PRIDE66: Trots en strijdvaardig

Helaas: wéér geen botenparade tijdens Pride Amsterdam. Maar er zijn genoeg redenen om er deze zomer toch een feestje van te maken, vindt Eric Klaver, voorzitter van PRIDE66.

30.07.2021
Tekst: Lisanne van ’t Riet
Foto’s: Jeroen Mooijman

Dit artikel verscheen eerder in ons ledenblad Democraat.

Met de openstelling van het burgerlijk huwelijk op 1 april 2001 – dankzij de inzet van Boris Dittrich, destijds Tweede Kamerlid, nu senator namens D66 – had Nederland een wereldprimeur: koppels van hetzelfde geslacht konden voor het eerst voor de wet met elkaar trouwen. Inmiddels is het twintig jaar later en vraagt de redactie van Democraat zich af: wat moet Nederland doen om weer zo’n stap vooruit te zetten? We vroegen het aan Eric Klaver, oprichter, voorzitter en boegbeeld van PRIDE66, het regenboognetwerk van D66.

Beeld: Fotograaf: Jeroen Mooijman

Wat hebben we sinds de openstelling van het burgerlijk huwelijk verder bereikt voor de LHBTIQ-gemeenschap in Nederland?
“Ons Kamerlid Vera Bergkamp heeft onder andere veel bereikt voor het moderne gezin. Positieve ontwikkelingen op het gebied van meerouderschap en erfrecht zijn in aantocht, en dat is goed nieuws. Dit sluit ook beter aan op de huidige samenleving, die al lang niet meer bestaat uit louter man-vrouw kinderen. Ook de Transgenderwet is een stap in de goede richting; iedereen van zestien jaar en ouder kan nu in de Basisregistratie Personen het geslacht veranderen van ‘man’ naar ‘vrouw’ en andersom. Wij zouden graag nog zien dat deze leeftijd wordt verlaagd naar twaalf jaar. Kinderen rond die leeftijd kunnen vaak al zelfstandig beslissingen maken en hun identiteit begint zich dan ook al echt te vormen. Genoeg jonge kinderen hebben moeite met hun biologisch geslacht. Ze leven met een andere identiteit.”

Beeld: © Jeroen Mooijman

We horen regelmatig over incidenten waarbij LHBTIQ’ers te maken krijgen met agressie en geweld. Hoe staat het met de acceptatie van de LHBTIQ-gemeenschap in Nederland?
“Er is altijd een gebrek aan acceptatie geweest. Gelukkig wordt er tegenwoordig veel beter geregistreerd om wat voor soort agressie het gaat en wie hiermee te maken krijgt. Het politienetwerk Roze in Blauw pakt dit goed op. Maar vaak zijn dit agenten die naast hun reguliere werk bezig zijn met geweldszaken tegen LHBTIQ’ers. Dit team zou eigenlijk moeten worden uitgebreid met agenten die hier permanent mee bezig zijn. Het bevorderen van acceptatie en begrip ligt natuurlijk niet alleen bij de politie, maar ook bij scholen en bij de politiek. Begrip komt met kennis en die kennis kunnen we op scholen overbrengen aan onze kinderen. Ik vind dat rolmodellen hierin cruciaal zijn. Rolmodellen heb je overal nodig; in de politiek, op school, bij de politie, in de sport, you name it. Als we het hebben over overall acceptatie, vraag ik me trouwens wel af of dit wel het doel op zich moet zijn. Wil ik geaccepteerd worden? Ik wil gewoon kunnen leven en overal zichtbaar mijzelf kunnen zijn. Dat is voor mij het belangrijkst. Niet gewelddadig bejegend worden staat eigenlijk voorop.”

Wat zou de politiek nu als eerste moeten
oppakken, volgens PRIDE66?

“Als eerste moet zo snel mogelijk Artikel 1 van de Grondwet worden uitgebreid. Discrimineren op basis van seksuele geaardheid of handicap staat dan expliciet in de Grondwet. Hiervoor zijn de eerste stappen al gezet. De wetswijziging is nu voor de eerste keer aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer. Dit moet nog een keer gebeuren om de Grondwet ook daadwerkelijk te kunnen wijzigen. Ik heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken. Ook vinden wij het belangrijk om relatief makkelijke aanpassingen snel door te kunnen voeren, zoals het schrappen van onnodige sekseregistratie. Waarom moet PostNL mijn geslacht weten als ik online een postzegel koop? Het is onnodig en kan relatief makkelijk worden aangepast. Ik vind dat de overheid hier een belangrijke rol in heeft. Hier zou ze meer aan kunnen doen.”

“De uitbreiding van Artikel 1 van de Grondwet; dat is de belangrijkste volgende stap”

En internationaal? Wat kan de Europese Unie doen voor de LHBTIQ-community?
De EU mag wel een wat harder standpunt innemen over de ontwikkelingen in bepaalde EU-landen, bijvoorbeeld Hongarije en Polen, waar nu LHBTIQ vrije zones zijn. Dat is natuurlijk absurd. De EU heeft genoeg gereedschappen in huis om dit aan te pakken en sancties op te leggen tegen deze landen. Hongarije en Polen zijn onderdeel van de EU en profiteren hiervan. Maar het lidmaatschap komt ook met een aantal afspraken, waar deze landen zich niet aan houden. Tot nu toe heeft de EU hier veel te slap tegen opgetreden.”

Deze zomer vieren we weer Pride in de hoofdstad. Helaas zullen we nog wel even vastzitten aan de coronaregels. Hoe kunnen we er toch een feestje van maken?
“Pride Amsterdam heeft besloten dat de botenparade dit jaar niet doorgaat. Maar dat betekent niet dat we er geen feest van kunnen maken. Al drie jaar lang werkt PRIDE66 heel goed samen met de roze netwerken van andere politieke partijen. Die samenwerking hopen we ook deze zomer voort te kunnen zetten. We hopen dat de PrideWalk weer plaatsvindt. Net als PrideTV, waarmee mensen de viering via het scherm gewoon thuis kunnen volgen.” ■

PRIDE66 is het regenboognetwerk van D66. PRIDE66 heeft verschillende afdelingen in het land, zoals in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Samen met de afdelingen verzorgt PRIDE66 voor inhoudelijke en sociale activiteiten.