Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 14 december 2018

Advieslijst Europese verkiezingen is bekend

Toelichting advies Lijstadviescommissie EP2019

Een ijzersterk team!

Dat zag de adviescommissie voor de lijst voor het Europees Parlement als haar opdracht. In ons advies komt dat teamverband tot uiting: een fractie die gezamenlijk en in goede samenwerking maximaal de idealen van D66 in Europa weet te realiseren. Hoeveel zetels we ook halen, bij elke grootte is gekeken naar een evenwichtige delegatie van vrouwen en mannen. D66-ers met diverse achtergronden, competenties en ervaringen; waarbij we ook het oog op de continuïteit hebben gehad voor over vijf jaar.

We kijken met gepaste trots naar al onze kandidaten. Stuk voor stuk echte D66-ers met een enorme gedrevenheid voor Europa en de politiek. Wij presenteren vol overtuiging deze volgorde van de lijst, omdat dit het meest evenwichtige team naar het Europees Parlement zal brengen.

Leden van D66 konden zich tot eind oktober kandideren. Na een selectie op basis van brieven, CV’s en het kandidaatstellingsformulier hebben we 30 aspirant kandidaten uitgenodigd voor een eerste gesprek. In een aantal gevallen volgde een tweede gesprek met de commissie en bij de kandidaten die zich toen kwalificeerden voor de hogere posities hebben we een vervolgopdracht uitgezet.

Van het grootste gedeelte van de top 10-kandidaten hebben we ook referenties gecheckt. Op basis van al deze informatie hebben de lijsttrekker Sophie in ’t Veld en partijvoorzitter Anne-Marie Spierings, daarbij geadviseerd door de overige leden van de lijstadviescommissie, op zaterdag 8 december het advies gemaakt met in hun ogen het beste team voor D66 in Europa.

Het lijstadvies betreft de posities tussen de lijsttrekker en de lijstduwer. De lijsttrekker is eerder door u gekozen en is Sophie in ’t Veld. De lijstduwer is niet aan de advieslijst toegevoegd en wordt op een later moment bekendgemaakt. Desgewenst kunt u nog kandidaten toevoegen uit de lijst met overige D66 kandidaten.

Namens de Lijstadviescommissie,

Sophie in ’t Veld