Speerpunten
- Gezonde schoolgebouwen
- Kinderopvang
- Duurzaam en innovatief onderwijs
- Een leven lang leren
- Terugdringen laaggeletterdheid
- Terugdringen vroegtijdige schoolverlaters
De plek waar je wieg staat, de opleiding van je ouders: ze blijken nog steeds, zelfs in een welvarend land als Nederland, voor een groot deel je kansen te bepalen. Dat moet anders. Iedereen verdient dezelfde kansen om te kunnen uitgroeien tot een evenwichtig, gelukkig mens, die de ruimte heeft zich te ontwikkelen in vrijheid. Goed onderwijs vormt de basis van gelijke kansen.
We staan voor onderwijs in scholen die toegerust zijn voor de toekomst. Het leefklimaat in de scholen is gezond; de scholen zijn goed geventileerd. De binnenruimten lenen zich voor een gevarieerd aanbod aan modern en uitdagend onderwijs. Dit geldt voor alle vormen van onderwijs in Gouda.
Een gezond leefklimaat gaat verder dan het gebouw. Geen enkel schoolbeleid mag leerlingen of docenten een onveilig gevoel geven.
Omdat veel basisscholen in een slechte staat verkeerden, werd in 2019 het IHP, het Integraal Huisvestingsplan, vastgesteld. Dit plan voorziet in gezonde, duurzame schoolgebouwen en vergroening van de schoolpleinen. Tegelijkertijd biedt dit plan mogelijkheden voor clustering van scholen en samenwerking tussen scholen onderling. Op die manier werken we effectiever, vergroten we het onderwijsaanbod en de mogelijkheden voor differentiatie. We zetten ons ervoor in, het plan binnen het uitgezette tijdpad van 15 jaar te realiseren.
De gemeente faciliteert de kinderopvang bij de scholenclusters van het basisonderwijs.
Wij ondersteunen, waar mogelijk, initiatieven om de kinderopvang in Gouda zo effectief mogelijk te organiseren. Kinderopvang geeft niet alleen ouders de mogelijkheid om te werken. Samen spelen stimuleert de sociale ontwikkeling waaronder de taalontwikkeling. Kinderopvang zorgt voor een gelijkere uitgangspositie op het moment dat kinderen naar de basisschool gaan. Wij streven naar inzet van extra ondersteuning voor kinderen met taalachterstanden.
Niet alle leerproblemen zijn met extra ondersteuning op te lossen. Ons Speciaal- en Praktijkonderwijs zijn essentieel om kansen te geven aan kinderen die op een reguliere school niet goed mee kunnen komen. Gouda heeft voor het praktijkonderwijs een regionale functie en dat onderwijs heeft goede banden met bedrijven. Dat mogen we koesteren.
We willen dat het onderwijs in Gouda toekomstgericht is, dat het uitdaagt tot creativiteit en inventiviteit met ruimte voor het experiment. Voor duurzaam en innovatief onderwijs is het noodzakelijk goed op de hoogte te zijn van nieuwe technieken en ontwikkelingen en dat kan alleen als scholen, gemeente en bedrijfsleven met elkaar samenwerken.
Gouda krijgt ruim 2 miljoen euro vanuit het Nationaal Programma Onderwijs, bedoeld voor herstel en ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona. D66 wil dat deze middelen worden uitgegeven aan onderwijs en schoolbaarheid van leerlingen. Tekorten uit de jeugdzorg financieren we hier niet mee. Met de NPO-middelen investeren we onder andere in de zwakste scholen en de versterking van brede/collectieve voorzieningen; voorzieningen die de leerbaarheid van kinderen vergroten.
Mensen moeten hoe dan ook mee kunnen doen en zich kunnen ontwikkelen naar eigen behoefte op elk moment in het leven. Om dit te realiseren willen we zorgen voor een rijk aanbod aan volwassenonderwijs, deeltijdopleidingen en kunst- en cultuureducatie.
In Gouda is 22% van de bevolking laaggeletterd en we hebben de plicht ervoor te zorgen dat ook deze groep mee kan doen.
Laaggeletterden hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. De gevolgen zijn vaak groot. Denk aan het begrijpen van formulieren, een CV opstellen, het helpen van kinderen met huiswerk etc. Laaggeletterdheid maakt kwetsbaar. De Coronapandemie heeft dat laten zien: de kloof tussen mensen die goed kunnen lezen en schrijven en mensen die daar moeite mee hebben, is vergroot.
Dat geldt ook voor omgaan met de digitale wereld. Wie dat niet kan, mist informatie en raakt steeds meer achterop. Taalvaardigheid en de digitale ontwikkeling zijn essentieel om mee te kunnen doen in de samenleving.
Vanaf 2017 geldt het Taalakkoord als basis voor het terugdringen van laaggeletterdheid. Het Taalakkoord heeft de samenwerking van betrokken partijen (gemeente, UWV, taalscholen/bibliotheken) om taalachterstanden terug te dringen, als doel. In 2021 is het Taalakkoord vernieuwd. We voelen ons verantwoordelijk voor het terugdringen van laaggeletterdheid m.a.w. voor het uitvoeren van het Taalakkoord en maken hiervoor structureel extra middelen vrij.
Samen met het volwassenonderwijs, met maatschappelijke organisaties, de bibliotheek, boekhandels en het bedrijfsleven willen we nog meer inwoners (digi)taalvaardig maken en een positief kritische houding ten opzichte van de (digitale)wereld stimuleren.
Het actieve beleid op het terugdringen van het aantal vroegtijdige schoolverlaters willen we voortzetten. De aanpak van iedereen in beeld hebben en persoonlijk benaderen, heeft succes gehad. Op dit moment staat Gouda in de top vijf van het laagste aantal Vroegtijdige Schoolverlaters (VSV) .
We willen jongeren van basis- tot hoger onderwijs waar nodig actief blijven begeleiden en indien gewenst de stap terug naar school of opleiding helpen zetten. Meerdere instroommomenten per jaar en de mogelijkheid tot het behalen van certificaten, verkleinen deze stap.