Blijf op de hoogte

dinsdag 24 mei 2016

D66 komt met wetsvoorstel voltooid leven

Tweede Kamerlid Pia Dijkstra komt dit najaar met een wetsvoorstel dat voor tachtigplussers mogelijk moet maken hun leven te beëindigen wanneer zij klaar zijn met leven. Dijkstra: “Deze mensen zijn met de huidige euthanasiewet niet geholpen, omdat die alleen vanuit medisch perspectief kijkt. Maar er zijn ook heel veel mensen die op geen enkele manier nog verder willen leven omdat zij daar niets meer van verwachten. We weten dat er veel ouderen kampen met een persisterend doodsverlangen.”

Ouderdomsproblematiek

D66 vindt dat er grote zorgvuldigheid betracht moet worden bij dit wetsontwerp. Dijkstra: “Deze ouderdomsproblematiek zal ook met de best denkbare ouderenzorg niet verdwijnen. Onmiskenbaar is dat ouderen door de ervaring van het lange leven dat achter hen ligt, beter dan jongeren in staat zijn om te bepalen of het leven voor hen nog levenswaardig is.” De VVD zei in Nieuwsuur “welwillend” naar het voorstel van D66 te zullen kijken.

Zie ook uitzending Nieuwsuur zondag 22 mei 2016 vanaf 10’30”

Nu is het moment.

Word nu lid