Doelstelling: Preventie middelengebruik onder jongeren en daar
een gezond gesprek over kunnen voeren.
1. Bombardeer een aantal Ambassadeurs.
Zo krijgt “Opgroeien in een kansrijke Omgeving” (OKO)
ook echt een gezicht. Denk aan de wethouder, maar ook
de vrijwilligers die bijdragen aan grote feesten in de
dropen. Zo zijn er meer mensen betrokken en vertellen
we samen het verhaal dat Heerenveen een kansrijke
omgeving is voor kinderen en jongeren.
2. Vind en maak draagvlak voor een langdurig traject van 20 jaar.
We weten dat het traject van de lange adem is, er gaat soms een generatie overheen. Daar bij de start eerlijk over zijn brengt rust in de te nemen interventies en vergroot ook de kans op succes.
3. Benut de vragenlijstaan 16-jarigen vanuit de GGD.
Stel daarin vragen over over middelengebruik, de relatie met ouders en de vrijetijdsbesteding. Data helpt in het bepalen van de prioritaire interventies voor de komende twee jaar. Door samen te werken met de GGD kan dat doeltreffend en kosteneffectief.
4. Werk samen met partners die dit kunnen en faciliteer hen in dat wat zij het beste kunnen en neem daarna ook de opdrachtgeversrol.
Eerst als aanjager, daarna meer als regisseur. Door de analyse samen met al deze partners te doen en extra middelen voor de uitvoering vrij te maken. Analyseer vervolgens deze data/ vragenlijsten met een multidisciplinair team, partners die ook werken aan “Opgroeien in een kansrijke Omgeving” (OKO) en zich hebben verbonden aan de doelstellingen.
5. Pleeg interventies op alle vier de domeinen rondom de jongeren.
Denk hierbij aan interventies rondom de ouders, peers, het onderwijs en vrije tijd. Kies hierbij een integrale benadering en zet kleine stapjes.
6. Biedt ouders/verzorgers coaches rondom het kind voor het geven van handvatten.
Om het signaleren te leren herkennen en om het gesprek goed aan te kunnen gaan. Organiseer bijvoorbeeld een ouder/opvoedavond/ festival? (Zo is Urk begonnen om 4x per jaar een ouderavond te organiseren waar eerst maar 20 mensen op af kwamen. Het is nu gemeengoed en er zijn wel 100 mensen die meedoen. En nee, niet
alleen de moeders.
7. Leer de samenleving (it takes a village toraise a child) de signalen te herkennen.
Nudge/ help/ faciliteer verenigingen om het gedachtegoed verder te brengen. Dit kan met informeren of door financieel te ondersteunen. Door vrijwilligersvergoedingen aan trainers te geven maak je dubbel impact, jongeren hebben een bijbaantje, leren over het gedachtegoed en leren dit over te brengen aan anderen.
8. Ga het gesprek met de jongeren zelf aan maar laat het initiatief bij hen (wees aanwezig om genegeerd te worden).
Door te investeren in de randvoorwaarden, leuke activiteiten, een gave plek, ruimte om zonder continu volwassen toezicht volwassen te worden. Wat divers en breed beschikbaar is, sport en spel verbindt maar is niet altijd voor iedereen beschikbaar. Door het breed en dagelijks beschikbaar te stellen biedt je een laagdrempelige manier van alternatieven voor vrije tijd voor weer een ander deel van de jongeren.
9. Informatiseer, maak inzichtelijk hoe verslaving en middelengebruik in onze hele gemeentelijke organisatie geld, energie en inspanning kosten.
Deel casussen: Denk alleen al aan onze bijstand accounthouders jeugd die in sommige gevallen te maken krijgen met verslavingsproblematiek wat baanbehoud bemoeilijkt. Dit verhaal kan ook vanuit werkgeversperspectief worden gedeeld. Dit vergroot het
urgentiebesef en gedeelde verantwoordelijkheid.
10. Meet het afval in het water, dan wordt het concreter
Benut de data of vraag die op als gemeente. Dit is ook een win-win, want ook ons drinkwater is kwetsbaar, laten we de zorg op het ene dossier oplossen en gelijktijdig een probleem op een ander gebied
voorkomen.