijk en figuurlijk de ruimte te bieden aan studenten, zowel tijdens als na de coronapandemie.