Nu is er in de oude binnenstad Amersfoort al vergunning parkeren. In wijken rondom de binnenstad en in grote delen van Amersfoort-Zuid hebben bewoners veel last van parkeerders van buiten de stad, die vanuit deze woonwijken lopend of met hun vouwfiets naar hun werk of winkels in de binnenstad of het Centraal Station gaan.
Steeds vaker kunnen inwoners van Amersfoort hun auto niet meer parkeren in hun eigen straat. Dit leidt tot frustratie bij henzelf, maar ook weer tot frustratie in de straat waar uiteindelijk toch een plek gevonden wordt.
Extra huizen
Amersfoort heeft dringend behoefte aan extra huizen. Tot 2040 worden er ongeveer 14.000 woningen bijgebouwd. Om het groen rondom Amersfoort te sparen (denk aan Stoutenburg en Hoogland-West) is gekozen voor een veel hogere bouwdichtheid in onder meer het gebied Langs Eem en Spoor en op de Hoef. In Amersfoort geldt een afspraak over hoeveel parkeerplaatsen er per woonhuis moeten komen. Dat kost ook ruimte. Die gebieden hebben heel goed ov. Als je het parkeerbeleid verandert (deze zogenoemde parkeernorm lager maakt), zodat er minder auto’s bijkomen, kunnen er meer mensen in de stad wonen. En als die norm omlaag gaat, moéten de omringende wijken van deze nieuwbouwlocaties beschermd worden tegen parkeerders uit de nieuwe wijken, het zogenoemde waterbedeffect zoals eerder genoemd.
Groene, leefbare straten
Amersfoorters bezitten 65.000 auto’s, en daar zitten de leaseauto’s nog niet bij. En het aantal groeit nog steeds, al is het maar omdat Amersfoort nog steeds groeit, van 161.000 inwoners nu naar ongeveer 185.000 in 2040. Mensen hebben vaak een auto nodig, soms zelfs twee, maar we willen ook meer groen in de straat en het liefst een straat waar de inwoners kunnen ook prettig kunnen leven en kinderen veilig en leuk kunnen spelen en deelnemen aan het verkeer. Die balans is op dit moment scheef aan het groeien en leidt tot problemen en frustraties.
De aarde warmt op. Ook in Amersfoort moeten we naar vermogen onze bijdrage leveren. Ook onze wijken hebben last van hittestress en wateroverlast bij extreme regenval. Meer groen in de straten, houden onze straten koeler en zorgt voor betere waterafvoer. Daarnaast is het belangrijk voor de biodiversiteit. Maar meer groen betekent ook minder plek voor auto’s. Dan moeten er dus alternatieven komen voor vervoer of voor parkeren. Een bijkomend voordeel van groenere straten is dat inwoners die ook als prettig ervaren en er gelukkiger van worden.
Lange termijn aanpak
De uitdagingen hierboven zijn niet simpel op te lossen, en vragen om allerlei maatregelen. Het parkeerbeleid is er daar onderdeel van. Het referendum gaat over het hele parkeerbeleid, wat een lange termijn aanpak is, gericht op bovenstaande uitdagingen.
Wat is dan het parkeerbeleid dat de gemeente wil doen om deze uitdagingen aan te pakken?
Korte termijn oplossing voor groot deel van de stad
We starten met het gebied vergroten waar je alleen met een parkeervergunning kunt parkeren. Te beginnen bij een flink gebied waar het nu al knelt en de wijken naast de nieuwbouw waar we de lage parkeernorm voor invoeren. Daardoor kunnen inwoners die een auto hebben deze (eerste) auto in de straat parkeren. Zo hebben zij geen last meer van de auto’s van de mensen die parkeren voor een bezoek aan de binnenstad of het centraal station en vermijden we het risico dat de bewoners van de nieuwbouw hun auto parkeren in de omliggende wijken. Dat is eerlijk.
Vathorst, Nieuwland, Kattenbroek en Hoogland hebben door hun natuurlijke grenzen ten opzichte van de rest van de stad (park, ringweg, snelweg) minder last van dit ‘waterbedeffect’. Daar geldt dus de parkeervergunning op korte termijn nog niet. Aan de andere kant zien we daar ook dat inwoners last hebben van hittestress en willen we die wijken ook mooier inrichten en klimaatbestendig maken. Daarom willen we de vergunningen wel later invoeren.
Inwoners van bestaande woningen blijven ook in de toekomst de mogelijkheid houden de eerste auto dichtbij hun huis te parkeren, maar voor de tweede (en eventueel derde auto) willen we andere opties aanbieden. Daarnaast willen we vooral inwoners verleiden om zich op een andere manier te verplaatsen. Zodat er minder auto’s komen en ook in deze wijken meer ruimte ontstaat voor andere dingen. Maar daarvoor zijn dan wel alternatieven nodig.
Openbaar vervoer en deelvervoer verbeteren
Voor duizenden Amersfoorters is het openbaar vervoer de ideale manier om op het werk te komen of familie of vrienden te bezoeken. Voor hoe meer mensen dat geldt, hoe minder auto’s er nodig zijn. De keus om met het OV, de fiets of de auto te reizen wordt immers vooral bepaald door de reistijd tussen je woonadres en je bestemming. Daardoor is het OV niet voor iedereen altijd een logische keusDoor het OV verder te verbeteren zal dit steeds vaker wél het geval zijn en een volwaardig alternatief zijn voor de auto. Los daarvan, een beter openbaar vervoer in Amersfoort is sowieso zeer wenselijk opdat het autovervoer in en uit de stad niet nog verder groeit. Voor mensen die niet alle dagen in de week een (tweede) auto nodig hebben willen we het deelvervoer verder uitbreiden. Zo kan je toch af en toe gebruik maken van een auto als je die nodig hebt. Als meer gezinnen geen 2e auto nodig hebben, zijn we al een heel stuk verder met het mooier maken van de stad.
Hubs creëren
De auto is voor veel mensen nog echt nodig, maar dat wil niet zeggen dat we die altijd bij ons huis moeten hebben. Voor de eerste auto blijft het ook in de toekomst de optie deze nabij je huis te parkeren. Daarnaast worden er ‘hubs’ gecreëerd. Plekken waar je je 2e (of 3de) auto parkeert. Daarvoor willen we zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande plekken in de wijken. Denk bijvoorbeeld aan parkeergarages die nu voor een groot deel van de dag onvoldoende benut worden. Daarnaast worden er hubs gecreëerd aan de randen van de stad waar je makkelijk met ov of fiets (of wandelend) verder de stad in komt, al dan niet naar je eigen huis.